گروه بورس کالا - با وجود اینکه پذیرش و عرضه برخی از کالاها در بورس همچون پنبه و زعفران در مراحل پایانی قرار دارد، اما در دیگر سو مسوولان بازار قصد دارند با حمایت سازمان تعاون روستایی عرضه کنجاله در بورس کالا را از هفته آینده برای اولین بار به انجام برسانند. عباس بنازاده در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد در رابطه با تاخیر به وجود آمده افتتاح بورس زعفران در مشهد گفت: با توجه به آزمایش‌های مربوط به استانداردسازی کالاهای بورسی که باید به حد معین و مشخص برسد، عرضه این محصول در بورس مشهد با تاخیر مواجه شده است.

بنازاده در ادامه با بیان اینکه قراردادهای همکاری بورس مشهد و بورس کالای ایران برای عرضه محصولات مختلف در مشهد در حال انجام است، تاکید کرد پس از پایان دوره‌های آموزشی معامله گران حاضر در تالار مشهد و انجام برخی از امور اداری، دادوستد این محصول در بازار با سریع‌ترین زمان ممکن از سر گرفته شود.

همچنین مدیر توسعه بازار بورس کالا اظهار امیدواری کرد، مراحل اداری پذیرش کالاهایی همچون پنبه در بورس و سایر کالاها به‌زودی انجام می‌شود.

در همین راستا محمدرضا گرامی‌پور مدیر کالایی یکی از کارگزاری‌های بورس کالا با بیان اینکه خرید تضمینی کلزا و عرضه آن در بورس از سر گرفته خواهد شد، افزود: عرضه تضمینی کلزا در صورت نبود مشکل از روز شنبه هفته پیش‌رو با حمایت سازمان تعاون روستایی در بازار کشاورزی بورس کالا انجام می‌گیرد.

گرامی‌پور درباره اینکه آیا افراد حقیقی می‌توانند خرید و فروش‌های مربوط به کلزا را انجام دهند؟ گفت: با توجه به اینکه این محصول با خرید تضمینی از سوی دولت همراه است تنها افراد حقوقی و کارخانه‌های روغن کشی می‌توانند در بازار معاملات کلزا را انجام دهند.

وی درباره قیمت لحاظ شده برای این کالا گفت: قیمت مصوب برای این محصول ۶۷۵ تومان است که به عنوان نرخ پایه روی تابلو خواهد آمد که در صورت رقابت و طی فرآیند عرضه و تقاضا، نرخ نهایی این محصول تعیین خواهد شد.

گرامی‌پور با بیان اینکه کلزا محصولی از خانواده دانه‌های روغنی، پنبه دانه و سویا است، خاطر نشان کرد: از روغن کلزا به عنوان یکی از با کیفیت‌ترین روغن‌ها نام برده می‌شود که در بازار به کانولا هم معروف است.

وی در پایان تاکید کرد، عرضه کلزا در بازار تنها در صورتی از روز شنبه ۲۱ خردادماه صورت می‌گیرد که مشکلات مربوط به عرضه این محصول رفع و شرایط جدیدی برای آن لحاظ نشود.