سکه بورسی؛ پیشتاز افت نرخ

عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد همزمان با از دست رفتن کانال قیمتی ۲۰۳۰دلاری برای طلا باعث شد تا از ارزش دارایی‌‌‌های طلایی بورسی در بازار جهانی کاسته شود، به‌‌‌نحوی که سکه بورسی با ثبت کاهش نرخ روزانه ۰.۷درصدی تا کانال قیمتی ۳۳میلیون و ۹۶۰‌هزار تومان عقب نشست. این کاهش ارزش در نرخ سایر دارایی‌‌‌های طلایی نیز مشهود بود. در ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها ظرف روز چهارشنبه نهم اسفندماه از نرخ هر واحد صندوق طلا در رینگ مالی بورس‌کالای ایران کاسته شد.

معامله صندوق‌های طلا بالاتر از ارزش بنیادی

غلبه سیگنال‌‌‌های کاهشی در بازار دارایی‌‌‌های طلایی ظرف روز چهارشنبه نهم اسفندماه در افت نرخ هر واحد صندوق طلا مشهود بود. با این حال همچنان این دارایی بالاتر از ارزش بنیادی معامله شد. معامله هر واحد صندوق طلا بالاتر از ارزش بنیادی حاکی از آن است که فعالان این بازار، روند نوسان قیمت در میان‌مدت و بلندمدت را افزایشی پیش‌بینی کرده‌اند و به این ترتیب برتری تقاضا نسبت به عرضه باعث می‌شود تا نرخ معامله هر واحد صندوق طلا بالاتر از ارزش بنیادی آن قرار گیرد.  صندوق طلای لوتوس به‌‌‌عنوان پرمعامله‌‌‌ترین صندوق طلایی بورسی اواسط ساعات کاری روز چهارشنبه نهم اسفندماه با نرخ ۲۲‌هزار و ۴۷۸تومان معامله شد که این رقم ۰.۴‌درصد بالاتر از ارزش بنیادی آن بود.

7 copy

سکه بورسی پیشتاز افت نرخ

به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ فروش سکه در بازار فیزیکی است. با وجود این، میزان عرضه و تقاضا می‌‌‌تواند باعث شود سکه بورسی در نرخی کمتر یا بیشتر از ارزش بنیادی معامله شود. فروش سکه بورسی با نرخی بالاتر از ارزش بنیادی حاکی از آن است که معامله‌‌‌گران گواهی سکه، این بازار را در کوتاه‌مدت افزایشی ارزیابی می‌کنند.

با این حال جا ماندن سکه بورسی از نرخ سکه در بازار فیزیکی نیز حاکی از آن است که معامله‌‌‌گران دارایی‌‌‌های طلایی، با احتیاط روند معاملات را ارزیابی کرده و افت قیمت‌ها را محتمل می‌‌‌دانند. البته سقف محدودیت قیمتی در معاملات گواهی سکه بورسی نیز بر روند معاملات در این رینگ اثرگذار است و می‌‌‌تواند فاصله میان بهای سکه بورسی و سکه در بازار فیزیکی را زیاد کند.  ظرف هفته‌‌‌های اخیر بورس‌کالا برای مهار نوسان قیمت در بازار دارایی‌‌‌های طلایی در رینگ مالی خود سقف رقابت قیمتی در این معاملات را از 5‌درصد به یک‌درصد کاهش داد. به این ترتیب ظرف هفته‌‌‌های اخیر سکه بورسی از سکه فیزیکی جا ماند.  تا میانه ساعات کاری روز چهارشنبه نهم اسفندماه میانگین نرخ فروش هر گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالای ایران با ثبت کاهش نرخ 0.7درصدی تا کف کانال قیمتی 33میلیون و 440تومان عقب نشست. این رقم حدود 1.5‌درصد کمتر از بهای فروش سکه در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران بود.

سیگنال جهانی کاهشی شد

طلا در بازار جهانی از سکه افتاد و این موضوع سیگنال منفی موثری برای بازارهای کالایی به همراه داشت. بهای هر اونس طلا در بازار جهانی از جمله پارامترهای بنیادی جهت‌‌‌دهنده به معاملات دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا در بازار داخل است. روز گذشته هر اونس طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا به کانال قیمتی 2020دلاری سقوط کرد که این موضوع سیگنالی منفی برای دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا در بازار داخل به همراه داشت.  سرمایه‌گذاران برای اعلام نرخ تورم کلیدی ایالات‌‌‌متحده ظرف امروز (پنج‌شنبه 29 فوریه) آماده می‌‌‌شوند. با توجه به تاثیر این داده‌‌‌ها بر سیاست‌‌‌های پولی فدرال‌رزرو، فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا ترجیح می‌دهند فعلا از معامله اجتناب کنند که این احتیاط زمینه افت نرخ طلا در بازار جهانی را فراهم کرده است.  تا اواسط ساعات کاری روز چهارشنبه 29فوریه بهای هر اونس طلا، کاهش 4.5دلاری را در بازه روزانه به ثبت رساند و این دارایی با نرخ 2025دلار و 20سنت معامله شد.  معامله‌‌‌گران طلا در بازار جهانی ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها در روز چهارشنبه 28فوریه چشم‌‌‌انتظار انتشار ارقام تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده نیز بودند. انتظار می‌رود که این داده بر نظرات مقامات فدرال‌‌‌رزرو در خصوص نرخ بهره تاثیر بگذارد. در شرایط کنونی فعالان بازار انتظار دارند که بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را در ماه‌‌‌های مارس و مه بدون تغییر در سطح فعلی نگه دارد. با این حال اغلب برآوردها از کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن حکایت دارد.