گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: هفته گذشته رکود در معاملات بازار آهن به اوج خود رسید و رقابت فروشنده‌ها برای فروش کالاها منجر به کاهش قیمت‌ها در سطح محدود، اما متداومی شد که حتی توان بازارسازی تجار را نیز به شدت کاهش داد.

در جریان تحولات بازار آهن در هفته گذشته حتی تیرآهن سایز بالا نیز از این امر مستثنی نشد به طوری که روند کاهشی نرخ آن در اغلب روزها حتی از میلگرد نیز پیشی گرفت؛ اگرچه نوسان قیمت‌ها چندان زیاد نبود، اما از آنجا که این کاهش به همراه رکود در حجم معاملات بود، تاثیر زیادی را به لحاظ روانی در میان معامله گران داشت.
نکته دیگر اینکه اگرچه در روز شنبه بازار سعی کرد کاهش قیمت‌ها را جبران کند، اما در پایان هفته دوباره شرایط به روال قبل برگشت. میانگین نرخ میلگرد سایز 14 تا 18 از 882 تومان به 885 تومان و تیرآهن سایز 18 نیز از میانگین 296 هزار تومان به رقم 295 هزار تومان در هر شاخه رسید.
البته یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های این هفته معامله نشدن سبد میلگرد و تیرآهن سنگین ذوب‌آهن اصفهان در بورس بود که پس از فروش نرفتن محصول فولاد خراسان در هفته ماقبل، این رویداد فروشنده‌ها را بیش از پیش سردرگم و نگران کرد.
در جریان عرضه این محصول خریداران با توجه به افت نرخ‌ها در 2 هفته اخیر انتظار داشتند فروشنده قیمت خود را کاهش دهد که در نهایت معامله‌ای روی آن صورت نگرفت ضمن اینکه مخالفت بورس با فروش میلگرد 840 تومانی ذوب‌آهن با وجود موافق بودن یک خریدار، به رکود بازار آهن در روز یکشنبه دامن زد و تجار بیش از پیش از خرید کالاهای سلف به دلیل مشخص نبودن شرایط آینده بازار خودداری کردند.
البته انتشار اخبار مربوط به کالاهای وارداتی که در بنادر پیشنهاد می‌شود عامل اصلی کاهش قیمت‌ها و به تعویق افتادن خریدها از سوی خریداران عنوان می‌شود، اما در عین حال برخی این موضوع را به مسائلی همچون رکود سنتی بازار در ماه مبارک رمضان، انتشار شایعه مربوط به اجبار شرکت‌های حمل‌و‌نقل به اعلام اسامی خریداران نهایی مربوط می‌دانند، اما برخی نیز این موضوع را به کاهش دسته جمعی قیمت‌های جهانی و چشم‌انداز کلان اقتصاد در بازارهای جهانی مرتبط دانسته و معتقدند بسیاری از معامله گران در انتظار این هستند تا شرایط کلی بازارها به ثبات رسیده و به تحلیل مشخصی از بازارها و آینده برسند و بر اساس آن نسبت به خرید اقدام کنند؛ از این رو فعلا خریدها را کاهش داده و بیشتر بر اساس نیاز روزانه اقدام به خرید می‌کنند.
با توجه به این موضوع نگاهی به روند معاملات بازار طی هفته گذشته نشان می‌دهد روند کاهش قیمت‌ها در این هفته و از روز شنبه با افت نرخ تیرآهن سایز بالا در بازار آزاد آغاز شد؛ به طوری که نرخ تیرآهن 20، 22 و 24 به ترتیب 3 هزار تا 10 هزار تومان در هر شاخه ارزان شد و نرخ میلگرد ثابت ماند.
روز دوشنبه و همراه با عدم فروش محصول ذوب‌آهن در بورس کالا و با توجه به اینکه تنها نرخ یکی از میلگردهای این شرکت با نرخ ۸۳۰ تومان معامله شد در نتیجه قیمت میلگرد در بازار آزاد ثابت ماند و تیرآهن هم در سایزهای ۲۰، ۲۲ و ۲۴ به ترتیب ۳ هزارو ۷ هزار تومان ارزان شد و تنها نرخ سایز ۲۷ تا ۱۳ هزار تومان رشد کرد.
روز دوشنبه قیمت میلگرد در برخی از سایزها رشد کرد و تیرآهن نیز در برخی سایزها رشد و در برخی کاهش داشت، به طوری که میلگرد سایز 14 تا 16 تا یک درصد رشد کرد و تیرآهن نیز در سایز‌های 22، 24 و 27 نیز 5 تا 7 هزار تومان در هر شاخه رشد کرد.
اما روز سه شنبه قیمت تیرآهن دوباره نزولی شد و نرخ آن در هر شاخه از سایز ۱۴ تا ۲۷، از ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان کاهش یافت و تنها تیرآهن ۱۸ رشد کرد.
تمایل بازار به کاهش قیمت در روز چهارشنبه و همزمان با رکود معاملات بورس کالا منجر به افت 5/0 درصدی قیمت سایز16 میلگرد شد و تیرآهن نیز در سایزهای 16، 20، 24 و 27 ارزان شد و تنها نرخ سایزهای 18 و 22 به ترتیب یک هزارو 4 هزار تومان رشد کرد.
نرخ پیشنهادی فولادسازان در این روز ثابت بود و به نظر می‌رسد آنها در انتظار تحولات بازار در هفته پیش رو بوده و چشم آنها به معاملات بورس دوخته شده است.