خبرگزاری فارس - مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در خصوص احتمال کاهش قیمت نفت خام در عرضه هفته آینده بورس نفت گفت: اگر حالتی که از هفته گذشته تا این هفته در بازار جهانی رخ داد تداوم داشته و روند قیمت‌ها نزولی باشد، قطعا کاهش قیمت خواهیم داشت، اما اگر روند بازار صعودی باشد قیمت افزایش می‌یابد. محسن قمصری در خصوص دومین عرضه نفت خام سنگین صادراتی که چهارشنبه هفته گذشته انجام شد، گفت: در عرضه‌ای که روز چهارشنبه انجام شد اگر به نوسانات قیمت پیشنهادی شرکت ملی نفت طی این سه هفته نگاه کنیم تفاوت قیمت‌ها براساس شرایط روز کاملا مشخص است، زیرا طی هفته گذشته که قرار بود دومین عرضه انجام شود به دلیل مرغوب‌تر بودن بازار حق مرغوبیت (پرمیوم) را ۲ دلار اعلام کردیم؛ اما در ۱۲ مردادماه که دومین عرضه انجام شد این رقم ۸۵ سنت اعلام شد که به دلیل تغییر شرایط بازار بود.

وی با اشاره به اینکه نرخ پرمیوم می‌توانست ۱۵ سنت بالاتر باشد، ولی تقریبا می‌توان گفت این ۱۵ سنت را تخفیف دادیم، افزود: امیدوار بودیم این محموله با توجه به قیمتی که اعلام شد فروخته شود، ولی متاسفانه انجام نشد و انتظار می‌رود چهارشنبه هفته آینده که قرار است برای سومین‌‌بار نفت خام را عرضه کنیم این محموله به فروش برسد.

قمصری در خصوص پیشنهاد کارگزاران درباره تغییر شرایط پرداخت بیان کرد: این شرایط که ۲۰ درصد به صورت نقد و ۸۰ درصد در زمان تحویل از خریدار دریافت شود شرایطی است که بورس اعلام کرده است، ولی اگر پرداخت را از حالت نقدی که در حال حاضر به این شکل انجام می‌شود به تحویل ۳۰ روزه تغییر دهیم ۳۰ الی ۴۰ سنت اختلاف قیمت وجود دارد؛ یعنی کاهشی خواهد بود نه اینکه درخواست خریداران براساس بیش از ۳ دلار تخفیف محقق شود.

وی درباره نام بانک‌ها و اعلام آن از سوی شرکت ملی برای واریز پول محموله فروخته شده گفت: دریافت‌کننده پول نفت خام خزانه و بانک مرکزی است؛ بنابراین بانک مرکزی باید اعلام کند که از چه حسابی این پول را می‌خواهد دریافت کند، زیرا براساس قانون دریافت‌کننده وجه بانک مرکزی است نه شرکت ملی نفت ایران.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران افزود: فروش‌های فعلی شرکت ملی در خارج از بورس نیز بر همین اساس است و در زمان سررسید بانک مرکزی اعلام می‌کند کجا و در چه حسابی پول واریز شود.

قمصری درباره میزان عرضه نفت خام بیان کرد: عرضه این میزان یک حجم استاندارد برای این نوع محموله بوده است، بنابراین در حال حاضر این میزان یعنی ۶۰۰ هزار بشکه را برای عرضه نفت خام در بورس نفت در نظر گرفته‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای عرضه چند درصد از نفت خام تولیدی کشور در آینده در بورس دارید، اعلام کرد: اگر از عرضه نفت خام در بورس استقبال شود و محموله‌ها به فروش برسد برای ما فرقی نمی‌کند که این نفت در کجا فروخته شود و می‌تواند در بورس باشد، زیرا قصد ما فروش است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به این سوال که چه زمانی شرکت ملی نفت، نفت خام را به صورت روزانه عرضه می‌کند، گفت: فعلا عرضه‌‌های هفتگی باید انجام و به نتیجه برسد تا مطمئن شویم که در بازار استقبال می‌کنند، سپس عرضه‌ها را هر روز انجام می‌دهیم.

لزوم تجدیدنظر نفتی‌ها در قیمت‌گذاری نفت‌خام

ایسنا - اظهارات مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در حالی مطرح شده که صالح‌آبادی رییس سازمان بورس در تازه‌ترین اظهارنظر خود اعلام کرد که نفتی‌ها باید در فرمول خود تجدید نظر کنند و سلیقه بازار را نیز در نظر بگیرند. علی صالح‌آبادی با اشاره به معامله نشدن نفت خام در جریان هر دو عرضه در بورس کالا گفت: عرضه این محصول تا زمان معامله باید مداومت داشته باشد و‌ ادامه پیدا کردن این روند به این شکل را مورد پسند خود ندانست.

صالح‌آبادی با یادآوری اینکه عرضه محصولات نفتی در بورس در ابتدای راه است ابراز امیدواری کرد در ادامه مسوولان نفتی کشور بیشتر با روند و عملکرد بورس آشنا شوند تا این معاملات روی روال بیفتد. وی درباره نحوه قیمت‌گذاری نفت خام از سوی شرکت ملی نفت نیز اظهار کرد: قیمت نفت خام باید در رقابت آزاد و در جریان عرضه و تقاضا به دست آید تا منجر به معامله شود. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: نفتی‌ها باید در فرمول خود تجدیدنظر کنند و سلیقه بازار را نیز در نظر بگیرند؛ زیرا بدون محدودیت هر کس می‌تواند خریدار این کالا باشد. همچنین باید خریداران خارج از بورس را نیز به سمت این بازار هدایت کنند.