گره 4/1 میلیارد دلاری کی باز می‌شود

از بین رفتن تفاوت بین نرخ شمش و میلگرد نتیجه کنترل دستوری قیمت‌ها است

واردات شمش و فولاد اولیه اولویت اصلی طرح عطای تسهیلات را دارد

با گذشت بیش از یک ماه از تصویب ارائه تسهیلات ۴/۱ میلیارد دلاری به صورت ری‌فاینانس برای واردات ۶ میلیون تن فولاد از سوی وزارت بازرگانی و با وجود ضرورت نیاز به شمش در بازار داخلی، هنوز خبری از جزئیات این طرح نیست. این در حالی است که طی این مدت با وضع قانون جدید از سوی دولت تنها در صورت خرید از کشور مبدا می‌توان خرید‌های اعتباری به صورت LC انجام داد که آن هم تنها از بانک‌های ما در امارات و ترکیه است که تحریم هستند و اگر هم فروشنده آن را بپذیرد با قیمت‌های بالاتر از سطح بازار است و در غیر این صورت یوزانس ۶ ماهه هم صرفه اقتصادی ندارد و همچنین طی این مدت قیمت شمش روز به روز در حال افزایش بوده و نرخ میلگرد روز به روز در حال کاهش است، به طوری که شمش در بنادر به قیمت ۷۵۰ تا ۷۸۰ تومان رسیده، در همین حال قیمت میلگرد در بازار ۸۸۰ و در بورس نیز ۸۲۰ تا ۸۴۰ تومان در هر کیلو است. شمش در حال حاضر با قیمت ۷۸۰ تا ۸۰۰ تومان در کارخانه می‌رسد، در حالی که قیمت میلگرد در بازار ۸۷۰ تا ۸۹۰ تومان در هر کیلو است. با وجود آزادسازی نرخ انرژی و بالا رفتن هزینه‌های تولید به نظر می‌رسد هر چه سریع‌تر شمش در اختیار تولید‌کنندگان قرار بگیرد و هزینه‌های کمتری را به آنها تحمیل می‌کند، اما این طور که پیدا است این بار بانک مرکزی زود تر اعلام آمادگی کرده و در انتظار اعلام اسامی واجدین شرایط برای دریافت تسهیلات است، اما اعلام اسامی در پس فرآیند ادغام و تغییرات اعضای وزارتخانه گم شده است.

تسهیلات را فقط به اعضای «انجمن واردکنندگان فولاد» بدهید

محمد آزاد، رییس مجمع واردکنندگان فولاد ایران درباره تسهیلات تخصیص یافته برای واردات فولاد گفت: مجمع واردکنندگان فولاد ایران به تازگی تاسیس شده و آیین‌نامه مجمع تنظیم شده و تعداد اعضای آن در حال حاضر ۱۵ عضو است که انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و سندیکای تولید‌کنندگان لوله و پروفیل نیز از اعضا هستند. وی ادامه داد: در مورد بودجه برای واردات فولاد، مذاکراتی با بانک مرکزی صورت گرفته که ضمن واردات از ری‌فاینانس استفاده شود و هدف نیز این است که مواد اولیه و بیشتر شمش وارد شود. وی تاکیدکرد: با این کار هم از تولید‌کننده حمایت می‌شود و هم از مصرف‌کننده و درخواست ما این است که امر واردات و استفاده از تسهیلات فقط از یک کانال صورت بگیرد و یک مجموعه از دو کانال از تسهیلات استفاده نکند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نیز بانک مرکزی برای ارائه تسهیلات به فعالان فولاد اعلام آمادگی کرده، اما هنوز اسامی از طرف انجمن واردکنندگان نهایی نشده است.

وی در مورد شرکت بازرگانی آهن و فولاد میلاد نیز گفت: مراحل تاسیس این شرکت

رو به پایان است و ظرف ۱۰ روز آینده مجمع عمومی تشکیل می‌شود.

آزاد در خصوص واردات فولاد در این مدت و کمبود شمش گفت: خبر‌هایی مربوط به کاهش واردات ذکر شده که صحت ندارد. بازار مشکلی در زمینه کمبود محصول ندارد و تنها مشکل فعلی از بین رفتن فاصله بین قیمت شمش و محصول نهایی است که در این زمینه حمایت بیشتر دولت را می‌طلبد.

کمبود محصول نتیجه کنترل دستوری بازار است

رسول خلیفه سلطان در خصوص تسهیلاتی که قرار است در اختیار فعالان فولاد قرار بگیرد، گفت: من در جریان این طرح نیستم؛ اما بازار واقعا تشنه شمش است.

در همین حال وی با تشریح وضعیت بازار فولاد گفت: در حال حاضر اختلاف بین میلگرد و شمش فولاد به حداقل رسیده که این موضوع ناشی از اعمال سیستم‌‌های غلط قبلی است.

وی ادامه داد: با کنترل قیمت، بازار به صورت تصنعی به تعادل رسید و از این رو با گذشت زمان واقعیت در حال رخنمایی است. وی افزود: با کنترل قیمت‌ها واردات صرفه اقتصادی خود را از دست داد و با کم شدن حجم واردات طی این مدت قیمت شمش که وابستگی زیادی به واردات دارد افزایش یافته و در کنار آن هنوز به دلیل کنترل قیمت‌ها در بورس سطح بازار نیز پایین است و از این رو تفاوت بین قیمت شمش و میلگرد به حداقل رسیده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر همچنین به دلیل پایین نگهداشتن قیمت‌ها به خصوص در مورد ورق باعث ایجاد رانت شده است؛ چرا که تفاوت قیمت بورس و بازار بالاست و مبارکه به دلیل ثابت نگهداشته شدن قیمت محصولاتش قادر به تولید با تمام ظرفیت نیست؛ در حالی که اگر قیمت‌ها آزاد شود مبارکه قادر خواهد بود با خرید اسلب از خارج تولید خود را فراتر از ظرفیت نوردی برساند. در همین حال حمیدرضا طاهری زاده نائب رییس هیات‌مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران در خصوص تسهیلات اختصاص یافته به فعالان بازار فولاد گفت: جلسه‌ای در اتاق بازرگانی با نمایندگانی از بانک مرکزی، وزارت بازرگانی، وزارت مسکن و صنعت و معدن سابق و انجمن تولید‌کنندگان ایران برگزار شد که مقرر شد تا برای واردات دو میلیون تن شمش از رقم ۴/۱ میلیارد دلار تسهیلاتی تخصیص یابد، اما با گذشت بیش از دو هفته از این جلسه هنوز خبری نشده است.

وی در خصوص نرخ شمش گفت: در حال حاضر شمش در بنادر شمالی ۷۱۰ و در بنادر جنوبی ۷۰۰ دلار در هر تن است که با احتساب کلیه هزینه‌های گمرکی و مالیات و غیره در حال حاضر در شمش ۱۵۰ در ۱۵۰ معادل ۷۹۰ تومان در هر کیلو و شمش ۱۲۵ در ۱۲۵ معادل ۸۰۰ تومان در هر کیلو و شمش ۱۰۰ در ۱۰۰ نیز معادل کیلویی ۷۸۵ تومان است. وی در خصوص بالا رفتن قیمت شمش گفت: به دلیل کمبود نرخ شمش و میزان رسوب بنادر، قیمت شمش بالا رفته و در صورت تاخیر دولت در ارائه تسهیلات، قیمت‌ها بیشتر افزایش می‌یابد.