دریغ از یک مثقال تقاضا

زعفران با وجود نبود تقاضا وارد بازار آتی می‌شود!

گروه بورس کالا - رینگ کشاورزی بورس کالا روز گذشته در شرایطی دادوستدهایش را با عرضه زیره، شکر و زعفران از سر گرفت که تقاضایی در بازار برای این محصولات به وجود نیامد. مبادلات روز گذشته رینگ کشاورزی با نگرانی بسیاری از فعالان بازار دنبال شد. نگرانی این بود که روز گذشته با وجود عرضه‌های بالا، تقاضایی در بازار وجود نداشت، البته برای این کالاها تقاضا هست، اما مساله اساسی اینجا است که متقاضی حاضر به درخواست خرید نیست، زیرا اعتقاد دارد با توجه به روند قیمت‌ها و بالا بودن سطح آن به صرفه نیست که وارد بورس شود و علاوه بر خرید کالا با قیمت بالا ۱۰ درصد هم بابت هزینه ثبت سفارش به بورس بپردازد، به همین دلیل عطایش را به لقایش بخشیده و ترجیح می‌دهد مبادلاتش را در بازار موازی و سنتی همچنان پی بگیرد.

در مجموع روز گذشته ۲۲ تن برنج هندی وارداتی به قیمت یک هزار و ۷۹۰ تومان و ۱۳۶ تن جو دامی ‌وارداتی و صادراتی به قیمت ۳۱۵ تومان تا ۴۶۸ تومان وارد بازار شد که در پایان حتی یک تن تقاضا نیز برای آن به وجود نیامد. همچنین ۲۹۵ تن ذرت دانه‌ای وارداتی وارد بازار شد که ۱۲۰ تن از آن با قیمت ۵۳۲ تومان و ۵۴۵ تومان فروخته شد. عرضه کنجاله سویا پلیت وارداتی نیز به میزان ۲۰۵ تن بود که ۱۰۵ تن از آن با نرخ ۴۷۵ تومان و ۵ ریال معامله شد. البته در بازار ۱۰۰ تن کنجاله پنبه دانه پرک با قیمت هر کیلو ۴۳۶ تومان روی تابلو آمد که به دلیل نبود تقاضا برای این محصول، معامله‌ای انجام نشد.

در بازار دیروز پس از مدت‌ها تاخیر، ۵۰ کیلوگرم محصول زعفران پوشال (رشته) تولیدی طلای سبز و پگاه زعفران روی تابلو رفت که هر کیلوگرم از آن یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود، اما باز هم تقاضایی برای این کالا مطرح نشد. تحلیلگران معتقدند تا زمانی مشکل تالار مشهد و راه‌های تسهیل‌کننده معامله گران زعفران به بورس صورت نگیرد تقاضایی برای این کالا در بورس به وجود نخواهد آمد و حتی در صورت وجود تقاضا، معامله‌ای انجام نمی‌شود. قیمت هر کیلو زعفران در روز ۴ تیرماه سال‌جاری یک میلیون و ۹۲۵ هزار تومان بود که در عرضه دیروز با کاهش ۱۲۵ هزار تومانی به ازای هر کیلو رو به رو شده بود، اما باز هم برای آن تقاضایی ثبت نشد.

۱۰ تن زیره سبز مجتمع طلای سبز و پگاه زعفران با قیمت ۴ هزار و ۲۰ تومان وارد بازار شد که برای این محصول هم تقاضایی نبود. به نظر می‌آید مشکل بازار کمبود تقاضا نباشد بلکه به دلیل شرایط سخت و عدم سودآوری بورس، سرمایه‌گذاران حاضر به سرمایه‌گذاری نیستند. این در حالی است که محمدرضا طهماسبی ناظر تالار بورس در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرده طی دو هفته آینده راه‌اندازی معاملات آتی زعفران در هیات پذیرش بورس کالا مطرح و بررسی خواهد شد. به گفته وی بورس به دنبال راهکارهایی برای جلب مشتری به طور واقعی در عرضه‌های زعفران است.

طهماسبی همچنین با اشاره به درخواست متقاضیان خرید برای کاهش کارمزد معامله زیره و زعفران تصریح کرده هرچند این کار از نظر بورس منطقی نیست اما این درخواست را طی نامه‌ای به سازمان بورس ارائه کرده،‌ اما هنوز پاسخی داده نشده است.

در دیگر بخش مبادلات رینگ، ۳ هزار و ۸۰۰ تن شکر سفید تولیدی چند کارخانه داخلی شرکت بازرگانی توسعه نیشکر با قیمت یک هزار و ۲۰۰ تومان تا یک هزار و ۲۰۴ تومان و ۷ ریال وارد بازار شد که به دلیل استدلال بالابودن قیمت‌ها از سوی خریداران حتی یک کیلوگرم تقاضا به وجود نیامد. فعالان بازار معتقدند این سطح قیمتی برای معامله به صرفه نیست این در شرایطی است که عرضه‌کنندگان بر این باورند که قیمت‌ها فعالند و اگر سطح قیمت‌ها بالا است به خاطر تاثیرپذیری از بازارهای جهانی است و دلیلی برای بهانه جویی متقاضیان وجود ندارد. به نظر می‌آید استدلال دو طرف معامله هر کدام در جایگاه خود متقن باشد، اما مشکل تنها بالا رفتن قیمت‌ها در بازارهای جهانی نیست، بلکه به زمانی بر می‌گردد که شکر تولید داخل با قیمت ارزان به راحتی از کشور خارج می‌شد و در حال حاضر به دلیل نبود موجودی و ذخایر لازم، دولت مجبور به واردات شکر با قیمت بالاتر شد، این در حالی است که همه این گفته‌ها را برخی از مسوولان صنایع قند و شکر تایید کرده‌اند، با این وجود به نظر می‌آید قضیه واردات بالای شکر سفید با توجه به اذعان برخی مبنی بر وجود ذخایر شکر در انبارها و کشتی‌ها در مناطق جنوبی کشور صرفه اقتصادی نداشته باشد. همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا بازار شکر کشور با وجود اینکه می‌توانست به دلیل موجودی، خود را از گزند رشد قیمت‌ها محفوظ بدارد اما نتوانست مانع از این موضوع شود.