امیدواری تجار، نگرانی فولادسازان

کمبود شمش و رشد قیمت ارز عامل افزایش قیمت‌ها

احتمال رقابتی شدن رینگ فولاد روز یکشنبه

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: با وجود اینکه از کل عرضه‌های دیروز تنها میلگرد گروه ملی ۱۱ هزار تن در بورس معامله شد، اما به دلیل جو روانی جدیدی که در بازار ایجاد شده بسیاری از معامله‌‌گران در بازار آهن امید به افزایش حجم معاملات به خصوص از اواسط شهریور ماه دارند و معامله گروه ملی را هم دلیلی بر این مدعا می‌دانند، چرا که تا پیش از تحولات اخیر بازار آهن محصولاتی حتی مثل گروه ملی نیز خریدار زیادی در بورس نداشت. ضمن اینکه شایعات در خصوص آزادسازی قیمت‌ها در رینگ روز یکشنبه و در زمان عرضه‌های ذوب آهن نیز به صورت جدی در بازار مطرح شده است.

رشد قیمت ارز، کاهش قابل توجه موجودی شمش در بنادر، رقابت نوردسازان داخلی برای دریافت شمش و کاهش حجم شمش ارزان قیمت وارداتی، همگی باعث شده تا حدودی روند معاملات بهتر شده و خریدارانی که برای شهریور قصد خرید داشتند زودتر وارد بازار شده و اقدام به بالابردن موجودی انبارها کنند.

کشش بازار پایین، اما امیدها بیشتر شد

اگرچه تقاضا هنوز کشش لازم برای جذب نرخ‌های بالا برای میلگرد را ندارد و حجم آن نیز همچنان پایین است، اما بسیاری معتقدند با تثبیت این روند در بازار و شرایطی که در بازار شمش وجود دارد، خریدهای سرمایه‌ای بیش از قبل وارد بازار خواهد شد؛ اگر چه هنوز فقط افرادی که ریسک‌پذیری بیشتری دارند وارد بازار شده‌اند، اما به زودی به تعداد معامله‌‌گران افزوده خواهد شد. این شرایط از نظر بسیاری از معامله‌‌گران تا پایان شهریور یا اواسط مهر ادامه خواهد داشت و پس از آن دوباره از حجم تقاضا‌ها کاسته می‌شود، هر چند هنوز هم تقاضا چندان بالا نیست و معاملات تنها در سطح خریدهای شخصی است و فقط ۱۰ درصد از معاملات عمده و پروژه‌ای در بازار انجام می‌شود.

ریسک‌پذیرها وارد بازار شده‌اند

در هر صورت در حال حاضر بازار به دو گروه تقسیم شده است، افرادی که ریسک می‌کنند و افرادی که هنوز هم صبر کرده و ترجیح می‌دهند مطمئن تر شوند. از آنجا که در روزهای اخیر خرید و معامله در بازار به نفع دارندگان کالا بوده در نتیجه احتمال بیشتر شدن تعداد گروه اول زیاد است. بیشترین نگرانی معامله‌‌گران در حال حاضر این است که موضوعاتی همچون تورم باعث شود تا جلوی بازار و روند قیمت‌ها گرفته شود و خریداران به دلیل نگرانی از افت مجدد قیمت‌ها از خرید دست بکشند.

به همین دلیل بازار، دیروز را بیشتر در انتظار تحولات روز یکشنبه هفته آینده سپری کرد تا اینکه مشخص شود آیا نرخ مقاطع در بورس ثابت نگه داشته می‌شود یا خیر که البته با توجه به شرایط خاص واحدهای فولادی در تامین نقدینگی خرید شمش و هزینه‌های بالای انرژی و غیره به نظر می‌رسد فعلا در مورد آزاد گذاشته شدن قیمت‌ها، با آنها موافقت شده است. البته برخی معتقدند اگر قیمت‌ها در بورس افزایش یابد به نفع واردکنندگان شمش است؛ چراکه با استناد به افزایش قیمت‌ها می‌توانند دوباره نرخ پیشنهادی خود را بالا ببرند و اگر قیمت‌ها ثابت بماند به ضرر تولیدکننده‌های خصوصی است که با قیمت بالایی شمش می‌خرند.

نگرانی تولیدکننده‌ها از تامین شمش

از سوی دیگر به دلیل اخباری که از یکی از گیرندگان تسهیلات و برخورد با وی اعلام شده، این شبهه و نگرانی بوجود آمده که میزان اعتباردهی به فولادسازان خصوصی کاهش می‌یابد در نتیجه نگرانی اصلی این است که فولادسازان نتوانند به دلیل مشکل نقدینگی شمش مورد نیاز خود را تامین کنند. البته برخی عدم اعتباردهی به واحدهای فولادی را بدهی‌های سنگین فولادسازان خصوصی می‌دانند.

ضرورت اقدام فوری برای تامین نیاز تولیدکننده‌های داخلی

از این رو بهترین پیشنهادی که در این شرایط مطرح می‌شود پرداخت وجه بیشتری برای واردات شمش به انجمن واردکنندگان فولاد ایران است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر با توجه به نیازی که در بازار ایجاد شده میزان اعتبار اختصاص داده شده بسیار کم و محدود است.

اما از سویی برخی می‌گویند اگر واردات شمش و ثبت سفارش در هر قالب و شکلی از الان هم آغاز شود، این کالاها تا آبان و آذر وارد بازار می‌شود که در این زمان تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد. زیرا در شرایط حال حاضر است که تولیدکننده‌ها به شمش احتیاج دارند.

در نتیجه بهتر است سیاست‌هایی اتخاذ شود تا شمش مورد نیاز واحدهای نورد تا قبل از رسیدن به زمان کمبود، تامین و برنامه ریزی شود، اما واقعیت این است که بسیاری از فعالان بازار آهن یکی از دلایل بروزاین مشکلات را نبود اطلاعات کافی و دقیق از ثبت سفارش‌ها و نبود شفافیت کامل در این خصوص می‌دانند که باعث شده حتی واردکننده‌ها و سرمایه‌گذاران نیز نتوانند زودتر از بروز این شرایط اقدام کنند.

دلایل کمبود شمش در بازار

به عقیده بسیاری از دست‌اندرکاران بازار فولاد، اعطای اعتبار به افرادی که به صورت حرفه‌ای در بازار آهن فعالیت نداشتند و فروش شمش‌های وارداتی با نرخ‌های ارزان تر توسط این افراد باعث شد تا معامله‌‌گران اصلی بازار شمش حذف شده و در نهایت در حال حاضر که بازار به شمش احتیاج دارد با کمبود مواجه شود. به گفته این افراد دولت باید اعتبار شمش را به خود تولیدکننده‌ها بدهد تا بدون واسطه اقدام به خرید کنند.

در نتیجه در کنار اعطای وام بیشتر به انجمن واردکننده‌ها به نظر می‌رسد بهتر است دولت از این پس اعتبار واردات شمش را به خود تولیدکننده‌ها بدهد تا بدون هیچ واسطه‌ای اقدام به واردات کنند؛ چرا که تجربه اعتبار دهی به افرادی غیر از تولیدکننده‌ها نشان داده که جز حذف معامله‌‌گران اصلی بازار و کمبود شمش در زمان‌هایی که بازار احتیاج دارد، نتیجه‌ای نداشته است. البته ارائه سهمیه شمش با شرط عرضه در بورس نیز طرح خوبی بود که البته به دلیل محدودیت منابع شمش داخلی نمی تواند انگیزه‌ای برای فولادسازان باشد.

اگرچه نگرانی‌ها در مورد شمش وجود دارد، اما در عین حال احتمالات زیادی در خصوص اینکه تقاضا نیز همزمان با موضوع افزایش قیمت شمش تقویت می‌شود یا خیر و یا اینکه آیا با توجه به مشکلات اقتصادی کشورهای اروپایی و آمریکا میزان توسعه اقتصادی و رشد ساخت‌و‌سازها، قیمت شمش در سطح جهانی تثبیت خواهد شد یا نه نیز وجود دارد؛ چرا که اگر قیمت شمش در بازار‌های جهانی کاهش یابد احتمال بر هم خوردن معادله فعلی بازار شمش در ایران نیز وجود دارد.