آزاده حسینی
تولید فولاد خام جهان طی ۷ ماه نخست امسال به ۸۸۶ میلیون و ۸۹۳ هزار تن رسید و با رشد ۳/۸ درصدی همراه بود. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل این رقم معادل ۸۱۹ میلیون و ۲۰۹ هزار تن و مدت مشابه سال ۲۰۰۹ تولید فولاد خام جهان معادل ۶۵۶ میلیون و ۹۱۹ هزار تن شد.

ایران در این بین با تولید 7 میلیون و 718 هزار تن فولاد خام بر رتبه بیستم تولیدکنندگان فولاد خام قرار گرفت. میزان تولید فولاد خام در مدت مشابه سال قبل میلادی معادل 6 میلیون و 799 هزار تن بود که مقایسه تولید 7 ماهه امسال با سال قبل 5/13 درصد بود.
چین همچنان با تولید ۴۱۰ میلیون و ۳۶۴ هزار تن فولاد خام رتبه نخست تولید‌کنندگان را دارد و رشد تولید فولاد خام این کشور در ۷ ماهه امسال ۳/۱۰ درصد و میزان تولید فولاد آن در ماه جولای ۵۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن شد.
ژاپن نیز طی این مدت به سرعت در حال پر کردن کاستی‌هایی است که در تولید فولاد به‌واسطه سونامی به آن کشور تحمیل شد و از این رو تولید فولاد خام این کشور از آمریکا پیشی گرفت و در جایگاه دوم تولید‌کنندگان فولاد خام دنیا تکیه زد. سرزمین آفتاب موفق به تولید 63 میلیون و 180 هزار تن شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تنها 1 درصد کاهش یافت. میزان تولید فولاد این کشور در ماه جولای نیز 9 میلیون و 108 هزار تن شد که در مقایسه با جولای 2010 -2/1 درصد کاهش را تجربه کرد. آمریکا با تولید 50 میلیون و 143 هزار تن فولاد رتبه سوم تولیدکنندگان را کسب کرد. رشد تولید فولاد خام این کشور در 7 ماهه نخست امسال در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 2/5 درصد بود.در اتحادیه اروپا نیز میزان تولید فولاد خام طی 7 ماهه امسال 108 میلیون و 8 هزار تن شد که در مقایسه با سال قبل 3/4 درصد رشد داشت. تولید فولاد خام اتحادیه اروپا در مدت مشابه سال 2009 معادل 73 میلیون و 640 هزار تن بود. همچنین اعضای این اتحادیه در ماه جولای 14 میلیون و 579 هزار تن فولاد تولید کردند.سایر کشور‌های اروپایی نیز در 7 ماهه امسال 21 میلیون و 167 هزار تن فولاد خام تولید کردند که به نسبت 7 ماهه سال 2010 معادل 2/21 درصد رشد داشت.همچنین کشور‌های مشترک‌المنافع در 7 ماهه نخست امسال 66 میلیون و 106 هزار تن فولاد خام تولید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6/6 درصد رشد داشت. میزان تولید این کشورها که 6 عضو دارند و شامل؛ بلاروس، قزاقستان، مولداوی، روسیه، اوکراین و ازبکستان هستند در ماه جولای معادل 9 میلیون و 450 هزار تن بود.
در شمال و جنوب آمریکا نیز در ۷ ماهه نخست امسال به ترتیب ۱۰ میلیون و ۵۴۰ هزار تن و ۴ میلیون و ۲۹۷ هزار تن در ماه جولای فولاد تولید شد. میزان تولید در ۷ ماهه امسال هم در آمریکای شمالی و جنوبی معادل ۶۹ میلیون و ۸۵۸ هزار تن و ۲۸ میلیون و ۷۴۶ هزار تن شد.
همچنین در آسیا طی مدت مذکور 82 میلیون و 187 هزار تن فولاد در ماه جولای و در 7 ماهه امسال 568 میلیون و 329 هزار تن فولاد خام تولید شد که در مقایسه با سال قبل 3/9 درصد رشد داشت. در همین مدت در سال 2009 نیز معادل432 میلیون و 533 هزار تن فولاد تولید شد که حاکی از رشد 4/31 درصدی فولاد در سال 2011 نسبت به سال 2009 است.
در آفریقا در ماه جولای یک میلیون و ۲۰۷ هزار تن فولاد خام تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳/۷ درصد رشد منفی داشت. در ۷ ماهه امسال هم ۸ میلیون و ۱۶۸ هزار تن فولاد تولید شد که افت ۷/۱۵ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل داشت.در اقیانوسیه نیز استرالیا که بزرگ‌ترین تولید‌کننده سنگ‌آهن جهان به‌شمار می‌رود موفق به تولید ۴ میلیون و ۷۰ هزار تن فولاد در ۷ ماهه امسال شد، در حالی که این کشور در ماه جولای ۴۸۸ هزار تن فولاد خام تولید کرد. در این قاره نیز در مجموع ۵۶۱ هزار تن فولاد در ماه جولای تولید شد و میزان تولید فولاد این قاره در ۷ ماهه نخست امسال ۴ میلیون و ۵۶۹ هزار تن بود.