تردید خریداران در بازار فولاد

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: از آنجا که روز سه شنبه قیمت میلگرد روند نزولی داشت، عرضه‌های دیروز بورس کالا نیز با تردید خریداران همراه شد که در نتیجه بخشی از معاملات به زمان مچینگ کشیده شد. قرار داشتن در روزهای پایانی شهریور ماه و نبود تقاضاهای عمده در بازار از عمده دلایل محدود بودن معاملات میلگرد عنوان می‌شود. در مورد معاملات بورس نیز گفته می‌شود چون عرضه‌ سلف آبان‌ماه و همزمان با آغاز فصل بارندگی و کاهش تقاضا است در نتیجه تردید زیادی در مورد خرید آنها وجود دارد.

البته برخی از تجار نیز با اشاره به مشکلاتی که اخیرا فولادسازان در خصوص مشکلات خطوط تولید خود مطرح کرده‌اند، معتقدند این اخبار تا حدودی از کاهش بیشتر قیمت میلگرد جلوگیری کرده و از آنجا که از هفته قبل خبر کاهش ۵ درصدی سود بازرگانی میلگردهای وارداتی در بازار منتشر شده، عدم کاهش بیشتر قیمت‌ها را که با توجه به این تصمیم باید به صورت طبیعی اتفاق می‌افتاد را به این موضوع نسبت می‌دهند و می‌گویند اگر نگرانی از توقف عرضه برخی از کالاها در بازار و از سوی برخی از تولیدکننده‌ها نبود احتمال کاهش قیمت میلگرد بیشتر از سطح فعلی آن وجود داشت. برخی از معامله‌گران می‌گویند به دنبال کاهش سود بازرگانی واردات و نگرانی فولادسازان، شایعات زیادی در خصوص کاهش میزان تولید کارخانه‌های مختلف و حتی کاهش برخی از عرضه‌های بورس و تداوم آنها در بازار وجود دارد که جدا از واقعی بودن یا نبودن این شایعه‌ها، باعث شده تا قیمت‌ها با وجود نبود تقاضای زیاد ریزش چندانی نداشته باشند. از این رو پیش‌بینی می‌شود شرایط بازار در صورتی که با اتفاق خاص یا تصمیم‌گیری یکباره‌ای مواجه نشود در همین سطح ادامه یابد.

از این رو نگاه کلی به شرایط بازار نشان می‌دهد به‌رغم نبود تقاضای بالا در بازار، شرایط روانی ناشی از تغییر و تحولاتی که در حوزه سیاست‌گذاری‌ها وجود دارد فضای هیجانی در بازار ایجاد کرده که در نهایت این دو رویکرد متفاوت به صورت مثبت و منفی در یکدیگر اثر کرده و بازار را در سکون فروبرده است ضمن اینکه برخی از تجار این ترس را دارند که در صورت خرید کالا از بورس یا از بازار و در مقابل با واردات کالاهای ارزان‌تر به کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند و ضرر و زیان نصیب‌شان شود در نتیجه خرید‌ها در بخش مقاطع با تردید زیادی انجام می‌شود.

از این‌رو در معاملات دیروز بورس کالا میلگرد ۱۴ تا ۲۵ فولاد خراسان پس از اینکه ۱۲ هزار تن عرضه شد، تقاضای ۹ هزارو ۵۷۰ تنی در رینگ اصلی برای آن وارد بازار شد، اما بقیه این کالا در زمان مچینگ معامله شد. قیمت این کالا ۸۷۲ تومان و برای تحویل در ۲۸ شهریور ماه معامله شد.

میلگرد فولاد کویر نیز با نرخ ۸۳۵ تومان ۱۱۰۰ تن عرضه شد که در رینگ اصلی ۲۲۰ تن از آن فروخته شد.این کالا برای تحویل ۲۳ آذر ماه بود. میلگرد گروه ملی نیز با نرخ ۸۶۰ تومان ۱۱ هزارو ۱۲۰ تن عرضه شد که در رینگ اصلی ۲ هزار و ۸۰۰ تن معامله شد و تحویل این کالا برای ۳۰ مهر ماه بود.

نورد آریان فولاد نیز ۸۷۰ تومان ۱۱۰۰ تن عرضه شد که ۴۴۰ تن از آن در رینگ اصلی فروش رفت. تحویل این کالا ۲۸ شهریور ماه بود. تیرآهن ۱۴ جهان فولاد غرب نیز با نرخ ۸۸۵ تومان ۲ هزار تن برای ۳۰ مهر ماه عرضه و فروخته شد. میلگرد ۱۲ فولاد کرمان نیز با نرخ ۸۴۰ تومان ۱۱۰ تن برای ۲۳ آذر ماه فروخته شد. بر این اساس در زمان مچینگ ۲ هزارو ۷۵۰ تن میلگرد فولاد خراسان و ۱۴۰ تن میلگرد گروه ملی فروش رفت.