مرکز خدمات فولاد ایران- بین ماه‌های ژانویه تا جولای واردات قراضه به ترکیه روندی صعودی داشت، چون ظرفیت تولید فولاد کشور نسبت به سال قبل بالاتر بود. از این رو افزایش تقاضا موجب رشد قیمت قراضه در جولای شد. ترکیه ۲/‌۲ میلیون تن قراضه در جولای وارد کرد که ۷۶ درصد نسبت به سال قبل بالاتر بود. در حالی که ۸۹ درصد نسبت به ژوئن رشد داشت. ارزش واردات جولای بیش از یک میلیارد دلار بود و قیمت متوسط ۴۶۳ دلار سی‌ای اف که ۱۰ دلار بالاتر از قیمت ژوئن است. در ۷ ماه نخست سال واردات قراضه به این کشور ۲/۱۲ میلیون تن بود. موقعیت آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین صادر کننده قراضه به ترکیه تغییر نکرد و ترکیه ۶۵۳,۷۱۸ تن از این کشور وارد کرد. روسیه با ۳۱۲,۸۴۶ تن و انگلیس با ۱۹۸,۱۳۳ تن و رومانی با ۱۷۶,۸۲۶ تن مقام‌های بعدی را داشتند.

قراضه صادراتی ژاپن رو به بالا

قیمت برنده آخرین مزایده صادراتی قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن برای ماه اکتبر ۱۲ دلار از مزایده قبل بالاتر است. تجار قراضه در انتظار افزایش قیمت‌های دیگری در بازار قراضه ژاپن هستند. البته بسیاری انتظار نداشتند که قیمت‌های درخواستی در این مزایده تا این حد بالا برود. قیمت قراضه ژاپن پس از مزایده ۱۰ آگوست نزولی شد و از اوایل سپتامبر رو به بالا بود. آخرین قرارداد صادراتی در ۴۴۰ تا ۴۴۲ دلار فوب بسته شده بود. برنده مزایده حدود ۲۰ دلار از قیمت معاملات اخیر صادراتی بالاتر است.

افزایش قیمت قراضه در روسیه

ماه گذشته متوسط قیمت قراضه آ۳ که معادل مخلوط ۲۰-۸۰ سنگین است در بازار داخلی روسیه به ۳۴۵ تا ۳۵۲ دلار رسید. این قیمت تا هفته قبل هم ماندگار بود چون کارخانه‌ها برای زمستان انبارسازی می‌کنند، البته اکثر آنها خرید‌های لازم را کرده‌اند. در خلال تابستان قیمت قراضه در روسیه ثابت بود ولی عرضه و تقاضا به علت صادرات در تعادل بود. در حال حاضر چند کارخانه محدود در حال خرید قراضه برای زمستان هستند، ولی بسیاری از آنها در نظر دارند تولید خود را در ماه‌های آینده کاهش بدهند. به همین علت در فصل آخر سال تقاضای قراضه پایین خواهد آمد. بحران اقتصادی باعث کاهش صادرات فولاد شده به همین علت حجم تولید پایین آمده است، چون در زمستان تقاضای داخلی روسیه هم پایین می‌آید. از این رو به‌رغم آنکه کرایه واگن و قیمت قراضه بالا رفته است در اکتبر قیمت باید کاهش یابد چون تقاضا پایین است.

قراضه کره در کف قیمت

همچنین قیمت قراضه در بازار داخلی کره چهارشنبه گذشته به کف خود رسید، البته توقف قیمت به علت شروع تعطیلات ۴ روزه هم بوده است. دست‌اندرکاران قراضه سیاست صبر و انتظار در پیش گرفته‌اند. اگر نرخ بهره‌وری کارخانه‌ها بالا برود تقاضای قراضه زیاد خواهد شد، البته قیمت قراضه صادراتی ژاپن به کره هم اخیرا بالا رفته است به همین دلیل اکثر فروشنده‌ها از عرضه کالا پرهیز می‌کنند.

کارخانه‌های کوچک کره در هفته‌های اخیر خرید قراضه را متوقف کرده بودند چون موجودی آنها بالا بود. تقاضای پایین باعث شده قیمت قراضه در ۲ ماه گذشته تا ۲۶ دلار کاهش یابد و به ۴۳۱ دلار در هر تن برسد. اکثر دست‌اندرکاران معتقدند این قیمت حداقل قیمت قراضه است و باید روند آن صعودی شود.