حرکت معکوس بورس و بازار

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: به‌رغم رکود حاکم بر معاملات بازار آهن و تداوم کاهش قیمت‌ها به‌خصوص تیرآهن در بازار آزاد، دیروز معاملات بورس با رقابت روبه‌رو شد و بر اساس آن نرخ سبد مخلوط میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان از ۸۸۵ تومان به ۹۱۳ تومان رسید. به نظر می‌رسد تلاش برخی معامله گران در بورس برای تعیین نرخ‌های بالاتر، تاثیر چندانی در حرکت کلی بازار نگذاشته؛

چرا که برخلاف همیشه که تغییرات قیمتی بورس بر بازار آزاد اثر گذاشته و نرخ‌ها را تحت تاثیر قرار می‌داد رقابت‌های بورس از هفته قبل تاکنون اثری بر بازار آزاد نداشته و روند نزولی قیمت‌ها به‌رغم بالاتر بودن هزینه تامین مواد اولیه بخش خصوصی در مقایسه با قیمت‌های جاری، همچنان ادامه دارد و معاملات در بازار آزاد آرام و بی‌هیجان بوده و خریداران نیز پذیرای نرخ‌های بالاتر نیستند.

به گفته معامله‌گران، این شرایط و منطقی نبودن نرخ‌ها در بازار آزاد در مقایسه با نرخ مواد اولیه به خصوص قیمت شمش وارداتی و در نهایت اثر بخش نبودن تحرک‌های بورس، همگی از اثرات منفی کنترل شدید قیمت‌ها در یک دوره طولانی است و اگر زودتر از اینها اجازه رقابت و کشف قیمت‌های واقعی به بورس داده می‌شد در حال حاضر شاهد این شرایط نبودیم. به عقیده فعالان بورس کالا در شرایطی که قیمت‌ها در بازار روند رو به رشد داشت در بورس نرخ‌ها ثابت نگه داشته می‌شد و در حال حاضر این شرایط بالعکس شده و قیمت‌ها در حالی که در بورس افزایشی است در بازار آزاد روند قیمت‌ها نزولی شده البته برخی این موضوع را که قیمت‌ها در بازار تعدیل شده و نزولی می‌شود ناشی از بالارفتن قیمت‌ها در بورس و از بین رفتن حداقل سودهای میان بازار رسمی و غیر رسمی می‌دانند که انگیزه معاملات را کاهش داده است و به همین دلیل برخی این موضوع را مثبت ارزیابی می‌کنند. البته تعیین نرخ پایه ۸۵۵ تومان از سوی ذوب‌آهن که نرخ خوبی در مقایسه با قیمت‌های بازار آزاد محسوب می‌شد یکی از عوامل بالا بودن تقاضا و رقابت خریداران عنوان می‌شود.

اما از سویی دیگر در خصوص به صرفه بودن قیمت‌ها برای واحدهای تولیدکننده این موضوع فقط زمانی که در مورد محصولات دولتی باشد منطقی به نظر می‌رسد؛ چرا که در هر صورت بخش عمده‌ای از شمش دریافتی این واحدها از طریق شمش تولید داخلی تامین می‌شود، اما واحدهای خصوصی در هر صورت با توجه به نرخ شمش وارداتی با مشکلات زیادی در قیمت‌گذاری محصولاتشان روبه‌رو هستند؛ چرا که نرخ‌های فعلی محصول نهایی (میلگرد) با توجه به اینکه شمش در حدود ۸۶۰ تومان پیشنهاد می‌شود با در نظر گرفتن ۶۰ تا ۷۰ تومان به عنوان حداقل سود، برای فروش به صرفه نیست، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی واحدها تنها به جهت برطرف کردن مشکلات مالی و تعهدات بانکی و به خصوص هزینه‌های جاری حاضر به فروش با نرخ‌هایی می‌شوند که منطقی و سودده به نظر نمی‌رسد.

در همین حال پیش‌بینی‌هایی که در بازار وجود دارد به‌رغم وجود تقاضاهای بالقوه در بازار، بیشتر به سمت ثبات یا کاهش قیمت است و تعداد کمی به ثبت نرخ‌های بالاتر از این ارقام تا ماه‌های آینده امیدوار هستند. این در حالی است که از سویی با توجه به هزینه ارز در واردات کالا و مباحثی همچون بازگشایی خطوط اعتباری بعید به نظر می‌رسد حتی با وجود کاهش سود بازرگانی به ۶ درصد، حجم زیادی از کالا وارد شود و در حالی‌که در بخش تیرآهن واردات زیادی از محصولات کره و چین صورت گرفته، هنوز تغییری در نرخ میلگرد وارداتی صورت نگرفته است در نتیجه احتمال کاهش نیز از یکسو نمی‌رود.

اما مهم‌تر از تمامی مباحثی که در بازار وجود دارد به نظر می‌رسد دغدغه فولادسازان در فاصله قیمت‌های شمش و محصول نهایی و تامین شمش حتی به تجار و دیگر ارکان و فعالان بازار نیز سرایت کرده به طوری که اغلب از تداوم فعالیت واحدهای خصوصی ابراز نگرانی می‌کنند.

در معاملات دیروز بورس کالا میلگرد ۱۴ تا ۲۵ فولاد آلیاژی ایران با نرخ ۸۴۰ تومان عرضه شد و در رقابت به ۸۵۱ تومان رسید. این کالا برای ۳۰ آبان‌ماه عرضه شده بود.

میلگرد و تیرآهن مخلوط ذوب‌آهن ۸۵۵ تومان عرضه و ۹۱۳ تومان معامله شد. این کالا که ۱۴ هزار تن بود برای ۳۰ مهر ماه بود. کلاف ۸ فولاد یزد هم ۱۱۰۰ تن ۹۰۰ تومان فروخته شد.