آغازی دیگر برای قراضه

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: دیروز پس از سال‌ها توقف عرضه قراضه تجمیع شده در بورس کالا، با فروش ۲ هزار تن قراضه فولادی با نرخ ۴۶۰ تومان و به صورت فله و فرآوری شده، معاملات آن از سر گرفته شد. بر اساس این گزارش، اگرچه در سال‌های اخیر قراضه کارخانه‌ای به صورت ضایعات در بورس عرضه می‌شد، اما از زمان فعالیت بورس فلزات تاکنون معاملات قراضه به شکل استاندارد و تجمیع شده توسط بخش خصوصی در بورس انجام نشده بود. از این‌رو به گفته مدیر فنی بورس کالا این کالا که بر اساس استاندارد ملی تهیه شده می‌تواند راهگشای ورود دیگر شرکت‌های تولیدکننده قراضه در کشور و شفافیت بیشتر معاملات قراضه و کشف قیمت آن باشد.

وی با اشاره به استانداردسازی‌هایی که در بورس برای طبقه بندی انواع قراضه صورت گرفته است، گفت: این عرضه از این لحاظ که اولین عرضه بخش خصوصی که تامین قراضه را مطابق با استاندارد انجام می‌دهد، بسیار مهم است.

در همین رابطه صبوری نماینده شرکت راهیابی صنعت و فولاد به عنوان عرضه‌کننده، با اشاره به این عرضه در بورس کالا در خصوص قیمت‌گذاری نرخ پایه این کالا گفت: مبنای قیمت‌گذاری این کالا نرخ‌های جهانی و منطقه و همچنین قیمت‌های بازار آزاد است، به خصوص اینکه مسایل و متغیر‌های فصلی نیز در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: پس از عرضه‌ای که پیش از این صورت گرفت با گفت‌وگویی که با خریداران صورت گرفت روی قیمت ۴۶۰ تومان توافق شد و برای تحویل ۳۰ مهرماه و انبار کارخانه عرضه شد.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به جذابیتی که بازار قراضه دارد و همچنین فرآیند رو به رشد تولید فولاد در سال‌های اخیر، حجم تقاضا در آینده برای این کالا در بورس افزایش پیدا کند.

وی در خصوص برنامه‌ریزی‌هایی که در خصوص حجم عرضه ماهانه این کالا گرفته شده گفت: شرکت در حال حاضر تامین بخش عمده‌ای از نیاز فولاد مبارکه و ذوب‌آهن اصفهان را در اختیار دارد و با توجه به اینکه تعهدات دیگری را نیز به شرکت‌های فولادسازی دارد در نتیجه تصمیم گرفته شد تا مازاد تولیدات شرکت در بورس و به جهت کشف قیمت‌های واقعی عرضه شود.

البته در صورتی که نیاز و تقاضای بازار بیشتر باشد توان عرضه بیشتر را داشته و محدودیتی برای عرضه کالا نداریم. وی در خصوص لزوم عرضه قراضه تولید داخل در بازار داخلی و عدم‌صادرات آن گفت: با توجه به اینکه سالانه ۲ تا ۳ میلیون تن قراضه در واحدهای فولادی مصرف می‌شود از این‌رو صادرات این کالا توجیهی ندارد ازاین‌رو بورس می‌تواند میزان واقعی تقاضا را برای برنامه‌ریزی در این خصوص نشان دهد به خصوص اینکه با تعرفه‌های صادراتی طی سال ۹۰ کمک خوبی برای عدم‌صادرات بی‌رویه قراضه شد.