فروش حداقلی خصوصی‌ها و نگرانی از تداوم عرضه‌ها

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: اگرچه تقاضا در بورس کالا همانند همیشه برای محصولات فولادی بخش خصوصی پایین بود، اما به نظر می‌رسد عرضه‌ها نیز در مقایسه با هفته‌های ابتدایی عرضه خصوصی‌ها در بورس کالا روند رو به کاهشی را طی می‌کند. بر این اساس، عرضه خصوصی‌ها هر چند در این مدت با تقاضای زیادی روبه‌رو نشده، اما به نظر می‌رسد عدم رقابت‌پذیری معاملات فولادی‌ها در بورس و پایین بودن توان خصوصی‌ها در رقابت با عرضه‌های دولتی انگیزه حضور بیشتر را برای فولادی‌های بخش خصوصی کاهش داده است، اما در کنار این موضوع مهمترین دلیل بروز این شرایط را می‌توان پایین بودن نرخ نهایی محصولات در مقابل قیمت‌های پیشنهادی شمش توصیف کرد که باعث شده عرضه‌کننده‌ها عرضه نکردن را ترجیح دهند، به‌طوری‌که از یک سو دریافت شمش برای فولادسازان سخت شده و از سوی دیگر قیمت‌ها سطح پایینی را در مقایسه با هزینه نهایی تولید سیر پایینی را طی می‌کند.

اما نکته مهمتر این است که با تشدید کنترل‌های قیمتی در بورس کالا که از زمان عرضه فولاد سازان خصوصی در بورس کالا اجرا شد و تا چند هفته قبل ادامه داشت، تجربه و تصویر روشن و خوبی از حضور در بورس کالا برای خصوصی‌ها ترسیم نشد و برخی بر این اساس پیش‌بینی می‌کنند فرآیند عرضه‌های خصوصی در بورس کمتر و کندتر شود.

واقعیت این است که با وجود حجم کم عرضه خصوصی‌ها به هر صورت نمی‌توان از تاثیر آنها هر چند کم و به خصوص در شهرهایی که کارخانه‌ها در آنها حضور دارند و حتی شهرهای مجاور چشم‌پوشی کرد و به همین دلیل حضور آنها در بورس می‌تواند شفافیت در بازار ایجاد کرده و حضور فولادسازان خصوصی به بورس می‌تواند التهابات ناشی از این کمبودها را تا حدودی جبران کند.

اما طی این مدت نه تنها شمش و مواد اولیه به اندازه کافی در اختیار عرضه‌کننده‌های فعال خصوصی گذاشته نشد، بلکه علاوه بر آن فولادسازان در بورس اسیر قیمت‌گذاری‌های دستوری شده و در بازار آزاد نیز تحت تاثیر قیمت‌های بورس در فروش کالاهای خود با نرخ‌های مورد نظرشان دچار مشکل شدند.

در نتیجه به مرور زمان برخی از عرضه‌کننده‌ها از بورس قطع امید کرده و از آن خارج شدند، اما عدم فروش خصوصی‌ها با نرخ‌های آزاد با گذشت زمان نگران کننده‌تر شد؛ چرا که اخیرا به دلیل مشکلاتی که در بخش تامین شمش ایجاد شده و پایین بودن تقاضا در بازار فروش با قیمت‌های بورس و در شرایطی که تمامی تقاضا توسط ذوب‌آهن تامین می‌شود، این پیش‌بینی وجود دارد که معدود عرضه‌های خصوصی‌ها در بورس که بعضا به صورت تبلیغاتی انجام می‌شود به حداقل برسد.

البته با توجه به شایعه‌هایی که در مورد قیمت ارز و افزایش نرخ آن ایجاد شده تا حدودی تقاضا در بازار بالاتر رفته و افرادی که برآورد مصرف برای نیمه دوم سال دارند به جنب و جوش بیشتری برای دریافت کالا می‌پردازند.

از طرفی اگرچه با تغییر فصل احتمال تقاضا نیز در بازار وجود دارد، اما این موضوع بر ذهنیت معامله‌گران میلگرد اثر زیادی نگذاشته است؛ چرا که با توجه به بارش‌های سال گذشته که سبک بود احتمال می‌دهند امسال نیز دوره بارش‌های سنگین زیاد نباشد و اصولا میلگرد دچار رکود فصلی زیادی نشود، اما از سویی دیگر موضوع کاهش تعرفه و احتمال واردات کالاهای ارزان‌تر نیز مطرح است و این احتمال وجود دارد که بازار با عرضه زیادی در میلگرد روبه‌رو شود.

البته در مورد تیرآهن شرایط متفاوت است و موجودی بیشتری به خصوص در سایزهای بالاتر در مقایسه با تیرآهن دارد و روند نوسان آن نسبت به ماه‌های قبل کمتر شده است. البته با توجه به رشد قیمت‌ها در روز چهارشنبه این احتمال وجود دارد که معاملات روز یکشنبه بورس و عرضه‌های ذوب‌آهن با تقاضای بالایی روبه‌رو شود که البته با این وجود باز هم بعید است در معاملات خصوصی‌ها تغییر قابل توجهی رخ دهد.

در معاملات دیروز از کل عرضه‌های انجام شده تیرآهن طول کوتاه ۱۶ جهان فولاد غرب در رینگ اصلی ۲۵۰ تن با نرخ ۸۲۵ تومان معامله شد.

میلگرد آلیاژی ایران هم با نرخ ۸۵۱ تومان با حجم ۱۳۰۰ و با همین نرخ معامله شد. میلگرد ۱۲ فولاد کرمان هم با نرخ ۸۴۰ تومان ۱۱۰ تن فروش رفت.