پدرام ایزدی- در اواسط مردادماه، بهای نقدی سنگ‌آهن در چین با رشد رو به بالایی همراه بود. در مقایسه با میانگین قیمت در ماه گذشته، کنستانتره هند و دانه‌های سنگ‌آهن از برزیل هر تن 4 تا 5 دلار افزایش قیمت را تجربه کردند، در حالی که قیمت سنگ آهن استرالیا تنها با افزایش هرتن 1 دلار همراه بود.

این‌طور به نظر می‌رسد که بهای سنگ آهن در چین در اواسط مردادماه به بالاترین حد خود رسید. البته در همین دوره بازگشت روند قیمتی را شاهد بودیم که ریشه در کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی شاخص بازارهای معتبر سهام داشت که همزمان با ترس از رکود اقتصادی در ایالات متحده و اتحادیه اروپا، به سرعت بر بازار مواد اولیه و محصولات فولادی تاثیر گذاشت. میدل ایست استیل داینامیک (مِسد) احتمال می‌دهد که شاخص‌های سهام و بازارهای آتی رو به بهبودی حرکت کنند و همین عامل باعث خواهد شد تا تاثیر منفی بر قیمت سنگ‌آهن خنثی شود.
شرایط در بازار محصولات نهایی چین مطلوب باقی خواهد ماند.چراکه قیمت محصولات تخت و طویل به طور میانگین هر تن 20 تا 30 دلار در یک ماه اخیر افزایش یافته‌اند. انتظار می‌رود کاهش کوتاه مدت سطح تقاضای محصولات نهایی که در اواسط مرداد شاهد آن بودیم جای خود را به سطح قوی تقاضا در ماه جاری دهد که دلیل آن را می‌توان افزایش فصلی حجم خرید توسط مصرف‌کنندگان اصلی دانست. از شهریورماه، بهای محصولات فولادی با بالا گرفتن سطح تقاضا در بازارهای صادراتی مورد حمایت قرار خواهد گرفت. در نتیجه، تا اواسط سه ماهه چهارم میلادی به دلیل افزایش قیمت محصولات فولادی در چین، بهای سنگ‌آهن در معاملات فروش نقدی بالا خواهد رفت.تولیدکنندگان در چین با تغییر مثبت فصلی در جهت سطح تقاضا در بخش محصولات نهایی، میزان تولید چدن و فولاد را افزایش خواهند داد. در شهریور تا آبان، شرکت‌های مستقر در چین میزان نرخ بهره‌وری از ظرفیت را 10 تا 90 درصد افزایش خواهند داد، که موجب خواهد شد تا حجم مورد نیاز کنستانتره سنگ آهن بالا برود و به 105 تا 110 میلیون تن در ماه برسد. لازم به ذکر است که این میزان در دوره مشابه در سال گذشته حدود 85 تا 90 میلیون تن در ماه بود. تقاضای این ماده تا آبان ماه قوی خواهد بود و بعد از آن احتمال دارد که بر اساس ضعف سنتی بازار، کاهش یابد.قیمت‌های بالا برای مواد وارداتی و همچنین افزایش میزان مصرف سنگ‌آهن از محرک‌هایی خواهند بود که میزان رشد تولید را در چین افزایش خواهد داد. در نیمه اول سال 2011، میزان تولید کنستانتره سنگ‌آهن بالغ بر 255 میلیون تن بود که در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته این رقم حدود 225 میلیون تن برآورد شده بود. اگرچه احتمال دارد که میزان رشد تولید سنگ آهن یکنواخت باقی بماند، اما فولادسازان در چین متکی به مواد اولیه خارجی خواهند ماند (بیش از 50 درصد از کل مصرف) چرا که سطح تقاضا در حال قوت گرفتن است.
تا اواسط مهرماه، انتظار می‌رود که میزان عرضه سنگ‌آهن هند به بازارهای کشور چین بسیار کم باشد (حدود ۴ تا ۵ میلیون تن). از یک طرف، این کمبود عرضه را می‌توان به کاهش مشاهده شده در ظرفیت بنادر ساحل شرقی هند در خلال فصل باران‌های موسمی ‌نسبت داد. از طرف دیگر، همچنان موانعی بر سر راه صادرات سنگ‌آهن از ایالت کارناتاکا وجود دارد، ایالتی که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد ازکالای بازارهای صادراتی را تامین می‌کرد.
با در نظر گرفتن روند بازگشتی در قیمت‌های نقدی و وضعیت پیش‌بینی شده در بازار بزرگ‌ترین مصرف کننده جهان، ارزش قراردادهای محموله‌های سنگ آهن در سه ماهه چهارم میلادی تقریبا تغییر چندانی نخواهد کرد. طی محاسباتی که ام ای اس دی (MESD) انجام داده است، قیمت‌های پیشنهادی ریو تینتو برای دانه‌های سنگ‌آهن با عیار 62 درصد در حدود هر تن 165 تا 170 دلار فوب استرالیا باقی خواهد ماند.
در مردادماه، هزینه‌های مربوط به حمل سنگ آهن با کشتی‌های غول‌پیکر از هند، استرالیا و برزیل به چین در حدود سطوح ماه قبل قرار داشت. از شهریور تا آبان ماه، تعرفه حمل ممکن است با هر تن ۲ تا ۷ دلار افزایش مواجه شود که این امر به مقصد حمل بستگی زیادی خواهد داشت. این مسئله خود منعکس‌کننده احیای سنتی فعالیت تجاری و همچنین افزایش قیمت نفت در پاییز خواهد بود. در نتیجه، فشار بیشتری در بازارهای کشور چین بر واردات سنگ آهن اعمال خواهد شد.استیل داینامیک بر این باور است که در حال حاضر بازار چین با افزایش یکنواخت بهای فروش نقدی سنگ آهن روبه‌رو است. دلیل اصلی این مساله بازگشت فولادسازان به بازارهای خرید مواد اولیه همزمان با قوت گرفتن فصلی بازار محصولات نهایی می‌باشد.
منبع: تحلیل و پیش‌بینی بازارآهن، فولاد و مواد اولیه(MESD)
www.steeldynamic.ir