رشد تقاضا به محصولات شیمیایی رسید

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات سودکاستیک و جوش شیرین روز گذشته در حالی با رشد تقاضا از سوی خریداران روبه رو شد که ابهامات زیادی در خصوص پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده از سوی وزارت صنایع مطرح است. برخی از فعالان بازار در این روز ثبت اطلاعات نادرست در خصوص میزان ظرفیت پروانه‌های بهره‌برداری را مطرح می‌کردند، گفته می‌شود در حال حاضر کل مصرف محصولات پلیمری و شیمیایی در کشور حدود ۲ میلیون تن است؛ اما پروانه‌های ثبت شده نشان از مصرف ۵/۱۳ میلیون تن محصولات در کشور دارد و همین موضوع شبهات زیادی در بازار پتروشیمی ‌ایجاد کرده است. این در حالی است که بورس کالا طی هفته گذشته و جاری براساس نامه‌های وزارت صنایع و کارگزاران اقدام به ثبت میزان پروانه‌های بهره‌برداری کرده است، اما همچنان در صحت و سقم این پروانه‌ها شک و تردید وجود دارد، البته افزایش تقاضا در رینگ پتروشیمی‌و در معاملات هفته جاری سبب شده است تا اظهار نظرات متفاوتی در این خصوص مطرح باشد. اگر چه گفته می‌شود در هفته جاری لغو محدودیت‌ها و همچنین کاهش وجه تضمین خرید در افزایش تقاضاها نیز تاثیر گذار بوده است؛ اما ناظر تالار معتقد است در هفته جاری ثبت سفارش‌ها براساس میزان ظرفیت پروانه‌های بهره برداری و با توجه به نامه‌های وزارت صنایع صورت گرفته است.

با این حال در این روز ۶۰ هزارتن تقاضا برای سودکاستیک بر تابلوی بورس ثبت شد. این کالا با نرخ پایه ۱۷۰ تومان در این روز عرضه شد و با توجه به تقاضای بالای خریداران با سقف قیمت یعنی ۲۰۰ تومان توسط کارگزاران خریداری شد. در حال حاضر نرخ این کالا در بازار آزاد و در بندرامام ۲۵۵ تومان و در تهران ۲۹۵ تومان در هر کیلو است.

همچنین در این روز جوش شیرین نیز با ثبت تقاضای ۳۰ هزارتنی مواجه شد. این کالا با نرخ پایه ۳۵۴ تومان عرضه شد و با سقف قیمت یعنی ۴۱۶ تومان معامله شد. در حال حاضر نرخ این کالا در بازار آزاد ۸۰۰ تومان است. به گفته فعالان بازار با توجه به اختلاف قیمت سودکاستیک و جوش شیرین در بازار داخل و بورس کالا بیشتر خریداران سعی می‌کنند این کالاها را خریداری کرده و در نتیجه در بازار آزاد به فروش برسانند. در این روز به گفته فعالان بازار و بورس همین اختلاف نرخ سبب شد تا روند معاملات سودکاستیک و جوش شیرین برخلاف محصولات شیمیایی دیگر رقم بخورد. گفته می‌شود با توجه به اختلاف نرخ‌های موجود در بازار و بورس بیشتر واسطه‌های رینگ پتروشیمی‌با خرید کد وارد بازار شده و در نتیجه با توجه به نقدینگی بالا از رانت‌های موجود در بازار پتروشیمی‌با توجه به عدم اصلاح نرخ‌ها استفاده می‌کنند.

در این روز همچنین بخشی از عرضه BL۳ با توجه به اعتراض کارخانه‌های شوینده که در روز سه شنبه نتوانسته بودند این کالا را خریداری کنند، انجام شد. این در حالی است که این کالا نیز در حال حاضر اختلاف نرخی معادل ۷۰ تا ۸۰ تومان در بازار داخل دارد.

البته در این روز موضوع آزادگذاشتن سقف قیمت‌ها در رینگ پتروشیمی‌ و در معاملات هفته آینده نیز وجود داشت. بیشتر آگاهان بازار معتقدند با توجه به کاهش وجه تضمین خرید و همچنین لغو محدودیت‌ها باید معیار نرخ‌گذاری نیز در رینگ پتروشیمی ‌تغییر کند و خریداران بتوانند در بازاری رقابتی به خرید محصولات مورد نیاز خود دست بزنند.