دلایل عقب‌نشینی خصوصی‌ها از بورس

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: به دنبال کاهش قیمت میلگرد در دو هفته اخیر و عقب‌نشینی خریداران از بازار، بسیاری از عرضه‌کننده‌ها نیز از ارائه قیمت و کالا به بازار خودداری کردند و این موضوع باعث شد تا در نهایت نرخ میلگرد در آخرین روزهای هفته تا حدودی افزایشی شود، اما این موضوع بر معاملات دیروز بورس تاثیری نداشت و تقاضا همچنان برای عرضه‌های خصوصی پایین بود و این موضوع در نهایت باعث شد تا از میزان عرضه‌ فولادسازان خصوصی هم از نظر حجم و هم از نظر تعداد کاسته شود.

به نظر فعالان بازار فولاد، عدم عرضه محصولات ذوب‌آهن و در نهایت برداشت نشدن بخشی از کالاهای فروخته شده قبلی این شرکت توسط تجار عامل اصلی تغییر جهت بازار در این دو روز بوده چرا که باعث شد تا میزان موجودی کالاهای این شرکت در بازار کمتر شود و این موضوع تا حدودی روند کاهش و ثبات قیمت میلگرد را متوقف کرد.

کاهش موجودی بازار و افزایش نسبی قیمت‌ها

البته برخی نیز این موضوع را بازارسازی تجار برای عرضه‌های روز یکشنبه هفته آینده ذوب‌آهن در بورس می‌دانند و معتقدند این روند در صورتی که شرایط کلی بازار تغییر خاصی نکند، به صورت مقطعی خواهد بود و به محض ورود کالاهای جدید ذوب‌آهن به بازار، احتمال اینکه قیمت‌ها دوباره متوقف شود وجود دارد خصوصا اینکه عرضه‌ها هنوز هم مربوط به ماه‌هایی است که عموما بازار با رکود فصلی روبه‌رو می‌شود.

از این رو احتمال اینکه با آغاز عرضه‌های بهمن و اسفند معاملات بورس نیز رونق بگیرد وجود دارد و برخی پیش‌بینی می‌کنند با توجه به این موضوع انتظار بهبود معاملات را تا زمان عرضه‌های آخر سال نمی‌توان داشت.

اما نکته مهم‌تری که وجود دارد کاهش قابل توجه انگیزه واردات است که به دلیل نزول قیمت‌ها در بازار داخلی ایجاد شده و اصولا به نظر تجار در حال حاضر انگیزه‌ای برای واردات وجود ندارد و بازار نیز از این موضوع اطلاع کامل دارد در نتیجه برخی به دلیل وجود این خلاء، از پیشنهاد کالا به بازار خودداری کردند و این موضوع در نهایت قیمت‌ها را در دو روز اخیر افزایش داد.

به گفته تجار در حال حاضر نه تنها توزیع محصولات داخلی کمتر شده بلکه پیش‌بینی می‌شود حتی واردات نیزکاهش یابد. با توجه به قیمت‌های بازار داخلی واردات محصول نهایی برای فروشندگان سودی ندارد و در مورد شمش نیز اگرچه ۵ تا ۱۰ تومان قیمت‌ها برای ایران کاهش داشته، اما فروشنده‌ها هنوز در تصمیم‌گیری برای کاهش بیشتر قیمت‌ها تعلل دارند. از سویی دیگر دیروز اخباری در بازار وجود داشت مبنی بر اینکه میزان خرید شمش توسط فولادسازان به شدت کاهش یافته و این امر در صورت تداوم، بازار را با کاهش موجودی روبه‌رو می‌کند و در نهایت تمامی این موارد تا حدودی نرخ‌های پیشنهادی بازار را بالا برد. از آنجا که کاهش سود بازرگانی نیز هنوز به بنادر ابلاغ نشده در نتیجه این رویداد نیز شرایط را برای بازار پیچیده‌تر کرده است.

خصوصا اینکه عرضه‌های شرکت‌های خصوصی در بورس نیز کاهش داشته به طوری که از بین ۱۶ تا ۲۰ شرکتی که معمولا هر هفته در بورس عرضه می‌کردند تنها ۳ تا ۴ شرکت روزانه عرضه دارند.

اگرچه در زمانی که عرضه‌ها بیشتر بود هم معامله خاصی روی معاملات خصوصی‌ها صورت نمی‌گرفت، اما نبود عرضه‌ها، نشانه خوبی برای معامله‌گران نیست.

البته در ماه‌های اخیر و پس از کاهش نرخ تعرفه و در نهایت عدم ارائه تسهیلات به فولادسازان در قالب کمک‌های یارانه‌ای فولادسازان اعتماد خود را به شدت از دست داده‌اند و اصولا انگیزه‌ای درخصوص عرضه در بورس ندارند.

محدودیت قیمت‌گذاری فولاد خصوصی در بورس

یکی از تولیدکنندگان فولادسازان در خصوص کاهش عرضه‌های خصوصی‌ها در بورس می‌افزاید: بازار در این مدت تقاضایی برای محصولات ذوب‌آهن نداشته؛ بنابراین امیدی برای محصولات خصوصی‌ها نیز وجود نداشت، اما جدا از این قضیه روند قیمت‌های بورس و محدودیت بازار هنوز وجود دارد؛ چرا که تقاضا برای محصولات ذوب‌آهن بالاتر است و معامله آن رقابتی می‌شود، اما برای خصوصی‌ها تنها راه تغییر قیمت، تغییر قیمت پایه است، اما این اجازه به خصوصی‌ها داده نمی‌شود تا عرضه‌های خود را تعیین کنند.

به گفته وی علاوه بر این موضوع سهمیه‌ای که از شمش داخلی به ازای عرضه در بورس دریافت می‌شود آنقدر کم است که نمی‌تواند جوابگوی نیاز واحدها باشد.

در معاملات دیروز بورس کالا در مجموع فقط تیرآهن کوتاه ۱۴ و ۱۶ جهان فولاد غرب به ترتیب با نرخ ۷۰۰ و ۸۲۵ تومان معامله شدند که حجم هر یک ۱۰۰ تن بود. سبد میلگرد فولاد کویر ۸۴۰ تومان عرضه شد، اما معامله‌ای روی آن صورت نگرفت.