رشد قیمت آهن در هفته گذشته

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: با وجود گسترده تر شدن رکود بازار آهن در هفته گذشته و عدم توازن میان عرضه و تقاضا، کاهش قابل توجه موجودی‌ها که ناشی از همین رکود بود باعث شد تا در نهایت در پایان هفته از تعداد کالاهای پیشنهادی و ارائه قیمت کاسته شود که نتیجه این شرایط، رشد نسبی قیمت‌ها در بازار بود. از این رو به دلیل اینکه حجم معاملات تغییر زیادی نداشت در نتیجه رشد قیمت‌ها را می‌توان موضع‌‌گیری بازار در برابر جو روانی ناشی از پایین بودن موجودی انبارها دانست نه پیش‌بینی آینده یا افزایش میزان تقاضا.

اما به هر صورت این فرآیند باعث شد تا قیمت میلگرد از ابتدای هفته و تا پایان هفته از ۹۳۰ و ۹۳۵ به ۹۴۰ تا ۹۴۵ تومان برسد، تیرآهن نیز یک تا ۲ هزار تومان در هر شاخه و در تمامی سایزها رشد داشت.

عدم تعادل در عرضه و تقاضا نه تنها موجودی بازار یا پیشنهاد کالا را کاهش داد، بلکه در بورس نیز عرضه‌ها را به حداقل رساند، به طوری که علاوه بر فولادسازان خصوصی، طی این هفته ذوب‌آهن نیز عرضه نداشت که علت آن نبود تقاضای کافی در بازار بود. نکته‌ای که وجود دارد این است که برخلاف همیشه عرضه نشدن محصولات ذوب‌آهن در بورس با مخالفت چندانی از سوی تجار روبه‌رو نشد و اکثر معامله‌گران به دلیل نبود تقاضا، از این شرایط اظهار رضایت داشتند؛ اگرچه در عین حال به نظر می‌رسد اگر محصولات ذوب‌آهن عرضه می‌شد تجار برای جلوگیری از افت بیشتر قیمت‌ها و سرایت کردن شرایط عمومی بورس به بازار، این عرضه‌ها را جمع می‌کردند.

علاوه بر این، پایین بودن قیمت‌ها در بازار داخلی، انگیزه واردات را نیز کاهش داده و این امر احتمالا میزان عرضه محصولات وارداتی را تعدیل خواهد کرد در نتیجه این موضوع نیز تا حدودی بر افزایش قیمت‌های پایان هفته تاثیر خواهد گذاشت. طی دو هفته اخیر تعدادی از معامله‌گران و تجاری که از عرضه‌های قبلی ذوب‌آهن محموله‌هایی را خریده بودند، به دلیل هماهنگ نبودن عرضه و تقاضا و پیش‌بینی مشکل بودن فروش این محموله‌ها در بازار، از برداشت کالا از انبار ذوب‌آهن تردید کرده و در نهایت تعلل‌شان باعث شد تا بخشی از این حواله‌ها باطل شود. گفته می‌شود یکی از دلایل رشد قیمت‌ها در روزهای پایانی هفته همین موضوع بوده است.

از این رو با توجه به اینکه خبرها از بازارهای جهانی از افزایش موجودی حکایت دارد در نتیجه پیش‌بینی می‌شود نرخ پیشنهادی شمش به بازار ایران این هفته با کاهش روبه‌رو شود، اما در نهایت به دلیل مشخص نبودن خیلی از موارد، پیش‌بینی دقیق از آنچه رخ خواهد داد برای معامله‌گران سخت شده به خصوص با گسترش اخبار ناخوشایند در خصوص شرایط تولید واحدهای نوردی و پایین بودن توانایی آنها در پرداخت بدهی‌های بانکی.

از این رو در معاملات هفته گذشته با توجه به انتشار خبر مربوط به عرضه نشدن محصولات ذوب‌آهن در روز یکشنبه، قیمت‌ها در روز دوشنبه افزایشی شد و میلگرد نیم تا یک درصد و تیرآهن نیز تا یک هزار تومان به طور میانگین رشد کرد، اما با کاهش این التهاب در بازار در روز یکشنبه و دوشنبه قیمت‌ها ثابت ماند و بازار کاملا سکون داشت. کنترل قیمت معاملات ورق در بورس و افزایش قیمت آن در رینگ فولاد با شرایطی که از قبل تعیین شده بود، این تحلیل را در بازار به‌وجود آورد که احتمالا نظارت بر قیمت‌ها دوباره از سر گرفته شده که این موضوع در نهایت باعث شد تا شدت سکون بازار بیشتر شود.

اما در نهایت با توجه به مشکلاتی که در توزیع ایجاد شد در نهایت قیمت‌ها از روز سه‌شنبه با رشد نیم درصدی روبه‌رو شد، به طوری که در روز سه‌شنبه میلگرد به ۹۳۰ تا ۹۳۵ رسید و در روز چهارشنبه به ۹۴۰ تا ۹۴۵ رسید.

معاملات بورس نیز طی این هفته بدون حضور دولتی‌ها انجام شد و خصوصی‌ها هم رغبتی به عرضه از خود نشان ندادند. با توجه به اینکه قیمت‌های پایه در بورس برای خصوصی‌ها به تصمیم بورس بستگی دارد و عرضه‌کننده‌ها دخالت مستقیمی در قیمت‌ها ندارند و محدود بودن عرضه شمش و کاهش حساسیت نهادهای ناظر نسبت به عرضه‌های فولادسازان خصوصی در بورس بعید به نظر می‌رسد به این زودی‌ها در حجم عرضه‌های خصوصی در بورس تغییر خاصی ایجاد شود.