گروه بورس کالا - مبادلات سکه در بازار نقدی در شرایطی روز کم نوسانی را پشت سر گذاشت که بازار آتی یکی از پرنوسان‌ترین روزهای هفته جاری را سپری کرد.

دادوستد سکه در بازار نقدی دیروز را با نوسان اندکی پشت سر گذاشت، اما همین نوسان اندک، قیمت سکه را به ۵۷۰ هزار تومان رساند. این در حالی بود که مثبت باز شدن قیمت طلا در بازارهای جهانی و از سویی فاکتور مهم نرخ دلار داخلی باعث شده دادوستدهای دیروز مثبت شود. در بازار آتی روند مبادلات برخلاف بازار نقدی با نوسان شدیدی دنبال شد. نوسان شدید باعث شده برای هر یک از قراردادهای معاملاتی صف‌های خرید طولانی تشکیل شود. برای سکه آبان‌ماه قیمت‌ها در محدوده ۵۸۲ تا ۵۹۷ هزار تومان بود تا رشد قیمت در این قرارداد به ۱۷ هزار تومان برسد. سکه دی ماه با ۱۸ هزار تومان افزایش نرخ در محدوده ۶۱۴ تا ۶۳۲ هزار تومان قرار گرفت. این در حالی بود که سکه اسفندماه نیز با رشد ۱۹ هزار تومانی در فاصله قیمتی ۶۴۴ تا ۶۵۶ هزار تومان بود. سکه اردیبهشت ماه تحویل سال آینده هم با بیشترین میزان رشد در محدوده ۶۷۲ تا ۶۸۵ هزار تومان قرار گرفت.
در همین حال یکی از فعالان بازار با اشاره به اینکه با وجود نوسانات شدید حجم معاملات در بازار مناسب است، گفت: صف‌های خرید برای هر یک از قراردادها به تبع از دوره زمانی دورتر بیشتر بود، اما تشکیل صف‌ها ناپایدار است.
این فعال بازار با اشاره به اینکه قیمت حال حاضر سکه تحویلی آبان‌ماه نزدیک ۳۰ هزار تومان بالاتر از قیمت آن در بازار نقدی است، افزود: آربیتراژها به عنوان یکی از بازیگران بازار، با سود بدون ریسک ۵۰ درصدی، شرایط حال حاضر را بهترین زمان ممکن برای دادوستد می‌دانند.
به گفته این کارشناس، بازار از سه دسته بازیگر تشکیل شده که دو عضو دیگر پوشش‌دهندگان ریسک و معامله گران پر ریسک هستند که آنها نیز به پیروی از زمان مناسب، سود لازم را از بازار دریافت می‌کنند. به اعتقاد تحلیل‌گران حرکت امروز بازار به جای اینکه بیشتر متاثر از قیمت طلا در بازارهای جهانی و حرکت اونس باشد از سیاست‌های بانک مرکزی در قبال نرخ ارز و شایعات افزایش عرضه دلار پیروی خواهد کرد.