مرکز خدمات فولاد ایران- قرارداد ژانویه میلگرد در بورس فیوچرز شانگهای روز دوشنبه ۱۵/۳ درصد افت داشته به ۶۵۶ دلار رسید؛ زیرا جو بازار به شدت منفی است.

تقاضای بازار فیزیکی نامساعد است، عرضه بالا رفته و قیمت مواد اولیه نزولی است. از این رو نگرانی‌ها نسبت به قیمت فولاد بالا رفته است. از طرفی دو فولاد ساز بزرگ چینی نیز قیمت‌های نوامبر را کاهش داده‌اند. قیمت میلگرد در بازار نقدی نزولی است و به ۶۸۴ تا ۶۹۱ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسیده است؛ البته معامله در قیمت پایین‌تر بسته شد.

افت قیمت بیلت، میلگرد را در چین نزولی کرده و بعید است در کوتاه مدت بازار به ثبات برسد.

بازار میلگرد ترکیه در رکود

در همین حال قیمت پیشنهادی ۶۷۰ تا ۶۸۰ دلار فوب میلگرد ترکیه برای تولید نوامبر خریداری ندارد. برخی قیمت خرید مصر را ۶۶۰ دلار سی اف آر اعلام کرده و فعالان دیگر بازار سطح قیمت‌های صادراتی ترکیه را ۶۴۵ تا ۶۵۰ دلار فوب می‌دانند.

در حال حاضر مشتریان محدودی میلگرد ترکیه را می‌خرند در امارات مازاد موجودی بیش از حد است؛ چون در ابوظبی پروژه‌های ساختمانی به تعویق افتاده است. موجودی فعلی بازار ۳۷۵ هزار تن است.

صادرات ترکیه به عراق نیز راکد شده و قیمت پیشنهادی ۲۰ تا ۲۵ دلار افت داشته است. کارخانه‌های ترکیه با امید به بهبود تقاضای داخلی نشسته‌اند موجودی میلگرد پروژه‌های داخلی خیلی کم است و تجار منتظر افت بیشتر قیمت هستند. ولی فعلا تجار خرید نمی‌کنند و تنها مصرف‌کننده‌های نهایی در تناژ پایین خرید می‌کنند.

از طرفی افت نرخ یورو به ایتالیا و اسپانیا اجازه داده از ترکیه‌ای‌ها سبقت بگیرند و قیمت پیشنهادی آنها ۴۷۵ تا ۴۸۵ یورو در هر تن فوب ثبت شده است.