سکه‌ ایرانی فرزند ناخلف طلای جهانی
قیمت سکه در بازار آتی با رشد نزدیک 30 هزار تومان همراه شد
گروه بورس کالا - سردار خالدی: مبادلات سکه در بازار آتی و نقدی کشور برعکس نوسانات رو به پایین نرخ طلا در بازارهای جهانی، با روند نسبتا رو به بالای قیمت‌ها مواجه شد که در‌این میان کمبود ارز در بازار داخلی و از سویی نگرانی‌ها نسبت به آینده از مهم‌ترین دلایل رشد قیمت‌ها عنوان شد.

بازارهای جهانی طی هفته گذشته شاهد تاثیرپذیری از اخبار و گزارش‌های متفاوت بود. این در حالی است که معامله طلا به ازای هر اونس روند نوسانی را سپری کرد و قیمت‌ها طی‌این مدت دستخوش تغییر قرار گرفته اند. نبود توافق روی طرح مشترک رفع بحران مالی بانک‌ها از سوی دو کشور آلمان و فرانسه یکی از مهم‌ترین دلایلی بوده که بازارهای سهام و کالایی جهان طی دو روز گذشته با افت و خیز همراه بود. در‌این میان دادوستد طلا در بازارهای جهانی به تاثیر از وضعیت بازارهای سهام و کالایی و از سویی افزایش نرخ دلار با نوسان رو به پایینی همراه بود.
چشم انداز بازارها و به خصوص بازار طلا به آینده اروپا بستگی دارد. تظاهرات و ادامه اعتراضات در بیشتر کشورهای اروپایی به خصوص یونان چشم انداز نگران کننده‌ای برای اقتصاد جهان ترسیم کرده است. در واقع پس از تصویب لایحه دولت در رابطه با طرح ریاضتی در پارلمان یونان، شدت اعتراضات در‌این کشور بیشتر شده است، کاهش دستمزدها و افزایش مالیات از دلایل اعتراض مردم بوده. البته جلسه امروز سران فرانسه و آلمان در بروکسل بر سر اجماع روی طرح ارائه شده و از سویی نشست روز یکشنبه و مهلت پایانی وزرای دارایی کشورهای G۸ برای ارائه طرح مشترک در آینده، همه بازارها را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ زیرا چشم انداز و برنامه‌های آینده اقتصاد جهان برای بهبود یا تشدید وضعیت حال حاضر مشخص می‌شود.‌ این در شرایطی است که رییس کمیسیون اروپا با اشاره به‌اینکه ابهامات همچنان موجود و نگرانی‌ها ادامه دارد، اظهار کرد چشم انداز میان مدت اقتصاد اروپا هم همچنان نامعلوم است.
بازارهای داخلی هفته گذشته بیشتر متاثر از بازار ارز داخلی بود تا بازارهای جهانی طلا. دادوستدها به گونه‌ای پیگیری شد که کمبود ارز و افزایش نرخ آن یکی از عواملی بود که التهاب بازار سکه را بیشتر کرد. طی هفته گذشته بیشتر سرمایه‌گذاران انتظار داشتند بانک مرکزی مدیریت ارز را به گونه‌ای انجام دهد که بازار آرامتر شود، اما به نظر می‌آید در حال حاضر این امر به سادگی امکان پذیر نباشد. البته معامله گران معتقدند با توجه به کاهش نرخ طلا در بازارهای جهانی قیمت‌ها فعلا در همان سطوح قیمتی باقی می‌ماند، اما حباب قیمتی بیش از 70 هزار تومانی در بازار همچنان وجود دارد.
بازار آتی بورس کالای‌ایران نیز طی هفته گذشته (از روز شنبه تا پایان روز چهارشنبه) با معامله ۴۴ هزار و ۴۸۱ قرارداد به ارزش ۲ تریلیون و ۶۹۵ میلیارد و ۵۵۳ میلیون و ۳۲۱ هزار ریال مواجه شد که نسبت به هفته قبل از لحاظ حجم وارزش با رشد نزدیک ۵۰ درصد همراه شد. دادوستد سکه آبان‌ماه با ۴ هزار و ۴۰۸ قرارداد به ارزش ۲۶۵ میلیارد و ۱۲۴ میلیون و ۶۳۰ هزار ریال دنبال شد. سکه دی ماه با مبادله ۹ هزار و ۸۴۹ قرارداد به ارزش ۴۴۹ میلیارد و ۶۹۸ میلیون و ۴۵۱ هزار ریال ثبت شد. معامله سکه اسفندماه با بیشترین حجم قرارداد نزدیک ۲۳ هزار و ۵۹۱ قرارداد به ارزش یک تریلیون و ۵۲۹ میلیارد و ۴۹۲ میلیون و ۹۸۰ هزار ریال رو به رو شد. سکه اردیبهشت ماه تحویل سال آینده با ثبت ۶ هزار و ۶۳۳ قرارداد به ارزش ۴۵۱ میلیارد و ۲۳۷ میلیون و ۲۶۰ هزار ریال همراه شد. افزایش حجم معاملات به تاثیر از‌ آینده نگران و چشم‌انداز صعودی قیمت‌ها انجام شد. اعتقاد کارشناسان بر‌این است نگرانی از آینده یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بوده که بازار به تبع از آن واکنش نشان داده، زیرا اخبار و شایعات پیرامون‌این نگرانی‌ها، التهاب را بیشتر کرده است. البته رشد حجم معاملات در کنار افزایش قیمت‌ها از ابتدا تا پایان معاملات روز پنج شنبه صورت گرفت. سکه آبان‌ماه روز پنج‌شنبه نسبت به روز شنبه با ۹ هزار و ۹۳۹ تومان رشد مواجه شد تا در بین قراردادهای معامله شده کمترین میزان رشد را داشته باشد. سکه دی ماه نیز با رشد ۲۰ هزار و ۷۶۸ تومان در مدت مشابه مواجه شد. همچنین مبادلات سکه اسفندماه افزایش نزدیک ۲۸ هزار و ۵۲۴ تومان داشت تا بیشترین سطح افزایش را داشته باشد.‌این در حالی بود که سکه اردیبهشت ماه همانند دیگر قراردادها با رشد بیش از ۲۰ هزار تومان معادل ۲۳ هزار و ۲۸ تومان مواجه شد.