«کنگره جهانی مس و چند نکته»

حسن رنجبر*

برگزاری کنگره جهانی مس فرصتی مغتنم و ارزشمند برای پرداختن به یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های معدنی، صنعتی کشور است و آغازی میمون و مبارک برای شناخت و متعاقب آن رشد و توسعه بهره‌برداری از این فلز استراتژیک. ضمن تبریک به کلیه دست‌اندرکاران و عرض خسته نباشید نکاتی قابل ذکر است که در ذیل اشاره می‌شود. ۱- برگزاری کنگره‌های این‌گونه، فرصت مغتنمی است برای تبیین استراتژی‌ها و گشودن گره‌ها و شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و رفع کاستی‌ها، پس بر همه دست‌اندرکاران این صنعت واجب است به‌رغم داشتن دیدگاه‌ها و نظرات خاص این کنگره‌ را مغتنم شمرده و ضمن پشتیبانی و حمایت از دست‌اندرکاران، تمام تلاش خود را برای برگزاری هر چه بهتر این حرکت به کار گیرد.

۲- با توجه به سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی شایسته است نقش بخش خصوصی و طرح دیدگاه‌ها و ‌نظرات آنها به طور برجسته در کنگره لحاظ شود و فرصت مناسبی در اختیار این بخش قرارداده شود.

۳- ضرورت دارد مدیران و سیاست‌گذاران دولتی با ارائه دیدگاه‌ها و استراتژی‌های دقیق، شفاف و قانونمند خط مشی آینده را به دقت ترسیم کنند تا سرمایه‌گذاری و بخش خصوصی بتواند به درستی تصمیم‌گیری کرده و هدف‌گذاری کند.

۴- جایگاه‌ معادن و سرمایه‌گذاران خرد و سیاست‌های حمایت از ایشان به صورت شفاف بیان شود.

۵- ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ استان‌هایی که هنوز سرمایه‌گذاری چندانی در آنها صورت نگرفته و این ظرفیت‌ها بالفعل نشده همچون خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و... در کنگره معرفی شود.

۶- تجربه‌های گذشته نشان داده متاسفانه بسیاری از این‌گونه کارها تا مرحله برگزاری بیشتر دوام ندارد.

شایسته است برای جلوگیری از ناکام ماندن این حرکت دبیرخانه کنگره پس از برگزاری نیز استمرار داشته باشد و دستاوردها و آنچه که در کنگره مطرح شده را پیگیری کند.

۷- تکمیل زنجیره تولید از کنسانتره تا پالایش و جلوگیری از خام فروشی می‌تواند از محورهای مهم بحث در کنگره باشد.

۸- با عنایت به عنوان جهانی کنگره و اهدافی که دست‌اندرکاران تعقیب می‌کنند هدف‌گذاری‌ها در بخش‌های مختلف باید به گونه‌ای تبیین شود که منجر به ارتقای موقعیت ایران در فضای جهانی این فلز ارزشمند شود. هدف‌گذاری کارشناسانه برای گرفتن سهمی در خور کشورمان در بازار جهانی مس از اکتشاف، تولید، فرآوری، صنایع تبدیلی و... می‌تواند از دیگر دستاوردهای این کنگره باشد.

۹- پیام جهانی این‌گونه کنگره‌ها بهتر است معرفی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل همراه با ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی و اطمینان خاطر جامعه جهانی از امنیت‌گذاری و برگشت سرمایه براساس احترام به اصول ثابت و جهان‌شمول و حمایت‌های محکم قانونی از طرف حاکمیت در تمامی حوزه‌ها باشد.

۱۰- سرمایه‌گذاری و توجه به اکتشاف و دستیابی به منابع جدید و برنامه‌ریزی برای گسترش بهره‌برداری تا اعماق زمین با استفاده از تکنولوژی‌های روز ضرورت دارد. کاری که در حال حاضر کشورهای پیشرو در این حوزه انجام می‌دهند.

۱۱- توجه به صنایع تبدیلی مرتبط با مس در کشور و ایجاد ارزش افزوده روی مواد اولیه و تبیین جایگاه این بخش اهمیت بسیار دارد و خود نیازمند سمینارهای خاص است.

۱۲- توجه به استفاده از روش‌های جدید و تکنولوژی روز در اکتشاف، تولید و فرآوری و صنایع تبدیلی بهتر است از محورهای مهم بحث باشد.

۱۳- کنگره فرصت مناسب و شایسته‌ای است برای پرداختن به تنگناهای قانونی بخش خصوصی در تعامل با دولت و جامعه جهانی بالاخص در شرایط فعلی.

*مدیرعامل شرکت میناکان (معدن مس قلعه‌زری)