حضور 180 متخصص و صاحب صنعت مس در ایران

گروه بنگاه‌ها - نمایندگانی از ۳۰ کشور جهان در نخستین کنگره جهانی مس که روزهای دوم تا چهارم آبان در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد.

محمدرضا محوی دبیر نخستین کنگره جهانی مس، با اعلام این خبر گفت: بیش از ۵۰۰ مقاله از کشورهای آلمان، چک، لهستان، مجارستان، ترکیه، استرالیا، هندوستان، چین، ژاپن و انگلستان به دبیرخانه کنگره ارسال شده که استرالیا در صدر قرار دارد. وی با بیان اینکه ۳۳۳ مقاله برای داوری از بین این مقالات انتخاب شده است، اظهار کرد: افزون بر این، ۵۴ مقاله نیز از مولفان ایرانی در کنگره ارائه می‌شود و در کنار آن ۴۹ مقاله دیگر به دلیل محدودیت زمانی و مکانی برای انتشار در کتاب مجموعه مقالات کنگره انتخاب خواهد شد.

دبیر نخستین کنگره بین‌المللی مس تصریح کرد: هفت مقاله خارجی توسط اساتید و متخصصان خارجی توسط کشورهای کانادا، آلمان، استرالیا، مجارستان، چک، ترکیه و هندوستان به‌صورت مقاله‌های کلیدی توسط سخنرانان خارجی در صحن کنگره ارائه می‌شود.محوی خاطرنشان کرد: از این تعداد مقاله دریافت شده ۲۵ درصد به بحث اکتشاف، ۲۴ درصد فرآوری، ۱۶ درصد متالوژی،

۱۳ درصد محیط زیست، ۱۵ درصد استخراج و طراحی و هفت درصد اقتصاد و بازار اختصاص دارد که در حال بررسی در کمیته علمی کنگره هستند.

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ۵۰ مقاله برتر در کنگره قرائت خواهد شد و ۵۰مقاله که در رتبه بعدی قرار دارد نیز در کتاب مجموعه مقالات نخستین کنگره بین‌المللی مس به چاپ خواهد رسید.

دبیر نخستین کنگره بین‌المللی مس با اشاره به پنل‌های تخصصی که برای برگزاری کنگره در نظر گرفته شده است، گفت: کارگاه آموزشی کنگره را هم سه نفر از اساتید کشورهای کانادا، آلمان و استرالیا برگزار خواهند کرد که از آن میان یک پنل به معرفی طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای شرکت ملی مس می‌پردازد.

وی تصریح کرد: پنلی به طرح‌های اکتشافی، یک پنل به کارخانجات ذوب و در نهایت پنل دیگری نیز به موضوعات مارکتینگ مس اختصاص داده شده است.

محوی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در روزهای کنگره، تاکید کرد: شرکت ETC استرالیا کارگاه آموزشی را با موضوع باطله کارخانه‌های مس برگزار می‌کند که سخنران این کارگاه پل ویلیامز یکی از متخصصان حوزه معدن این کشور است.

به گفته وی، یک کارگاه مدل‌سازی کمی منابع معدنی با گرایش کانسارهای مس توسط سخنرانی از کشور کانادا برگزار می‌شود.

وی افزود: کارگاه دیگری نیز با موضوع کانسارهای مس پورفیری توسط متخصصی از کشور آلمان برگزار خواهد شد.

دبیر نخستین کنگره بین‌المللی مس در رابطه با کشورهای شرکت‌کننده در نمایشگاه مس نیز گفت: شرکت‌هایی از کشورهای آلمان، فرانسه، آمریکا، شیلی و چین در نمایشگاه نخستین کنگره بین‌المللی مس شرکت کرده‌اند و تاکنون اقداماتی برای ۱۸۰ نفر از متخصصین و صاحبان صنعت و اساتید این کشورهای خارجی برای اخذ ویزا و حضورشان در کنگره توسط شرکت مس به عمل آمده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این بیشتر شرکت‌های ایرانی نیز به نمایندگی از شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه حضور یافته‌اند.

محوی با بیان اینکه علاوه بر پروفسور گوش نائب رییس افتخاری کنگره جهانی مس، چهره‌های سرشناس دیگری در این کنگره سخنرانی خواهند کرد، ادامه داد: شرکت‌کنندگان کنگره مس ایران از چهره‌های شناخته شده صنعت مس جهان هستند که در قالب سخنران، مدرس کارگاه آموزشی یا پنل‌های تخصصی در این کنگره حضور خواهند یافت.

بنابراین گزارش آشنایی با پیشرفت‌های صورت گرفته در اجرای طرح‌های توسعه صنعت مس و همکاری مجامع علمی، پژوهشگران و متخصصان ایرانی با سایر کشورهای صاحب نام این صنعت، از جمله اهداف برپایی این کنگره به شمار می‌رود.

همچنین فراهم آوردن امکان تبادل اطلاعات، دانسته‌های علمی و فنی و ارتقای صنعت مس در زمینه اکتشاف، طراحی، معدنکاری، فرآوری، هیدرو‌متالورژی و پیرو‌متالورژی استخراجی، ایمنی، بهداشت، محیط زیست، اقتصاد و بازار از دیگر اهداف برگزاری نخستین کنگره جهانی مس است.

براساس این گزارش، همزمان با این مراسم و در کنار محل برپایی کنگره، نمایشگاه مرتبط با صنعت مس نیز برپا می‌شود.

بیش از ۳۰ کشور دنیا در این کنگره حضور دارند که کشورهای شیلی، کانادا، بلژیک، استرالیا، انگلستان، فرانسه، فنلاند، آفریقای‌جنوبی، آلمان، کانادا، هند، مجارستان، ترکیه، جمهوری چک، مصر، فیلیپین، لهستان، کره جنوبی، ژاپن، تاجیکستان، قزاقستان و روسیه ازجمله کشورهای شرکت‌کننده در این کنگره هستند.

این کنگره از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران و با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از فردا به مدت سه روز، برگزار خواهد شد.