گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: اعلام قطعی عرضه‌های ذوب آهن برای امروز که پس از ۲ هفته صورت می‌گیرد، باعث شد دیروز وجه تضمین خرید از سوی خریداران برای ۱۲۷ هزار تن تقاضا واریز شود؛ اما شرایط کلی بازار آهن و همچنین انتشار اخباری مبنی بر به فروش گذاشتن دو کارخانه فولادی اثر این تقاضاها را در معاملات بازار آزاد به حداقل رساند. البته برخی معامله‌گران اظهار می‌کردند که معاملات بازار آهن با این تقاضا و پس از معاملات امروز به دوران رونق باز خواهد گشت، اما این تصور چندان قوی نبود؛ چرا که دیروز در بازار آزاد تغییر عملی و قابل لمسی در قیمت‌ها به‌وجود نیامد و تردید همچنان در مورد شرایط آینده بازار وجود داشت؛ اما در هر صورت برخی انتظار رقابتی شدن معاملات امروز را دارند و برخی، انتظار ثبات قیمت را اما در هر صورت بازار دیروز شرایط خوبی نداشت. فروش دو واحد فولادسازی به دلیل مشکلات پرداخت بدهی به بانک‌ها توسط سیستم بانکی انجام شده، اما در عین حال این نگرانی که این شرایط به دیگر واحدها تسری پیدا کند، ایجاد شده است.

اما از سوی دیگر نوسان قیمت ارز در بازار داخلی و اظهارات متفاوت رییس کل بانک مرکزی در خصوص آن باعث شد تا نرخ شمش پیشنهادی برای بازار ایران از کاهش نرخ‌های جهانی تاثیری نپذیرد و در نتیجه دیروز قیمت شمش همچنان روی ۸۲۰ تومان بود؛ در حالی که گفته می‌شود باید کمتر از این به بازار ایران پیشنهاد می‌شد؛ اما قیمت ارز، نرخ نهایی این کالا را برای بازار ما بالا برده است. به خصوص اینکه از سوی دیگر کاهش تولید واحدها و درنهایت افت تقاضای خرید باید قیمت‌ها را کاهش بدهد و این موضوع نشان می‌دهد که سکوت بازار دیروز ایران، انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها را نشان می‌دهد. برخی معامله‌گران بازار شمش معتقدند اگر کاهش تولید خطوط واحدهای نوردی اتفاق نمی‌افتاد به احتمال زیاد موضوع ارز نرخ شمش را نیز برخلاف بازار جهانی، در بازار ایران افزایشی می‌کرد؛ به همین دلیل است که تجار معتقدند قیمت شمش با توجه به وضعیت بازار جهانی باید پایین‌تر برای بازار ایران پیشنهاد می‌شد، اما همانند بازارهای دیگر بازار شمش هم به دلیل سیاست‌ها و اظهارات متناقض در حوزه ارز دستخوش شرایط نامتناسبی شده است که در این شرایط به عنوان یک مشکل دیگر فولادی‌ها قد علم کرده است.

اما به طور کلی شرایط به گونه‌‌ای است که دیروز پیش بینی این موضوع که چه اتفاقی در معاملات امروز بورس رخ می‌دهد، سخت بود؛ اما در نهایت آنچه مهم‌تر از معاملات بازار است شرایط فولادسازانی است که روزانه اخباری مبنی بر تعطیلی خطوط و کاهش شیفت کاری و در نهایت مزایده و حراج آنها منتشر می‌شود. گفته می‌شود برخی واحدها پیش از این در صورتی‌که مشکل مالی مقطعی پیدا می‌کردند از بانک‌ها تسهیلات می‌گرفتند؛ اما در حال حاضر با سیاست‌های انقباضی که در پیش گرفته شده عملا توان پایینی در برطرف کردن مشکلات مقطعی خود دارند؛ حتی گفته می‌شود یکی از واحدها با وجود اینکه تمام مقدمات راه‌اندازی طرح توسعه‌‌ای خود را برای کوره ذوب و تبدیل قراضه به شمش انجام داده بود، اما همزمانی موضوع تخلف بانکی، تسهیلات مربوط به این طرح را متوقف کرد. در نتیجه انتظار معامله‌گران این است که مسوولان در توزیع قراضه، سنگ‌آهن و شمش فولاد خوزستان به واحدهای دولتی و خصوصی تجدید نظر کرده و شرایط را برای واحدهای خصوصی در تامین مواد اولیه سهل‌تر کنند.