بورس برای معامله‌گران دیگر جذابیت ندارد

پیش‌بینی‌ها حاکی از بهبود قیمت‌های جهانی و عدم تغییر در روند معاملات بازار داخلی است

گروه بورس کالا - مبادلات دیروز میلگرد در رینگ کالاهای صنعتی تنها با عرضه و تقاضای سه تولید‌کننده بخش خصوصی فولادی دنبال شد، این در حالی بود که جذابیت بازار برای تولید‌کنندگان و معامله‌گران کاسته شده است. معاملات دیروز بخش فولادی بورس کالا در شرایطی انجام گرفت که براساس گفته فعالان، روند عرضه و تقاضاها به گونه‌ای است که شرایط پیش‌بینی برای آن وجود ندارد و معاملات در شرایط سردرگمی به سر می‌برد. به نظر می‌رسد شرایط رکودی در بازارهای جهانی و از سویی به کف رسیدن قیمت سنگ‌آهن طی دو هفته گذشته، کاهش قیمت در بازارهای داخلی را توجیه کرده باشد.

با بهبود قیمت سنگ‌آهن در هفته آینده و احتمال بهتر شدن بازار آن، شاید قیمت فولادی‌ها در بازارهای جهانی اندکی بهبود پیدا کند و این می‌تواند تا حدودی تاثیرگذار باشد. در همین حال کارشناسان با اشاره به وضعیت رکودی در بازارهای داخل و از سویی نرخ تورم و دیگر شرایط اقتصادی کشور که عرصه را در بخش تولید تنگ کرده ،معتقدند حجم تقاضاها و میزان مصرف در سطح پایینی است. البته با آغاز فصل سرما و سررسید قراردادها در این فصل و از سویی میزان مصرف در بخش مسکن با وجود طرح مسکن مهر، روند تقاضاها کاهشی بوده است، در همین حال برخی از محصولات به دلیل تاخیر در عرضه و از سویی کیفیت آن همچنان از سطح تقاضای بالایی برخوردارند که می‌توان به عرضه‌های فولاد مبارکه و فولاد اکسین اشاره کرد که در هر حال مشتری خود را دارند.

وضعیت نقدینگی شرکت‌های تولیدی و سختگیری بیشتر در اعطای وام و تسهیلات باعث شده بازارها در شرایط مناسب و پررونقی نباشند. با کاهش تفاوت نرخ بین بازار آزاد و بورس که از زمان آغاز سیاست افزایشی پلکانی قیمت‌ها در بورس، هر روز شاهد کمتر شدن این فاصله قیمتی هستیم جذابیت و تقاضاها در بورس کم شده است. اعتقاد بر این است با همانند شدن قیمت تمام شده بیلت و شمش در دو بازار رسمی و غیر‌رسمی، تولید‌کننده رغبتی برای حضور در بازار ندارد.

درباره وضعیت بازار، تحلیل‌گران بر این باورند دادوستدها طی شش ماه گذشته از لحاظ کشف قیمتی متعادل‌تر شده و شرایط به گونه‌ای بوده که میزان تقاضاها در بازار تاثیرگذار بوده‌ است. در شش ماهه دوم سال گذشته عرضه و تقاضاها کاملا سهمیه بندی شده بود این در حالی است که با سیاست افزایشی قیمت‌ها از سال‌جاری، روند مبادلات اندکی بهبود پیدا کرده است. دولتی‌ها اعتقاد دارند در بازار فولاد موفق عمل کرده‌اند این در شرایطی است که تحلیل‌گران می‌گویند در کنترل و دستوری بودن قیمت‌ها به این معنا که جلوی افزایش قیمت‌ها گرفته شود دولت موفق بوده، اما راندمان و بهره‌وری شرکت‌ها با این شرایط به سطح پایینی رسیده است.

در هر حال پیش‌بینی کارشناسان نسبت به روند مبادلات در هفته آینده این است که شاید قیمت‌های جهانی اندکی بهبود پیدا کند، اما به دلیل نبود فشار تقاضای داخلی، تغییر قیمت یا تغییر روندی مشاهده نمی‌شود.

در مجموع در بازار دیروز سه تولید‌کننده عرضه‌هایشان را انجام دادند که در پایان با توافق دو طرف معامله دادوستدها انجام شد. فولاد آلیاژی ایران با یک هزار و ۲۶۰ تن محصول وارد بازار شد که قیمت هر کیلو از آن ۸۵۱ تومان بود و در پایان ۵۸۰ تن آن فروخته شد.

فولاد خراسان نیز ۵ هزار و ۶۰ تن محصول روی تابلوی معاملاتی آورد که نرخ هر کیلو از آن ۸۷۲ تومان و ۲ ریال بود و ۲ هزار و ۸۶۰ تن از آن به صورت حضوری و یک هزار و ۴۳۰ تن از آن به صورت مچینگ دادوستد شد. از سوی مجتمع فولاد کویر نیز ۶ هزار و ۶۰۰ تن میلگرد وارد بازار شد که قیمت هر کیلو از آن ۸۴۰ تومان بود، اما در پایان معامله‌گران تنها برای معامله ۲۲۰ تن از آن به توافق رسیدند. همچنین در مبادلات روز گذشته ۲۰۰ تن ورق گرم C با نرخ هر کیلو ۸۷۲ تومان و ۲ ریال به فروش رسید.