احتمال تعادل بازار درآینده‌ای نزدیک

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: سودکاستیک و جوش شیرین مانند دو هفته گذشته در معاملات گروه شیمیایی‌ها با تقاضای بالا از سوی معامله گران روبه رو شد. در‌این روز علاوه بر‌این دو کالا Z۳۰S پتروشیمی‌مارون و همچنین pet۸۲۱ نیز در گروه پلیمری‌ها عرضه شدند. به گفته فعالان بازار‌ این کالا بر مبنای قیمت پایه معامله شد و بخشی از آن نیز وارد زمان مچینگ شد. ‌این در حالی است که روز سه شنبه نیز BG‌ها با استقبال اندک خریداران مواجه شدند. BG۸۲۱ در‌ این روز وارد زمان مچینگ شد و گرید ۷۸۱ نیز قیمت خورد. آگاهان بازار می‌گویند: با توجه به عرضه زیاد ‌این کالا و همچنین افت تقاضا به دلیل اختلاف اندک نرخ ‌این کالاها در بازار و بورس، خریداران توجه خاصی به خرید‌این کالاها نشان نمی‌دهند.

در ‌این روز همچنین عرضه ۹۹۰ تنی Z۳۰S با ۴۴ هزارتن تقاضا از سوی معامله گران مواجه شد و به ‌این ترتیب سقف قیمت را تجربه کرد. به گفته فعالان بازار در حال حاضر نرخ‌ این کالا نیز با بازار داخل یکسان شده است و خرید ‌این کالا و رقابت خریداران نشان می‌دهد که برخی از بازاریان در حال جمع‌آوری ‌این کالا و به دست گرفتن بازار آن هستند تا بتوانند در هفته‌های آتی قیمت آن را تعیین کنند.

این در حالی است که به عقیده بسیاری از آگاهان بازار رشد نرخ دلار در روزهای اخیر بر بازار پتروشیمی‌ تاثیر زیادی گذاشته است و بیشتر معامله‌گران را از شک و تردید به در آورده است. به گفته ‌این گروه بیشتر خریداران مطمئن شده‌اند که نرخ محصولات پتروشیمی‌ در روزها و هفته‌های آتی با افت مواجه نخواهد شد و به‌ این ترتیب خریدهای خود را افزایش داده‌اند.

این در حالی است که همچنان تفاوت نرخ جوش شیرین در بازار و بورس وجود دارد.‌این کالا روز گذشته در بورس ۴۰۶ تومان معامله شد. در بازار داخل نیز به گفته فعالان بازار نرخ آن ۷۰۰ تومان رقم ‌خورد. البته گفته می‌شود محموله‌های جوش شیرین وارداتی در هفته جاری سبب شده است تا اندکی تشنج موجود در بازار‌این کالا کاهش یابد و به احتمال زیاد در هفته‌های آتی بازار‌این کالا به سمت تعادل پیش خواهد رفت.

با‌این حال روز گذشته بازار داخل اگر چه با نوسان قیمت روبه‌رو شد، اما بیشتر آگاهان بازار همچنان پیش‌بینی می‌کنند که روند بازار پتروشیمی ‌مثبت باشد.‌این در حالی است که همچنان در خصوص نرخ ارز ابهام وجود دارد و مشخص نیست که روند نرخ دلار طی روزهای آتی چه سمت‌وسویی خواهد یافت. البته گفته می‌شود در ‌این روز تقاضا برای خرید BL۳ در بازار داخل کاهش یافته بود. روز سه‌شنبه نیز BL۳ در رینگ پتروشیمی ‌عرضه نشد. به عقیده فعالان بازار با توجه به شروع صادرات ‌این کالا و ضعف بارگیری در هفته جاری نرخ‌ این کالا با رشد همراه شد، اما گفته می‌شود در هفته آتی بارگیری‌این کالا آغاز شده و به ‌این ترتیب نرخ‌ها با ریزش

مواجه شد.

‌این در حالی است که بیشتر آگاهان بازار از کاهش خریدهای کارخانه‌داران و مصرف‌کنندگان واقعی خبر داده و در حال حاضر بیشتر خریداران واقعی می‌گویند: تولیدات در ‌این حوزه به صرفه نیست.