حامد توسلی حجتی

روند رو به رشد مشتریان معاملات آتی، از جذابیت «اهرم مالی» در این بازار حکایت دارد.

کسانی که «اقرارنامه و بیانیه ریسک معاملات آتی» را امضا کرده‌اند، مدعی «ریسک پذیری» بالا هستند. «اهرم یک به یازده»، این بازار را به بازاری «بی رحم» تبدیل کرده است. از این رو مشتریان تازه وارد، باید با آگاهی بالا، اقدام به سرمایه‌گذاری کنند تا زیان به حداقل برسد. لذا نکات زیر قابل توجه است: ۱. با کارگزاری‌های خلوت کارکنید. کارگزاری‌هایی که حجم معاملات بالا دارند، به علت کندی در سرعت «سامانه معاملات آتی»، قادر نیستند درخواست مشتریان را به موقع انجام دهند. جدیدترین فهرست «رتبه بندی کارگزاران قراردادهای آتی» را در سایت «شرکت بورس کالای ایران» بیابید.

۲. جهت اطلاع از قیمت‌های روز و لحظه‌ای طلا، سکه، نقره‌، مس و ارز در بازار ایران و جهان به سایت‌های مربوطه مراجعه کنید. همچنین قیمت‌های جهانی کالا را در سایت‌های دست اول ببینید.

۳- برای شروع حداقل به مدت ۲ ماه، بیش از ۵ موقعیت باز نکنید. این زمان برای «دوره کارآموزی» لازم است.

۴- قیمت‌های جهانی را به کمک یک نرم‌افزار توانمند دنبال کنید. برخی نرم‌افزارها امکان بررسی قیمت‌های حال و گذشته و انس جهانی طلا و نسبت ارزهای جهانی به یکدیگر را فراهم کرده است.

همچنین با ابزارهای قوی این نرم‌افزار، قادر به تحلیل تکنیکال روی نمودارها هستید. اخیرا یکی از شرکت‌های تولید کننده نرم افزار بازار سرمایه نیز، اقدام به ارائه خدمات معاملات برخط «بورس اوراق بهادار تهران» روی نرم‌افزاری معتبر کرده است.

۵- در آخر، اگر موقعیت باز دارید و اصطلاحا Margin call شده‌اید، عجله نکنید و درصورت امکان موقعیت خود را نبندید. در این صورت اگر موقعیت معکوس بگیرید و موقعیت را ببندید، زیان شناسایی می‌کنید. ولی می‌توانید با رساندن موجودی به حداقل وجه ضمانت، بازی را ادامه دهید.

توجه داشته باشید بازار همیشه صعودی یا نزولی نیست. با کمی ‌حوصله با نوسانات بازار زیان جبران خواهد شد. همچنین اگر پیش‌بینی می‌کنید که روز بعد، Margin Call خواهید شد، امروز مقداری حساب خود را شارژ کنید تا فردا از هشدار Margin Call رهایی یابید.

tavasoli@gmail.com