گروه بورس کالا - ایران با ۲۴ میلیون تن تقاضای سالانه برای انواع محصولات فولادی، یکی از مصرف کنندگان ضایعات فولادی و آهن قراضه به میزان ۲/۳ میلیون تن در سال به شمار می‌رود. با توجه به کسری منابع تامین داخل کشور، ایران یکی از واردکنندگان این مواد اولیه از کشورهای خارجی است. کارشناسان معتقدند نیاز واردات ایران در حال حاضر حدود ۵/۱میلیون تن در سال بوده و رشد مصرف قراضه ایران نیز سالانه ۲/۸ درصد است همچنین حجم سرمایه در گردش این صنعت بالغ بر یک میلیارد دلار در سال است. طی دو دهه اخیر و افزایش ظرفیت واحدهای فولادسازی در ایران همواره بازرگانی در این صنعت با فراز و نشیب‌ها و بعضا بحران‌هایی همراه بوده است. فعال نبودن اتحادیه صنفی یکی از عوامل سردرگمی‌و سازمان نیافتگی در این صنعت بوده است.

عدم تعادل بین عرضه و تقاضای ضایعات در ایران بازار آهن قراضه را مستلزم داشتن مدیریتی راهبردی در کنترل منابع تامین، مصرف و هدایت قیمت‌ها متناسب با الزامات بازار می‌کند. بنابراین وجود افراد و سازمان‌های مشاوره و نهادهای تحلیل و تسهیل‌کننده اطلاعات و ارتباطات بازرگانی و اجرایی در کشور از الزامات توسعه این صنعت است.

در همین حال مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صنعت فولاد نیازمند سرمایه‌گذاری جدید در بخش آهن قراضه است، گفت: تامین قراضه صنعت فولاد جزو موضوعات پروژه امکان‌سنجی صنایع معدنی قرار دارد و در حال حاضر صنعت فولاد نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش قراضه است.

محمد فاطمیان در گفت و گو با شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا) افزود: تخصیص منابع لازم برای بهینه سازی فرآیندهای تولید در واحدهای فولادی، ابطال مجوز‌های فاقد پیشرفت برای شفاف‌سازی و واقعی شدن وضعیت تقاضای قراضه و سایر نهاده‌های تولید و تخصیص منابع لازم از صندوق توسعه ملی برای گسترش و توسعه اکتشافات جدید و تکمیلی سنگ آهن و ذغال‌سنگ کشور از جمله راهبردهای کوتاه مدت پروژه امکان سنجی صنایع معدنی در بخش فولاد است.

وی حمایت از راه‌اندازی روش‌های جدید پایه ذغالی تولید آهن اسفنجی توسط بخش خصوصی و ایجاد و توسعه قطب‌های فرآوری قراضه و شهرک‌های بازیافت در مناطق پرمصرف برای کاهش هزینه‌ها را از دیگر برنامه‌های کوتاه‌مدت تامین قراضه دانست و افزود: طراحی و راه‌اندازی طرح اسقاط لوازم خانگی، تسهیل واردات ماشین‌آلات مورد نیاز فرآوری و بازیافت صنعت قراضه، جلب مشارکت نظام بانکی برای ارائه تسهیلات نرخ کم برای ایجاد کارخانه فرآوری قراضه در مقیاس بزرگ و ورود مجدد قراضه در بورس کالا از دیگر برنامه‌های اولویت دار تامین قراضه است.

وی با اشاره به محدودیت ذخایر سنگ‌آهن کشور، وابستگی کامل برخی طرح‌های تولید فولاد به مصرف قراضه بویژه طرح‌های بخش خصوصی و اجرای بخش عمده ای از طرح‌های آتی صنعت فولاد به صورت احیای مستقیم گفت: مدیریت کارآمد قراضه می تواند ایران را به تولید پیش‌بینی شده خود برساند.

فاطمیان افزود: برای رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام در ایران، نیاز به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب و پیش‌بینی تمهیدات لازم در خصوص تامین مواد اولیه آن از جمله قراضه است.