پیش‌بینی‌های امیدوارکننده برای فولاد جهانی

مرکز خدمات فولاد ایران- در حالی که بازارهای آمریکا و سطح جهان دوران سختی را سپری می‌کنند و چالش‌های پیش‌روی اقتصادی‌های جهان گسترده‌تر از هر زمان دیگری است، برخی کارشناسان مالی رده بالا احتمال وقوع مجدد یک رکود اقتصادی را بعید می‌دانند. خبر‌های خوبی برای صنعت فولاد دارند؛ چرا که فروش کالاهای بادوام در فصل سوم سال بالا رفت، بخش خودروسازی بهبود داشت و درآمد‌های شرکتی بالاتر از حد انتظار بود.

البته هنوز مشکلات مالی اروپا برطرف نشده و به این زودی حل نمی‌شود و کمک مالی اخیر به یونان همه چیز را برطرف نمی‌کند. بعید نیست بحران مالی گسترده‌تری در انتظار اروپا باشد.

بهبود اعتماد مصرف‌کننده در آمریکا و سطح جهان شاید تا حدودی صنعت فولاد را از رکود فعلی خارج کند.

در همین خصوص پس از یک ماه در نظرسنجی استیل‌ایندکس درصد بیشتری از شرکت‌های سراسر جهان در انتظار بهبود تقاضای فولاد در سه ماه آتی بودند؛ البته هنوز درصد بالایی افت تقاضا را پیش‌بینی می‌کنند.

۱۹ درصد آمریکایی‌های حاضر در نظرسنجی در انتظار افزایش تقاضا بودند که قبلا ۱۰ درصد بودند، ولی ۴۳ درصد افت تقاضا را ممکن دانستند. در بین اروپایی‌ها ۱۳درصد افزایش فروش و ۵۰ درصد افت تقاضا را ممکن دانستند. در سطح جهان نیز ۱۷ درصد افزایش تقاضا و ۴۸ درصد کاهش آن را روال رایج بازار دانستند.

در سطح جهان ۱۷ درصد حاضران در نظرسنجی رشد قیمت و ۶۲ درصد کاهش آن را ممکن دانستند. در آمریکای شمالی ۲۵ درصد افزایش قیمت را ممکن دانستند در حالی که هفته قبل ۱۰ درصد بودند. ۶۳ درصد نیز در انتظار افت قیمت بودند.

در سطح جهان ۱۷ درصد موجودی فولادشان رو به بالا بود که ۷ درصد رشد داشت و ۴۴ درصد تغییری در موجودی‌شان نداشتند. ۱۶ درصد اروپایی‌ها از افزایش موجودی خبر دادند و ۲۲ درصد آمریکایی‌ها نیز موجودی انبارهایشان بالا رفته بود.