این روزها معامله گندم با معدل کیفی پایین در بورس کالا روند مثبتی را طی می‌کند

ایسنا - ۱۰ روز پیش عرضه گندم با معدل کیفی پایین که برای خوراک دام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد آغاز شد که به اعتقاد کارشناسان روند مثبتی را در زمینه عرضه و معامله طی می‌کند. بنابر گفته عرضه‌کنندگان این محصول عرضه گندم با معدل کیفی پایین به طور مرتب عرضه می‌شود و هفته پیش نزدیک به ۲۵ هزار تن از آن به فروش رسیده است.

یکی از خریداران گندم دامی‌درباره دلیل اقبال به این کالا در بورس گفت: دلیل اصلی اینکه از بورس کالا گندم دامی‌مورد نیاز را فراهم می‌کنیم آن است که در فصل سرما قرار داریم و تهیه غذا برای دام در بازار خارج از بورس با محدودیت‌هایی چون کمبود این محصول و نیز قیمت‌های متنوع مواجه است.

او ادامه داد: اما می‌توان این نیاز را در بورس و با قیمتی میانگین قیمت‌های مختلف خارج تهیه کرد، ضمن اینکه امکان چانه زنی تا حدی در بورس وجود دارد.

در حالی که رینگ کشاورزی بورس کالا شاهد نظم در عرضه و معامله گندم دامی ‌است، اما گندم در رینگ صادراتی بورس کالا همچنان خریدار ندارد زیرا به دلیل نبود توافق بر سر قیمت هیچ خریداری وارد معامله گندم عرضه شده در رینگ صادراتی در سه‌شنبه گذشته نشد و یک هزار تن گندم عرضه شده از۱۴ استان تهران بدون معامله در خانه ماند.

یک کارشناس بازار در حوزه بورس کالا درباره دلیل معامله نشدن گندم صادراتی در بورس کالا معتقد است: در حال حاضر روسیه و قزاقستان گندم را با قیمتی پایین‌تر از گندم ایران ثبت سفارش می‌کنند، بنابراین خارجی‌ها خرید گندم از این کشورها را به ایران ترجیح می‌دهند.

به گفته وی، در حال حاضر قزاقستان با۲۷۰ دلار و روسیه با۲۷۰ تا ۲۷۵ دلار گندم خود را صادر می‌کنند، در حالی که گندم عرضه شده از سوی ایران ۳۳۵ دلار برای نوع معمولی و ۳۸۵ دلار برای نوع دورم قیمت‌گذاری می‌شود.