گروه بورس کالا - دادوستد سکه در بورس کالا همزمان با افت قابل‌توجه قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی، با کاهش قیمت رو به رو شد.

معامله سکه در بازار نقدی در شرایطی افت قابل‌توجهی داشت که نرخ دلار به یک هزار و ۳۳۳ تومان رسید و کاهش اندکی را تجربه کرد، اما به تاثیر از افت هر اونس طلا، قیمت‌ها شیب رو به پایینی داشت. براساس گفته معامله‌گران، یکی از دلایل اصلی افت بازار، حرکت رو به پایین قیمت جهانی طلا بود؛ این در حالی است که وزیر اقتصاد به خریداران بازار ارز هشدار داده و اعلام کرده: نظر دولت نرخ واحد ارز است و به نظر از لحاظ روانی این خبر تاثیر خود را در بازار بگذارد.
این در شرایطی است که پیش‌بینی‌ها حاکی از افت قیمت سکه در مبادلات امروز به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی و به تاثیر از نوسانات نرخ ارز دارد. در بازار آتی بورس کالا نیز قیمت‌ها افت قابل‌توجهی داشت؛ سکه دی‌ماه با 16 هزار تومان افت در محدوده 652 تا 661 هزار تومان قرار گرفت. سکه اسفندماه نیز 18 هزار تومان کاهش قیمت داشت و در فاصله قیمتی 705 تا 715 هزار تومان معامله شد. دادوستد سکه اردیبهشت‌ماه هم همانند سایر قراردادها افت 19 هزار تومان را تجربه کرد و در محدوده 754 تا 766 هزار تومان قرار گرفت. اعتقاد کارشناسان بر این است مبادلات سکه تا پایان سال‌جاری، شاهد نوسان خواهد بود، اما چشم‌اندازها همچنان مثبت است.
آنان می‌گویند با توجه به تقاضای رو به بالای طلا و سکه در کشور، قیمت‌ها احتمالا صعودی خواهد بود. البته بازار آتی بورس کالای ایران در شرایطی دادوستدهایش را دنبال می‌کند که نزدیک یک ماه است مدیر قراردادهای آتی استعفا داده و هنوز کسی جایگزین آن نشده است.
دلیل مشخصی برای استعفای وی ذکر نشده، اما برخی فعالان معتقدند نبود مدیر در بازار با توجه به شرایط فعلی معاملات می‌تواند مشکل‌آفرین باشد، زیرا تصمیم‌گیری در بازار حساس و جذابی همچون بازار قراردادهای آتی مساله مهمی است. به همین دلیل بهتر است بورس نسبت به این وضعیت سریعتر واکنش نشان دهد.