گروه بورس کالا - مبادلات روز سوم بازار آتی همچون دو روز قبل هفته با کاهش ادامه‌داری دنبال شد، این در حالی بود که گمانه‌زنی بابت دستکاری قیمت‌ها همچنان وجود دارد.

دادوستد سکه در بازار نقدی، در سومین روز کاهش یافت، این در حالی بود که نرخ دلار به پیروی از دو روز قبل با شیب رو به پایینی همراه شد. یکی از تحلیل‌گران اظهار کرده، ماجرای شایعات و گمانه‌زنی‌ها درباره تحریم بانک مرکزی، بازار را به گونه‌ای نگران کرده، اما اخبار و گزارش‌های دولت، به صورت روانی تاثیر خود را در کاهش قیمت‌ها گذاشته است. حرکت جهانی طلا و افت قیمت در مبادلات بعد از ظهر نیز بازارها را تا حدودی با سیر نزولی همراه کرد.
همچنین بازار آتی به تاثیر از بازار نقدی و بازارهای جهانی، حرکت رو به پایینی را تجربه کرد. البته به نظر می‌رسد در کنار وضعیت بازارهای داخلی و بازارهای جهانی، گمانه‌زنی‌ها پیرامون دستکاری قیمت‌ها در بازار همچنان ادامه دارد. احمد بیات درباره شایعات پیرامون اتفاقات به وجود آمده در بازار گفت: در اینکه افراد حقیقی یا حقوقی فراوانی در بازار وجود دارند و حجم بالایی از مبادلات را انجام می‌دهند شکی نیست، اما بحث دستکاری قیمت‌ها را بدون استناد یا بدون اطلاع ناظر سازمان نمی توان تایید کرد.
بیات در ادامه افزود: در قانون هم برای افراد حقیقی و هم برای افراد حقوقی محدودیت‌هایی وجود دارد؛ به طوری که افراد حقیقی برای هر سررسید تنها ۱۰۰ موقعیت باز می‌توانند داشته باشند یا اینکه افراد حقوقی بسته به سرمایه ثبتی، تا ۱۰ درصد این سرمایه می‌توانند موقعیت باز داشته باشند.
وی در تکمیل صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: اینکه شرکت‌ها چقدر سرمایه دارند و چقدر می‌توانند معاملاتشان را انجام دهند و یا جزئیات محدودیت افراد حقیقی و حقوقی به چه صورتی است را تنها ناظر و سازمان بورس می‌داند و به باور من اظهار نظر در این باره بدون استناد به دلایل و مدارک متقن، گمانه‌زنی بیش نیست.
بیات در پایان اظهار کرد: پیش بینی‌ها درباره آینده بازار بستگی به بازار داخلی ارز و نوسانات بازار جهانی دارد، اما در هر صورت چشم‌اندازها از آینده طلا صعودی است.