مرکز خدمات فولاد ایران- شرکت فورتسکیو بر این باور است تقاضای سنگ آهن سال ۲۰۱۲ بالا خواهد ماند و قیمت آن احتمالا بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ دلار سی اف آر چین می‌ماند. وضعیت اقتصادی اروپا همه را نگران و عصبی کرده که منجر به نوسانات قیمت اخیر شده است، ولی انتظار می‌رود وضعیت به ثبات برسد و تقاضا و قیمت‌ها سال آینده در سطوح بالایی باشند. نوسانات اخیر نه به نفع تولید کننده‌ها بود و نه مشتری چون خریداران سنگ‌آهن نتوانستند بین قیمت فولاد و سنگ‌آهن تعادل برقرار کنند از این رو باید این نوسان آرام شود. شرکت معدنی فورتسکیو ۵۵ میلیون تن در سال سنگ آهن تولید دارد و قصد دارد تا اواسط سال ۲۰۱۳ این رقم را به ۱۵۵ میلیون تن در سال برساند.

بازار سنگ آهن

همچنین قیمت بازار نقدی سنگ آهن وارداتی چین که از اوایل ماه صعودی شده بود با افزایش احتیاط خریداران، نزولی شد. قیمت معاملات سنگ آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند ۱۴۸ تا ۱۵۰ دلار سی اف آر برآورد شده که مشابه قیمت روز سه‌شنبه هفته قبل است.البته این قیمت‌های واقعی بازار نیست و اسمی است. خریداران درخواست خرید نمی‌دهند و عرضه‌کنندگان هندی نیز با توجه به محدودیت عرضه عجله‌ای ندارند. برخی از هندی‌ها امیدوارند در ۱۵۶ تا ۱۵۷ دلار سی‌اف‌آر موفق به فروش شوند، ولی بسیاری این قیمت را در وضعیت فعلی غیر ممکن می‌دانند.از طرفی افت نرخ روپیه شاید برخی از تجار هندی را وا دارد قیمت‌های پیشنهادی را منطقی تر کنند به ویژه کسانی که سعی دارند کمتر ضرر بدهند.

جو بازار منفی است تنها زمانی که وضعیت اقتصادی جهان و بازار فولاد حرکتی خوش‌بینانه داشته باشد باید منتظر بهبود بازار سنگ آهن بود. چینی‌ها نگرانند که افزایش قیمت‌های اخیر سنگ آهن با توجه به وضعیت مالی و رکود بازار فولاد چین ماندگار نباشد.شاخص قیمت پلاتس برای سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد یک دلار افت داشته به ۱۴۵ دلار و ۳۰ سنت هر تن خشک رسید و شاخص قیمت استیل ایندکس ۸۰ سنت ارزان تر شده ۱۴۶ دلار و ۶۰ سنت ثبت شد. قیمت پیشنهادی سنگ آهن خلوص ۵/۶۳ درصد برزیل نیز ۱۵۱ دلار در هر تن خشک شنیده شده است.

پیش‌بینی قیمت سنگ آهن، نزولی

در همین حال موسسه جی پی مورگان پیش‌بینی قیمت سنگ آهن برای ۵ سال آینده را ۱۰ تا ۱۵ درصد پایین آورده است، چرا که انتظار می‌رود تقاضای این ماده اولیه کمتر شود.

گرچه این موسسه انتظار دارد تولید پرهزینه چین برای مدتی از قیمت سنگ آهن حمایت کند، ولی با توجه به پیش‌بینی کاهش سرعت رشد اقتصادی جهان باید در انتظار افت قیمت سنگ آهن نیز بود.چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سنگ آهن و فولاد است.

استرالیا ۴۰ درصد سنگ آهن جهان را تامین می‌کند و ریو تینتو و بی اچ پی سعی دارند در منطقه پیلبارا در این کشور ظرفیت تولید خود را با سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی افزایش دهند.البته پیش‌بینی اختلال در پروژه‌های شرکت‌های معدنی کوچک موجب شده جی پی مورگان قیمت سنگ آهن را برای چند سالی در سطوح بالا برآورد کند.

پیش‌بینی امسال قیمت سنگ آهن ۶ درصد افت و متوسط قیمت ۱۶۷ دلار و ۴۰ سنت است و برای سال آینده انتظار کاهش قیمت ۱۶ درصدی و رسیدن قیمت به ۱۴۷ دلار و ۵۰ سنت در هر تن می‌رود. همچنین جی پی مورگان برای سال ۲۰۱۳ پیش‌بینی قیمت را ۱۴ درصد نزولی کرده و ۱۵۰ دلار اعلام کرده است. همچنین سال ۲۰۱۴ قیمت سنگ‌آهن ۱۲۵ دلار و سال ۲۰۱۵ معادل ۱۰۵ دلار در هر تن پیش‌بینی شده است.