سکوت دوباره به بازار آهن برگشت

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: التهاب ایجاد شده در بازار ارز باعث شد تا تردید در میان تجار آهن بیشتر شود این شرایط به بازار واردات نیز تسری پیدا کرده است؛ به طوری که بسیاری از تجار حتی با داشتن امکان در اختیار داشتن ارز هم در وارد شدن به بازار تردید دارند. این موضوع باعث شد تا معاملات دیروز بورس برخلاف هفته قبل که با رقابت‌هایی روبرو شده بود، به صورت محدود و حداقلی انجام شود ضمن اینکه بخش خصوصی نیز به دلیل نبود تقاضا، عرضه‌های زیادی در رینگ فولاد ندارد؛ چرا که همان مقدار تقاضای محدودی هم که در بازار وجود دارد در عرضه‌های ذوب‌آهن جمع می‌شود و با این شرایط تقاضایی برای عرضه‌های خصوصی در بورس باقی نمی‌ماند، ضمن اینکه بسیاری از واحدهای خصوصی تولید خود را به حداقل رسانده‌اند و با توجه به نیازی که به نقدینگی دارند ترجیح می‌دهند به صورت نقدی دریافت داشته باشند و از آنجا که تجار نیز ترجیح می‌دهند نقدی وجه را پرداخت کرده و تحویل فوری داشته باشند در نتیجه عرضه‌کننده‌ها برای این کار نیازی به عرضه در رینگ فولاد به صورت سلف ندارند.

اما مهمترین دلیلی که عنوان می‌شود این موضوع است که اصولا تولیدکننده‌ها ترجیح می‌دهند با خریدار بر سر قیمت و شرایط تحویل کالا خارج از بورس به توافق برسند و از آنجا که این توافق‌ها در اغلب موارد با نرخ‌های پایین صورت می‌گیرد تولید‌کننده‌ها میل دارند برای بدتر نشدن شرایط روانی بازار، این توافق‌ها و نرخ‌ها در بازار منتشر نشود از این‌رو معاملات خود را خارج از بورس انجام می‌دهند.

در همین حال عرضه شمش فولاد خوزستان در بورس همچنان به دلیل برخی موانع اداری که بیشتر مربوط به سهمیه بندی آن در میان بخش خصوصی و بخش دولتی است، انجام نشده که در عین حال شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از کارخانه‌های بخش خصوصی در تلاش برای بالابردن سهمیه هستند.

به گفته معامله گران بازار در حال حاضر ریسک بازار آهن نه فقط برای تجار بازار، بلکه برای تولید‌کننده‌ها هم وجود دارد و ترجیح می‌دهند فروش‌های مطمئنی داشته باشند و وارد معاملاتی نشوند که احتمال ماندن کالاها روی دستشان وجود دارد. در نتیجه تقاضاها به خرید‌هایی که به پروژه‌های شخصی مربوط می‌شود، محدود شده است و از نظر معامله گران فقط خریدهای مسکن مهر است که می‌تواند تا حدودی عرضه‌های بورس و ذوب‌آهن را پشتیبانی کرده و در مقابل تقاضاهای بخش خصوصی، عرضه فولاد خصوصی را از بازار جمع کند.

در همین حال بازارهای جهانی هم روند کاهشی دارد و این موضوع باعث شده تا نرخ شمش وارداتی فعلا در سطح پایینی قرار داشته باشد، اما با توجه به نوسان قیمت ارز این اطمینان که نرخ آن در سطح پایین باقی بماند وجود ندارد.

در همین حال این به معنی بالابودن موجودی بازار هم نیست، چرا که بخش قابل‌توجهی از ظرفیت‌های بخش خصوصی وارد بازار نشده و موجودی‌های بازار به حداقل رسیده است.

در نهایت در معاملات دیروز بورس برخلاف هفته گذشته معاملات با رقابت مواجه نشد، به طوری که میلگرد مخلوط ذوب‌آهن در سه سبد با ترکیب متفاوت عرضه شد که یکی از سبدهای آن ۸۷۳ تومان ۶۶۰ تن و یکی دیگر از آنها با نرخ ۸۷۵ تومان ۸۸۰ تن و سبد بعدی آن ۸۱۰ تومان یک هزار و ۱۱۷ تن معامله شد.

میلگرد کویر ۸۴۰ تومان ۱۳۲۰ تن و میلگرد فولاد آلیاژی ایران ۸۵۱ تومان ۷۰۰ تن معامله شد.