با توجه به تقاضاهای دیروز، ممکن است بازار نیمه تعطیل هفته آینده با رشد قیمت همراه شود

گروه بورس کالا- سردار خالدی: دادوستدهای دیروز بورس کالا با عرضه نسبتا بالایی از سوی ذوب‌آهن اصفهان و سایر تولید‌کننده‌های بخش خصوصی دنبال شد. این در حالی بود که روند تقاضاها با وجود ماه محرم و رکود طبیعی همچنان در سطح بالایی پیش‌بینی می‌شود. بازار فولادی‌ها دیروز در شرایطی سپری شد که هر چند تقاضاها کم بود؛ اما میزان عرضه‌ها و فروش محصولات با توجه به ماه محرم و رکود طبیعی نسبتا خوب بود؛ به خصوص که ذوب‌آهن مدت‌ها بود در این روز عرضه نکرده و بیشتر شرکت‌های بخش خصوصی در این روز محصولاتشان را عرضه می‌کردند، از این رو مبادلات روز‌های چهارشنبه بسیار کم حجم‌تر از روز‌های یکشنبه بود. در این میان تحلیل‌گران دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به شرایط کنونی و آینده بازار دارند؛ یکی از کارشناسان با اشاره به محدودیت‌های بین‌المللی و از سویی نوسانات ادامه‌دار نرخ ارز در بازارهای داخلی بر این باور است که پیش‌بینی‌ها برای آینده حاکی از رشد آهسته قیمت‌ها و حرکت ادامه‌دار تقاضا دارد؛ زیرا تولید‌کنندگان احساس می‌کنند در آینده مواد اولیه مورد نیاز را با نرخ‌های بالاتری باید خریداری کنند. این در حالی است که به نظر می‌رسد با محدودیت‌های بین‌المللی که برای برخی از نهادها به وجود آمده و از سویی با توجه به جلسه روز پنج شنبه اتحادیه اروپا، موضوع واردات با شرایط سخت‌تری صورت گیرد. البته در کنار این مباحث، نوسانات ادامه‌دار و شدید نرخ ارز که با وجود تلاش‌های بانک مرکزی همچنان در همان مسیر قبلی با اندکی تغییر قرار دارد، خیلی از فعالان و تولید‌کنندگان را نگران کرده است؛ آنها معتقدند نوسانات ارز به جایی رسیده که ریسک بالایی را برای سرمایه‌گذاران به وجود آورده و به همین دلیل فعالان حاضر نیستند در این شرایط در بازار حضور داشته باشد و تنها با خرید محصولات مورد نیاز در پی ذخیره کردن و تبدیل نقدینگی‌ها به کالاهای مورد نیاز هستند.

این در شرایطی است که تصویب اعطای خط ری فاینانس به تولید‌کنندگان فولادی تنها می‌تواند مسکنی برای بازار باشد؛ زیرا زمانی که نوسانات ارز ادامه پیدا می‌کند و از سویی محدودیت‌های بین‌المللی برای تولید‌کننده به وجود آمده، اعطای ری‌فاینانس و تسهیلات به فعالان تنها می‌تواند به خریدار کمک کند که مواد اولیه مورد نیاز را (با نرخ ارز همان روز) وارد کند؛ اما در زمان تسویه حساب به دلیل نوسانات بازار ارز، ممکن است تولید‌کننده با ضرر مواجه شود. بسیاری از معامله‌گران در این رابطه می‌گویند مقاومت دولت در برابر بالارفتن قیمت ارز به نقطه اوج رسیده و به نظر این مقاومت‌ها در صورت تداوم از بین برود و نرخ ارز در پایان سال به یک هزار و ۴۰۰ الی یک‌هزار و ۵۰۰ تومان برسد.

اما در کنار پارامترهای منفی که در بازار وجود دارد، با توجه به مرحله دوم اجرای قانون اصلاح قیمت‌ها (قانون هدفمندی یارانه‌ها) که شمارش معکوس برای آن آغاز شده، سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند نقدینگی مورد نیازشان را به کالا تبدیل کنند؛ زیرا همه شواهد حاکی از رشد قیمت‌ها در آینده و مطمئن نبودن نسبت به ثبات در وضعیت فعلی دارد. البته اتفاقاتی که در ۸ماهه ابتدایی سال جاری برای بازار فولاد افتاده بیشترین نگرانی‌ها را برای فعالان این بخش به وجود آورده است؛ پس از ماجرای پرونده ۳هزار میلیارد تومانی که به نظر بیشترین تاثیر را روی بازار فولاد گذاشته بود بخش عمده‌ای از نقدینگی از این بازار خارج و بسیاری از افرادی که در این جریان مشارکت داشتند نیز از بازار بیرون رفتند. شاید با اتفاق به وجود آمده که در ارتباط با ال‌سی‌های ریالی (LC، اسناد اعتباری) انجام شد، بانک مرکزی تصمیم گرفت بخشنامه‌های جدیدی را برای این اعتبارات در نظر بگیرد، کارشناسان بازار اظهار می‌کنند با سخت‌گیری‌هایی که در این رابطه صورت گرفته میزان نقدینگی تا حد زیادی در بازار کاهش پیدا کرده است. به نظر آنان شرایط جدید ال‌سی‌ها مزید بر علت شده تا اوضاع گردش نقدینگی به سطح پایینی برسد. حال باید دید که در روزهای آینده با محدودیت‌های بین‌المللی ایجاد شده، محدودیت‌های داخلی همچون بحث اعتبارات، اجازه ندادن برای افزایش قیمت‌ها با وجود بالارفتن قیمت تمام شده محصولات کارخانه‌ها و از سویی بالارفتن سطح هزینه‌ها تا چه اندازه می‌تواند روی روند قیمت‌ها و فرآینده عرضه و تقاضا تاثیرگذار باشد. با همه این روایت‌ها از وضعیت فعلی، پیش‌بینی معامله‌گران از آینده حاکی از آن است که با وجود رسیدن ماه محرم و رکود طبیعی در بخش تقاضا، همه پارامترها حاکی از خیز آرام تقاضاها و از سویی رشد قیمت‌ها در آینده نزدیک دارد. هر چند که برای کوتاه مدت (حداقل تا پایان ماه محرم) اتفاق خاصی نخواهد افتاد؛ زیرا هفته آینده هم بازارها با حالت نیمه تعطیل رو‌به‌رو خواهد شد، اما اگر دولت درصدد تزریق نقدینگی به بازار باشد شاید مسیر حرکتی تغییر کند.

اما در دادوستدهای دیروز، ذوب‌آهن اصفهان شاهد عرضه انواع تیرآهن و سبد میلگرد بود. در ابتدای معاملات، این تولید‌کننده تیرآهن ۱۴ را در دو نوبت روی تابلو آورد؛ در نوبت اول ۳هزار و ۳۰۰ تن محصول را با قیمت ۹۰۵ تومان به ازای هر کیلو در قالب قراردادهای سلف وارد بازار کرد که همه میزان عرضه با قیمت در نظر گرفته شده فروخته شد. برای دومین مرتبه، ذوب‌آهن تیرآهن ۱۴ را با قیمت ۸۹۱ تومان و ۲ ریال وارد بازار کرد که میزان عرضه ۳۳ هزار تن بود و در پایان همه میزان عرضه به فروش رسید. این در حالی بود که در یکی از نوبت‌های معاملاتی قیمت‌های پایین‌تری هم درخواست شد، اما مورد توافق فروشنده قرار نگرفت.

همچنین ذوب‌آهن تیرآهن ۱۶ را با نرخ ۹۴۰ تومان به میزان یک هزار و ۳۲۰ تن روی تابلو آورد که با همان قیمت ابتدایی همه میزان عرضه فروخته شد. این در حالی بود که در دیگر نوبت معاملاتی همین محصول با نرخ ۹۲۰ تومان و ۷ ریال به ازای هر کیلو با عرضه ۳۶ هزار و ۹۶۰ تن روی تابلوی معاملاتی قرار گرفت که با وجود تقاضای ۸۶ هزار و ۲۴۰ تنی، تنها همه میزان عرضه به فروش رسید. براساس گفته حاضران در بازار، تفاوت قیمتی محصولات هم نوع ذوب‌آهن به نوع جنس مورد معامله بر می‌گردد. البته همین تولید‌کننده ۲ هزار و ۲۰۰ تن تیرآهن ۱۴ و یک هزار و ۱۰۰ تن تیرآهن ۱۶ را به صورت مچینگ به فروش رساند. این در حالی بود که با وجود عرضه یک هزار تنی تیرآهن طول کوتاه ۱۴ و ۱۶ جهان فولاد غرب، معامله‌ای برای این محصول به وجود نیامد. یکی از کارگزاری‌های بورس بر این باور است که خریدهای دیروز بازار توجیهی نداشته و بیشتر به خاطر سررسید آینده قراردادها صورت گرفته و همین عامل باعث می‌شود در هفته آینده قیمت‌ها تا حدودی رشد کند.در بخش میلگرد نیز ذوب‌آهن اصفهان، میلگرد مخلوط (آلیاژسازی) را با قیمت ۸۷۳ تومان به ازای هر کیلو وارد بازار کرد که همه میزان یک هزار و ۷۸۰ تنی عرضه با همان قیمت به فروش رسید. در ادامه دادوستدها، ۲ هزار و ۲۰۰ تن میلگرد ۱۴ و ۱۶ این تولید‌کننده با ۸۷۷ تومان و ۸ ریال دادوستد شد. برای میلگرد فولاد خراسان و فولاد کرمان نیز با وجود عرضه دادوستدی انجام نشد. این در حالی بود که ۲۸۰تن میلگرد فولاد آلیاژی ایران با قیمت ۸۵۱ تومان و ۲۳۰ تن میلگرد فولاد یزد با نرخ ۸۵۵ تومان در ادامه مبادلات به فروش رسید، همچنین دو نوع محصول کلاف مجتمع فولاد نطنز بدون تقاضا سپری شد.