مرکز خدمات فولاد ایران- بنا به گزارش رویترز بحران اقتصادی اروپا تاثیر شدیدی بر صنایع روسیه و اول از همه صنعت فولاد آن وارد می‌سازد، چرا که فروشندگان فولاد روسیه به شرکت‌های ساختمانی، خودروسازان و پروژه‌های زیربنایی در اروپا حال با آینده نامعلومی‌از نظر تقاضا روبه‌رو هستند. بحران بدهی اروپا و ریسک‌های حاصل از آن بر همه کشور‌های حوزه یورو و در نتیجه رشد اقتصادی جهان اثر می‌گذارد. اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند که حوزه یورو اوایل سال آینده وارد رکود می‌شود.

شرکت‌های روسی چون شرکت فولادسازی ان ال ام ک یا قدرت صادرات گاز شرکت گازپروم و قدرت بازار موبایل روسیه از جمله شرکت‌هایی هستند که با کاهش تقاضای اروپا روبه‌رو خواهند شد. گازپروم روسیه بیشترین سود خود را از فروش گاز به اروپا کسب می‌کند. شرکت تولید کننده موبایل ویمپلکام یک سوم مشتریانش در ایتالیا هستند و ان ال ام ک نیز ۳۰ درصد از دارایی‌هایش در اروپا است. صنعت فولاد روسیه که تحت کنترل برخی از ثروتمندترین اشخاص دنیا است نیازمند فعالیت تولیدی سالم در اروپا است تا قیمت و تقاضای فولاد آن با ثبات باشد. ولادیمیر ایزین صاحب شرکت ان ال ام ک اظهار کرده که با توجه به وضعیت اروپا سوددهی این فصل شرکتش ۶۲ درصد نسبت به فصل قبل افت داشته است.

مدیریت شرکت ام ام ک نیز اظهار کرده که معلوم نیست داستان حوزه یورو چگونه به اتمام می‌رسد. اروپا یکی از مقاصد مورد توجه صادراتی این شرکت‌ها است و هر اتفاقی بر وضعیت آنها نیز اثرگذار است. نفت و گاز دو سوم صادرات ژانویه تا آگوست روسیه را در بر گرفت، ولی فلزات که فولاد نیز بخشی از آن بود تنها کمتر از ۱۰ درصد سهم داشت.