گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: همزمان با موکول شدن عرضه‌های دیروز ذوب‌آهن به امروز، بازار میلگرد متاثر از قیمت‌های اعلامی برای شمش وارداتی در بازار و نوسان نرخ ارز روز پرهیجانی را پشت سر گذاشت و نرخ‌ها در بازار دیروز افزایشی شد. به گفته تاجران بازار آهن روز گذشته با انتشار اخباری در خصوص شمش ۸۷۰ تومانی در بازار ایران و عدم تمایل فروشنده‌ها به ارائه شمش به تجار ایرانی با این تحلیل که قیمت‌ها بالاتر می‌رود، نرخ میلگرد که از نظر بسیاری هنوز منطقی نشده و در کف قرار دارد افزایش پیدا کرد.

گفته می‌شود فروشنده‌های شمش به بازار ایران، در روزهای اخیر از فروش دست کشیده و انتظار گران‌تر شدن قیمت‌ها را دارند. عرضه‌های ذوب‌آهن در بورس نیز در معاملات دیروز همزمان با این هیجانات، به دلیل برخی مشکلات سیستمی این شرکت به امروز موکول شد.

البته نظر برخی از تاجران بازار این است که اگرچه نوسان قیمت‌ها همانند هفته‌های قبل بیش از آنکه منطقی و با هدف باشد، هیجانی بوده، اما در عین حال به نظر می‌رسد تا حدودی تقاضا برای مصرف نیز بالا رفته است.

افزایش ظاهری مصرف نهایی در بازار

به گفته یکی از معامله‌گران با آغاز روند افزایشی قیمت میلگرد از ماه قبل، بیشتر خریدها به مقصد انبارها بود، اما چند روزی است که خریدها برای محل نهایی مصرف، درخواست داده می‌شود.

با توجه به اینکه اغلب خریداران چه مصرف‌کنندگان پروژه‌ای و چه مصرف‌کننده‌های خرد، همگی به این نتیجه رسیده‌اند که با آغاز سال ۹۱ قیمت‌ها افزایش می‌یابد و بهتر است قبل از پایان سال به ساخت واحدهایی که مدنظر دارند اقدام کنند، این تحولات کاملا بدیهی است.

نگرانی از بحرانی شدن موضوع شمش

اگرچه میلگرد در معاملات دیروز رشد کرد و این پیش‌بینی وجود دارد که عرضه‌های امروز ذوب‌آهن هم با استقبال بازار روبه‌رو شود، اما تیرآهن به دلیل رشدی که در ماه‌های اخیر داشته از نظر معامله‌گران احتیاجی برای افزایش قیمت نداشت و به همین دلیل در معاملات دیروز هم نوسان محدودی داشت.

اما نگرانی فعلی بیشتر معامله‌گران و دست‌اندرکاران بازار موضوع کمبود شمش به خصوص نبود شمش وارداتی است.

به گفته تاجران بازار آهن عدم واردات شمش در این مدت باعث شده تا فروشندگان معدودی هم که فروشنده شمش به ایران هستند قیمت‌های بالایی را برای بازار ایران پیشنهاد بدهند طوری که هفته گذشته با وجود ثبات قیمت شمش در اغلب بازارهای جهانی نرخ شمش پیشنهادی به ایران تا ۲۰ تومان افزایش یافت.

رشد قیمت میلگرد پابه‌پای شمش

از سوی دیگر این موضوع باعث شده تا فروش میلگرد حتی با نرخ‌های فعلی هم به دلیل بالارفتن قیمت شمش برای تولید‌کننده‌ها به صرفه نباشد؛ چرا که همپای افزایش قیمت میلگرد به همان نسبت شمش هم افزایشی شده است.

البته این موضوع تنها نگرانی فولادسازان خصوصی نیست، بلکه دولتی‌ها هم برای تامین شمش خود در حال ارزیابی روش‌های جدیدی هستند، اما موضوع این است که به‌رغم مطرح شدن راهکارهای زیادی در خصوص تامین شمش و واردات قراضه و راه‌اندازی ال‌سی از طریق چین، اما هنوز هیچ یک از این راهکارها به مرحله عمل نرسیده و نظر اغلب کارشناسان بازار این است که تعویق آن به هیچ وجه به نفع بازار و صنعت نیست.