گروه بورس کالا - مبادلات دیروز بازار به تاثیر از تصویب طرح بودجه دفاعی 662 میلیارد دلاری ایالات متحده که امکان اعمال دور جدیدی از محدودیت‌های اقتصادی را بر ایران فراهم ‌آورد با رشد یکباره قیمت دلار و سایر ارزهای معتبر و از سویی افزایش قیمت سکه همراه شد.

البته در کنار بحث محدودیت‌های اقتصادی ایالات متحده، طرح پیش فروش سکه بانک مرکزی همچنان به عنوان یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در بازار مطرح می‌شود.
اما مدیریت بورس کالای ایران برای بهبود وضعیت بازار آتی و کم کردن تاثیر طرح پیش‌فروش اقداماتی در حال انجام دارد، محمدرضا پورابراهیمی رییس هیات ‌مدیره بورس کالا در خصوص عرضه نقدی و آتی سکه توسط بانک مرکزی در بورس کالا اظهار کرد: بورس کالا طی نامه‌ای آمادگی خود را برای فروش سکه آتی و سلف به همه حوزه‌های اقتصادی مرتبط اعلام کرده است. وی با اشاره به اینکه در این نامه اعلام شده بورس حتی آماده انجام معاملات ثانویه طلا است، گفت: اگر بانک مرکزی قابل بداند، معاملات نقدی سکه نیز می‌تواند در بورس کالا انجام شود. رییس هیات ‌مدیره بورس کالا در پاسخ به این سوال که وضعیت عرضه نفت در بورس به کجا رسید؟ بیان کرد: عرضه نقدی نفت با توجه به مطرح کردن موضوع سلف موازی نفت از سوی وزیر نفت به نظر می‌رسد کنار گذاشته شده است.
وی در گفت‌و‌گو با «فارس» افزود: همچنان معتقدم تا عرضه نقدی کالایی وجود نداشته باشد نمی‌توان ابزار دیگری از جمله سلف آن را اجرا کرد، زیرا نه کاربرد دارد نه اجرایی است.
در همین حال، حامد توسلی یکی از کارگزاران بورس کالا با بیان اینکه همزمان با انتشار خبر امضای تحریم بانک مرکزی ایران توسط رییس‌جمهور آمریکا و پیش‌بینی افزایش نرخ دلار، شاهد بازاری مثبت بودیم، افزود: خریداران به امید افزایش قیمت سکه و نرخ ارز به صورت هیجانی باعث افزایش قیمت‌ها شدند، ولی به تدریج هیجان‌ها فرو نشست و نرخ‌ها نزولی شد.
توسلی درباره وضعیت بازار دیروز افزود: از طرف مقابل خریداران سکه‌های بانک مرکزی که مترصد فرصت برای فروش در آتی بودند نیز بیکار ننشستند و موقعیت‌های فروش گرفتند که این امر باعث جمع شدن صف‌های خرید شد. همچنین دیروز فروشندگان دیگری نیز داشتیم. این کارگزار خاطرنشان کرد: با بررسی تعداد موقعیت‌های باز و منفی شدن حجم زیادی از قراردادها خصوصا در تیرماه، می‌توان نتیجه گرفت کسانی که با قیمت‌های پایین اقدام به خرید کرده‌اند، با قیمت‌های بالا موقعیت خود را بسته‌اند، صبح دیروز شاهد بازاری هیجانی بودیم که رفته‌رفته از شدت هیجان کاسته شد و تا ساعت ۱۴، بازار به تعادل رسیده است. وی در پایان افزود: فشار سنگین فروش کاملا مشهود است. در میانه روز افزایش نرخ دلار نیز نتوانست باعث تشکیل صف خرید شود. از طرفی بنا به نظر کارشناسان تکنیکی، بازار آتی تا پیش‌فروش سکه بانکی باید منتظر بماند. در واقع آتی نه بالا دارد و نه پایین و تنها باید صبر پیشه کرد.