شوک آهن

پیشنهاد کارشناسان برای کاهش التهاب بازار فولاد

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: همزمان با رسیدن نرخ شمش وارداتی به ۹۷۰ تومان و خودداری فروشنده‌ها از فروش کالا به امید رسیدن قیمت شمش به عدد ۱۰۰۰، دیروز میلگرد در بازار سقف قیمت زد و ۱۱۰۰ تومان شد و شوک زیادی در بازار ایجاد کرد. گفته می‌شود بسیاری از فروشنده‌ها ترجیح می‌دهند وارد بازار نشوند چراکه از شرایطی که به‌وجود آمده شدیدا گیج و نگران شده‌اند و حتی بسیاری از مدیران واحدهای فولادی نیز در خصوص قیمت‌گذاری محصولات خود و ارزیابی شرایط ایجاد شده در بازار، دچار سردرگمی‌ شده‌اند.

نقدینگی سرگردان که در حجم بالایی در بازارها جابه‌جا می‌شود که بخشی از آن نیز در بازار آهن وجود دارد، کاهش میزان رسوب شمش فولاد در بنادر کشور که آمار غیررسمی ‌نشان از رسیدن آن به ۲۰۰ هزار تن دارد، مشکلات تجار در به سرانجام رساندن فرآیند واردات محصولاتی که از قبل خریده‌اند و در نهایت رشد قیمت ارز و انتظار بروز تورم بیشتر در بازارهای کالایی بدون بالارفتن میزان مصرف واقعی و مهم‌تر از همه این موارد، عدم آزاد گذاشتن بازار برای یک دوره طولانی و کنترل شدید قیمت‌ها باعث شد تا فضای دلالی در بازار آهن طی روز گذشته به اوج خود برسد و افزایش قیمت‌ها با شیب تندی صورت بگیرد.

گفته می‌شود اگر معامله ای هم انجام شود مابین تجار صورت می‌گیرد. البته در این میان خریدارانی هم هستند که با هدف تامین پروژه‌هایی که برای سال آینده در نظر داشتند، وارد بازار شده و به دلیل روند صعودی قیمت‌ها در بازار برای تامین مصالح مورد نیاز خود تعجیل کرده و پیشنهاد خرید می‌دهند.

رشد ۸۵ تومانی میلگرد خراسان

این شرایط دیروز به معاملات بورس هم سرایت کرد بطوریکه عرضه میلگرد فولاد خراسان با تقاضای سنگینی روبه‌رو شد و بورس عرضه‌کننده را مجبور کرد تا علاوه بر ۱۵ هزار تن کالایی که به صورت نقدی عرضه کرده بود، ۱۵ هزار تن نیز به صورت سلف عرضه کند تا به این وسیله از هیجان بازار کم کند.

نرخ میلگرد فولاد خراسان در معاملات دیروز از ۹۳۰ تومان به ۱۰۱۵ تومان رسید که رشد ۸۵ تومانی داشت. اگرچه تقاضا در حدود ۴۰ هزار تن بود، اما گفته می‌شد اگر سیستم ثبت سفارش بسته نشده و اجازه ثبت تقاضاهای بیشتری هم داده می‌شد، با توجه به التهابی که بازار از ساعات ابتدایی صبح داشت تقاضا به ۸۰ هزار تن و یا بالاتر هم می‌رسید.

ورود تعزیرات به بازار، آری یا خیر

شرایط به گونه‌ای بود که دیروز حتی برخی تجار از ضرورت ورود سازمان تعزیرات به بازار سخن می‌گفتند که البته در کنار این افراد همچنان هستند افرادی که معتقدند بازار باید به حال خود گذاشته شود تا عرضه و تقاضا یکدیگر را پیدا کرده تا انگیزه واردات کالا برای تجار بالا برود. اغلب معامله‌گران معتقدند در سال گذشته اگر اجازه داده می‌شد نرخ‌ها آزادانه تغییر کند، امروز شاهد افزایش یکباره قیمت‌ها نبودیم و این اشتباه را نباید دوباره انجام دهیم.

شرایط تقاضا در حال تغییر است

یکی از واردکننده‌ها معتقد است بعضی از فاکتورها همچون سرمای هوا و عدم به جریان‌انداختن بودجه‌های عمرانی که در این مدت تا حدودی تقاضا را کاهش داده بود، در حال حاضر در حال تغییر است و این موضوع چون تقاضا را بالا می‌برد باید برای واردات و تعادل بازار هر چه زودتر اقدامات جدی انجام شود.

وی می‌گوید: هم هوا رو به گرما می‌رود و هم اینکه ممانعت از به جریان‌انداختن پروژه‌های بزرگ که بعضا به جهت وارد نشدن شوک به بازار صورت گرفته بود با رسیدن به ماه‌های پایانی سال عملا از بین رفته و منتفی می‌شود و این تقاضاها وارد بازار خواهد شد.

وی همچنین به سودده شدن معامله از طریق بورس اشاره کرده و می‌افزاید: در حال حاضر برخلاف قبل، معامله از طریق بورس سودده شده و بسیاری از تجار که قبلا وارد بازار نمی‌شدند الان ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را به جریان بیندازند از این‌رو تقاضا به مرور زمان بالا رفته و امکان بالاتر رفتن قیمت‌ها وجود دارد.

ضرورت کاهش بوروکراسی واردات شمش

وی به راهکارهایی که می‌توان برای به تعادل در آوردن بازار پیشنهاد داد اشاره کرد و گفت: بهتر است بازار را به حال خود گذاشت تا به مرور زمان به شرایط متعادلی برسد تا واردات به صرفه شده و تجار حاضر شوند وارد بازار شده و با نقدینگی خودشان اقدام به واردات کنند، به خصوص که ۲۰ درصد واردات شمش نسبت به قبل کاهش داشته، اما اگر تاجر بداند که در واردات سود وجود دارد وارد بازار می‌شود.

به عقیده تجار بازار، دولت باید موانع بوروکراسی را که بر سر راه واردات شمش قرار دارد برداشته و شرایط را تسهیل کند، برای مثال ثبت سفارش کالا که ۱۲ روز به طول می‌انجامد را کوتاه کرده و محدودیت‌هایی را که بعضا در مورد واردات از بعضی کشورها از جمله امارات برای شمش فولاد وجود دارد از بین ببرد تا هزینه واردات کالا بیشتر نشود.

ضرورت سوق دادن نقدینگی‌های سرگردان به بازار واردات

یکی دیگر از کارشناسان بازار به ۴۰ هزار میلیارد نقدینگی که برای یک عرضه ذوب‌آهن در بورس وارد می‌شود اشاره کرد و گفت: با بالابردن انگیزه واردات حتی در همین شرایط هم می‌توان تجار را وارد بازار کرد و این نقدینگی‌هایی که وجود دارد را به سمت واردات شمش هدایت کرد و دولت در این مسیر باید تنها نظارت کلی بر بازار داشته باشد.

نقدینگی‌هایی که در بازارهای مختلف از جمله ارز و آهن در جریان است، اگر هدایت شود به هر صورت به نفع بازار خواهد بود، اما در این میان سوالی که مطرح می‌شود این است که با توجه به کاهش نرخ سود بانکی و خروج نقدینگی‌ها از سیستم بانکی آیا دوباره به سمت سیستم بانکی باز خواهد گشت یا خیر، به خصوص با جذابیتی که بازارهای دیگر از جمله بازار آهن به لحاظ سودآوری به دست آورده است. البته برخی معتقدند حتی اگر سود بانکی نیز دوباره افزایش پیدا کند، این امر بعید به نظر می‌رسد و بهترین راه همان سوق دادن بازار به سمت واردات کالا است، به خصوص با مشکلاتی که در بازگشایی اعتبار بانکی ایجاد شده هدایت نقدینگی بهترین

راه‌حل برای بازار فولاد است.

عرضه‌های بورس کافی نیست

در همین حال یکی از تولیدکننده‌های نورد نیز معتقد است در حال حاضر نمی‌توان به عرضه‌های شمش در بورس اکتفا کرد، مگر اینکه محصولات وارداتی را هم مجبور به عرضه در بورس کنیم؛ چرا که نمی‌توان همه فشارها را بر تولیدکننده‌های داخلی شمش وارد کرد. وی معتقد است با بالابردن انگیزه عرضه شمش می‌توان فشارهایی را که در حال حاضر بر فولاد خوزستان وجود دارد از بین برد، اما همه این موارد مستلزم بالابردن انگیزه واردات برای واردکننده‌ها و سوق دادن نقدینگی‌های سرگردان به بازار واردات است.