باز هم رشد محصولات پتروشیمی در بورس

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: مبادلات رینگ پتروشیمی‌روز گذشته متاثر از رشد نرخ ارز که در روزهای اخیر امری عادی شده است، باز هم با تقاضای بالای معامله گران و در نتیجه ثبت سقف قیمت برای اکثر محصولات پلیمری مواجه شد.

از‌این رو، روز گذشته ۰۰۷۵، ۰۲۰و BG۸۲۱ با سقف قیمت خریداری شدند. پی وی سی نیز در‌این روز با تقاضای ۲۲۰ هزارتنی مواجه شد و در نتیجه با سقف قیمت خریداری شد. BG۸۲۵ نیز در‌این روز با رقابت کارگزاران مواجه شد. این در حالی است که نرخ دلار نیز در بازار ارز به یک هزار و ۷۰۰ تومان رسید، اما بیشتر صرافی‌ها از مبادله ارز اجتناب کرده و در انتظار روزهای آتی به سرمی‌برند. به عقیده فعالان بازار عدم فروش ارز در بازار سبب شده تا معامله‌گران به سمت بازار سکه تغییر جهش دهند و به‌این ترتیب روز گذشته بازار سکه نیز با رشد قیمت‌ها روبه‌رو شد. با‌این حال به گفته فعالان بازار، با شرایط کنونی نمی‌توان بازار پتروشیمی را پیش‌بینی کرد و به‌این ترتیب باید در انتظار‌ آینده باقی ماند.

البته در‌این روز باز هم سیستم جدید بورس کالا در هنگام عرضه ۰۵۰۰ تزریقی با مشکل مواجه شد و به‌این ترتیب رینگ پتروشیمی با وقفه‌ای چنددقیقه‌ای به کار خود ادامه داد. گفته می‌شود طی سه هفته اخیر راه‌اندازی ‌این سیستم در بورس کالا مشکلات فراوانی را برای کارگزاران ‌ایجاد کرده است و برخی از کارگزاران می‌گویند: طی سه هفته گذشته سیستم بورس کالا هنگام عرضه ۰۵۰۰ با مشکل مواجه می‌شود.با ‌این حال بازار داخل با توجه به شروع مبادلات در رینگ پتروشیمی‌در کما بود و بیشتر معامله گران ترجیح دادند تا در انتظار تاثیرات مبادلات بورس کالا بر بازار باقی بمانند. البته در‌این روز بیشتر معامله‌گران و فعالان حوزه پتروشیمی از ‌ایجاد اختلاف نرخ محصولات پتروشیمی در بازار و بورس ابراز نگرانی کرده و معتقدند؛ اگر روال افزایشی قیمت‌ها و همچنین رشد نرخ ارز در بازار ادامه دار شود، به طور قطع قیمت پایه محصولات پتروشیمی‌برای ماه جدید رشد خواهد یافت.

کاهش تولید جوش شیرین و تحویل یک ماهه این کالا به خریداران

در همین حال بازار پتروشیمی‌در هفته جاری روند صعودی قیمت‌ها را تجربه کرد.

اگر چه روز یکشنبه بیشتر فعالان اقتصادی، بازار پتروشیمی ‌را ملتهب و نرخ‌های اعلامی را درست و واقعی عنوان نمی‌کردند، اما روز دوشنبه بالاخره قیمت‌های جدید بازار را اعلام کردند. با‌این حال دیروز ‌این گروه به عدم کشش بازار پتروشیمی‌اشاره کرده و معتقدند؛ در‌این روز خریداری در بازار وجود نداشت و بیشتر معامله‌گران تنها به گرفتن نرخ‌ها اکتفا کردند.

گفته می‌شود در حال حاضر عدم کشش بازار سبب توقف معاملات انبساطی‌ها شده است و‌این موضوع ممکن است بازار کالاهای دیگری را نیز گرفتار کند. به عقیده آگاهان بازار اگر‌این روال ادامه‌دار شود، باید در انتظار رکود تورمی ‌و در پی آن تعطیلی واحدهای تولیدی باشیم. بیشتر فعالان بازار در‌این روز از کاهش قدرت خریداران ابراز نگرانی کرده و می‌گویند: به نظر می‌رسد، شرایط بازار انبساطی‌ها دیر یا زود گریبانگیر بازار پی وی سی و در نهایت متوجه بازار کالاهای دیگر نیز شود.

از‌این رو برخی از فعالان بازار نیز به مشکلات بازار جوش شیرین اشاره می‌کنند و می‌گویند: در حال حاضر و طی هفته‌های اخیر میزان عرضه جوش شیرین در بورس کالا کاهش یافته است. علاوه بر‌این همچنان اختلاف نرخ جوش شیرین در بورس و بازار وجود دارد. در حال حاضر نرخ جوش شیرین در بازار داخل ۶۹۰ تا ۷۰۰ تومان در هر کیلو است، اما همین کالا در بورس با نرخ ۴۲۶ تومان معامله می‌شود. گفته می‌شود علاوه بر کاهش تناژ عرضه این کالا در بورس، تحویل ۱۵ روزه آن نیز به یک ماه افزایش پیدا کرده است. به عقیده فعالان بازار، کاهش تولید جوش شیرین در پتروشیمی ‌شیراز به دلیل مشکلات دستگاه‌های تولید و همچنین افت گاز رخ داده و در حال حاضر میزان تولید جوش شیرین در‌این مجتمع از ۸۰ تا ۹۰ تن در روز به ۲۰ تن تقلیل یافته است. از‌این رو نیز میزان تناژ عرضه در رینگ پتروشیمی‌۵۰۰ تن کاهش یافته است.‌این در حالی است که میزان تناژ عرضه محصولات H نیز در دو هفته اخیر با افت در رینگ پتروشیمی ‌مواجه شده است.

از سوی دیگر برخی از آگاهان بازار می‌گویند: موضوع رشد قیمت‌های پایه نیز برای ماه جدید مطرح است و همین موضوع سبب شده تا بازرگانی پتروشیمی ‌در ‌این شرایط میزان تناژ عرضه‌های خود را در بورس کالا کاهش داده و در انتظار اعلام نرخ‌های جدید برای ماه‌ آینده باشد.