خبرگزاری فارس - شرکت‌های بزرگ تولید آهن و فولاد اروپا شکایتی را بر ضد سیاست‌های تجاری چین در زمینه واردات فولاد تنظیم کرده‌اند.

به گزارش فرانس پرس، سازمان صنایع فولاد اروپا موسوم به یوروفر اعلام کرد شرکت‌های فولادسازی اروپا این شکایت را به کمیسیون اروپا ارائه کرده‌اند تا با اقدامات چین در خصوص دامپینگ و قیمت‌شکنی در زمینه واردات فولاد و آهن برخورد و مقابله کند. این دومین شکایت فولاد سازان اروپایی طی ماه‌های اخیر از اقدامات بازار شکنی و دامپینگ چین به شمار می‌رود‌. بر اساس این گزارش، دولت چین با پرداخت یارانه‌های غیرقانونی به صنایع فولاد و آهن خود و اعطای معافیت‌های مالیاتی سعی در افزایش قدرت رقابت این شرکت‌ها در بازارهای بین‌المللی و افزایش صادرات محصولات خود به بازارهای اروپایی دارد که این اقدام با اعتراض شدید صنایع فولاد اروپا روبه‌رو شده است.

براین اساس گوردون موفات، رییس سازمان صنایع فولاد اروپا تاکید کرد معجزه اقتصادی چین در زمینه تولید فولاد و آهن که هم اکنون ۵۰ درصد تولید جهانی را در اختیار دارد؛ در نتیجه نیروهای بازار آزاد نبوده است. دولت مرکزی چین به شدت از شرکت‌های فولادسازی این کشور حمایت می‌کند و این اقدام دولت پکن موجب افزایش ناعادلانه قدرت رقابت شرکت‌های چینی شده است. اتخاذ این سیاست‌ها به ضرر بازار فولاد اروپا و شرکت‌های فعال در این بخش است و کمیسیون اروپا باید با این سیاست‌ها مقابله و برخورد کند.

صنعت فولاد اروپا هر سال بیش از ۱۹۰ میلیارد یورو گردش مالی دارد و بیش از ۳۶۰ هزار نفر در ۵۰۰ کارخانه بزرگ در ۲۳ کشور اروپایی در این صنعت مشغول به کار هستند.