گروه بورس کالا - سردار خالدی: سکه دیروز برخلاف دو روز ابتدایی هفته که با حجم معاملات بسیار پایینی روبه رو شده بود. دوباره روند صعودی‌اش را از سر گرفت. این در حالی بود که موقعیت‌های خرید در بازار دیروز نسبت به روزهای قبل با حجم بیشتری همراه شد.

بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که با سردرگمی‌سرمایه‌گذاران نسبت به آینده دلار، دادوستدها در بازار آتی کاهش قابل توجهی داشته است. به نظر می‌رسد یکی از دلایل عدم رونق مبادلات آتی از زمان طرح پیش‌فروش بی‌ارتباط با این موضوع نباشد. با ابهام نسبت به آینده نوسانات بازار آتی به شدت کاهش پیدا کرد و به تاثیر از این کاهش، خیلی‌ها فرصت‌های سرمایه‌گذاری در دیگر بازارها را بهتر دانستند.
این در حالی است که اختلاف قیمت‌ها در نزدیک‌ترین سررسید با دورترین سررسید (دی و تیرماه) در دو روز ابتدایی نشان داد به دلیل کاهش نوسانات، به پایین‌ترین سطح رسیده است. گفته تحلیلگران حاکی از آن است که نوسانات بازار آتی در روزهای آینده به وضعیت دلار بستگی دارد، به اعتقاد آنان شرایط فعلی به لحاظ موجودی و ذخایر ارز مناسب نیست و اخبار و گزارش‌هایی که منتشر می‌شود نیز بیشتر بر التهاب و نگرانی‌ها می‌افزاید، به همین دلیل اوضاع در این بازار گره خورده و بیشتر تحرکات بازار ارز به سمت سکه هدایت شده است. البته رونق بازار سکه (نقدی و آتی) موقتی بوده و اگر مبادلات بخواهد تثبیت شود، بهتر است منتظر تصمیمات اساسی در بخش ارز بود. این در حالی است که نوسانات بازار جهانی طلا نیز مسیر سردرگم و مبهمی ‌را پشت سر می‌گذارد؛ در شرایطی که آمار بهبود اشتغال ایالات متحده و امید به بهبود رشد اقتصادی هر روز پررنگ‌تر می‌شود، وضعیت اروپا با وجود برگزاری نشست سران آلمان و فرانسه و از سویی قول‌هایی مبنی بر رسیدن به استراتژی‌های مشترک، همچنان نگران‌کننده است.
اعتقاد بر این است در کنار همه نگرانی‌ها باید به بانک مرکزی نیز حق داد که به دلیل شرایط مشخص و از سویی وضعیت نرخ تورم و نقدینگی با محدودیت رو به رو است. به همین دلیل بهتر است روند بلندمدت مبادلات در بازارهای نقدی و آتی را به تصمیمات شورای پول و اعتبار و از سویی سیاست‌های پولی در آینده موکول کرد. در همین رابطه، علی موسوی یکی از مدیران کالایی بورس درباره کاهش حجم مبادلات طی چند روز گذشته اظهار کرد: به نظر می‌رسد اجرای طرح پیش فروش سکه و از سویی روانه شدن حجم بالایی از نقدینگی بازار آتی به سمت این بازار بی ارتباط با رکود نباشد؛ زیرا آمارهای منتشر شده در رابطه با ثبت نام این طرح نیز تا حدودی تایید کننده این موضوع است.
موسوی در ادامه افزود: برخی از شرکت‌های حقوقی طی یک ماه گذشته با انجام دادن عملیات مناسب از فرصت‌های آربیتراژ به وجود آمده در بازار استفاده کردند، اما با اجرایی شدن طرح پیش فروش این فرصت تا حدودی از بین رفت و بیشتر عملیات به سمت بازار سهام سوق پیدا کرد. این در حالی است که وضعیت بازار سهام نیز طی چند روز گذشته تا حدودی بهتر شده است.
این تحلیلگر بازار با اشاره به اینکه سرگردانی معامله‌گران و دو دلی آنان برای سرمایه‌گذاری باعث شده دادوستدها در روزهای ابتدایی هفته جاری با رکود همراه شود، افزود: در مبادلات دیروز و ساعات پایانی روز ماقبل اوضاع تا حدودی بهتر شد.
به نظر موسوی، نبود فاکتورهای تصمیم‌گیر و از سویی آینده مبهم باعث شده سرمایه‌گذاران با انرژی کمتری وارد بازار شوند.وی بر این باور است با توجه به اینکه استفاده از قراردادهای آتی (فیوچرز)در همه دنیا به دلیل «پوشش ریسک» مطلوب تلقی می‌شود، در کشور ما نیز (با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده) آینده مناسبی در پیش رو دارد. این در حالی است که به اعتقاد این تحلیلگر در بازار ما تنها از ابزار سفته بازی استفاده می‌شود و دیگر ابزارهای معاملاتی این بازار زیاد کاربرد ندارد.
این کارگزار بورس کالا با بیان اینکه زیر ساخت‌ها در بازار وجود ندارد، افزود: تمام ریسک‌های معاملاتی در بازار به شرکت‌های کارگزاری بر می‌گردد، این در حالی است که محدودیت‌های آنلاین باعث شده همچنان فرصت سرمایه‌گذاری بسیاری از مشتریان به دلیل تاخیر و محدودیت خدمات از بین برود.
این کارشناس بازار در رابطه با اینکه برخی بر این باورند احتمال دارد نقدینگی‌ها به سمت بازار مسکن روانه پیدا کند؟ تصریح کرد: با توجه به اینکه بازار مسکن طی چند سال اخیر در رکود بود، معمولاً سرمایه‌گذاران نیم نگاهی نیز به آن دارند. اما به اینکه دولت خود مخالف رشد قیمت‌ها در بازار مسکن بوده و نسبت به افزایش ساخت‌و‌سازها تاکید داشته بعید به نظر می‌رسد برای کنترل بازار ارز، بازار مسکن با حجم انبوهی از نقدینگی رو به رو شود. در هر حال به نظر می‌رسد مبادلات دیروز نسبت به دو روز ابتدایی تا حدودی بهتر شده باشد. در شرایطی که در سه روز گذشته رشد قیمت‌ها نزدیک 20 هزار تومان بود، اما در مبادلات دیروز قیمت سکه دی ماه با 18 هزار تومان رشد در محدوده 632 تا 647 هزار تومان قرار گرفت. مبادلات سکه اسفندماه نیز 19 هزار تومان رشد کرد و در فاصله قیمتی 662 تا 679 هزار تومان ثبت شد. سکه تحویلی اردیبهشت ماه با 20 هزار تومان رشد در محدوده 694 تا 711 هزار تومان قرار گرفت. سکه تیرماه نیز با بیشترین رشد 21 هزار تومان در محدوده 723 تا 742 هزار تومان قرار گرفت. دادوستدهای صبح دیروز بیشتر صف فروش بود، اما بعدازظهر این روند حالت عکس پیدا کرد.