گروه بورس کالا - با توجه به مذاکراتی که بین بورس کالا و شرکت ملی نفت ایران برای تداوم عرضه نفت خام پس از مدت‌ها وقفه در عرضه صورت گرفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به شانا گفت: از سال آینده با در نظر گرفتن قوانین لازم در بودجه، نفت خام به طور پیوسته در بورس عرضه می‌شود. احمد قلعه بانی با بیان اینکه در بودجه سال آینده موضوع فروش نفت خام در بورس لحاظ خواهد شد، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم امسال نیز در مرحله دیگری نفت خام را در بورس عرضه کنیم.

معاون وزیر نفت بررسی مسائل مربوط به فروش نفت خام در بورس کالا شامل پیش‌بینی محل تامین هزینه‌های فروش را از پیش‌بینی‌های بودجه سال آینده اعلام و تصریح کرد: برای نخستین بار موضوع فروش نفت خام در بورس کالا در بودجه صنعت نفت دیده شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران پیش‌تر در این باره گفته بود: نشست‌هایی در زمینه عرضه دوباره نفت‌خام در بورس کالا با سازمان بورس برگزار شده است و تلاش می‌شود سال آینده بورس نفت فعال‌تری داشته باشیم و با توجه به نشست‌های برگزار شده، به نتایج مطلوبی در این زمینه رسیده‌ایم، ضمن آنکه قصد داریم پس از برطرف کردن مشکلات فرارو به عرضه دوباره نفت خام در بورس کالا اقدام کنیم.

حسین پناهیان، مدیرعامل بورس کالای ایران نیز در این زمینه گفته بود: در حال مذاکره با شرکت ملی نفت برای فروش نفت هستیم و در نخستین گام برای عرضه نفت کوره در بورس به توافق رسیدیم.

راه‌اندازی کامل بورس نفت و رونق در فروش فرآورده‌های نفتی در این بورس از اهداف دولت بود که با تاکید رییس‌جمهوری بر توسعه بورس کالایی به ویژه در حوزه انرژی، نخستین محموله نفت خام سنگین ایران تیر ماه امسال در تالار بین‌المللی کیش عرضه شد.

با وجود چند مرحله عرضه نفت خام در بورس کالا، تاکنون تنها یک محموله آن به فروش رسیده و بحث اصلی برای عرضه نفت در بورس کالا، قیمت است.

معاون وزیر نفت پیش‌تر درباره قیمت عرضه نفت خام در بورس گفته بود: براساس قانون بودجه، نفت را با قیمت صادراتی مشخص شده در قانون به فروش می‌رسانیم و به هیچ عنوان تخفیف یا ارزان فروشی در فروش نفت خام عرضه شده در بورس وجود ندارد.

قلعه بانی گفته بود: خریداران نفت خام در کشور با توانایی مدیریتی و بازاریابی مناسب می‌توانند با تشکیل کنسرسیوم‌هایی در آینده به صورت قوی در بورس حضور داشته باشند.

بر اساس اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس بین‌المللی نفت ایران به تدریج در حوزه‌های فیزیکی، قراردادهای سلف موازی، معاملات فیوچرز و آپشن فعال خواهد شد.

ورود نفت خام به بورس، گام بسیار بزرگی بود و پس از یکصد سال انحصار فروش نفت از سوی دولت شکسته شد؛ با انجام این معاملات، ایران در آینده می‌تواند نقش مهمی‌ در قیمت‌گذاری این محصول در منطقه خاورمیانه ایفا کند.