گروه بنگاه‌ها- مدیر عامل شرکت مس گفت: متخصصان شرکت ملی صنایع مس ایران در راستای مدیریت پسماندهای صنعتی برای نخستین بار در تاریخ صنعت مس کشور، موفق به تولید مس کاتدی از غبار کوره‌های ذوب شدند.

به گزارش شرکت ملی صنایع مس ایران، اردشیر سعد محمدی افزود: شرکت ملی صنایع مس ایران طرح‌های متعددی در زمینه ارتقای استانداردهای زیست محیطی و مدیریت پسماند در دست اجرا دارد که تولید مس کاتدی از غبار، یکی از این پروژه‌ها است. وی پسماندها را یک منبع سودآور دانست و تصریح کرد: تولید مس کاتدی از غبار، این هفته آغاز می‌شود.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران خاطرنشان کرد: جمع‌آوری و امحای روغن‌های آسکارل، تولید مس کاتدی از خاک‌های اکسیدی کم عیار، ساخت انبارهای جدید کنسانتره بر اساس آخرین فناوری روز و ایجاد سد باطله برای بازیابی مواد از جمله اقدامات شرکت مس در پیمودن مسیر سبز توسعه است.

وی ادامه داد: شرکت ملی صنایع مس ایران، نخستین شرکتی بود که در خصوص امحای روغن‌های آسکارل اقدامات موثری انجام داد و تمام ترانسفورماتورهایی که حاوی این روغن‌ها بودند نیز از کشور خارج شد.

سعدمحمدی ارتقای رفاه اجتماعی، رشد اقتصادی و استانداردهای زیست محیطی را سه رکن توسعه پایدار برشمرد و افزود: شرکت ملی صنایع مس ایران در این راستا و با هدف ایجاد صنعت سبز، یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است.

وی گفت: در سال‌های گذشته برخی از کوره‌های ذوب مس به دلیل استفاده از فناوری قدیمی، مشکلاتی را برای محیط زیست ایجاد کرده بودند که شرکت ملی صنایع مس ایران در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای خود، نوسازی و بازسازی این کارخانه‌های قدیمی ‌را در دست اجرا دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران به سرمایه‌گذاری ۸ هزار میلیارد تومانی شرکت ملی مس در راستای اهداف توسعه‌ای اشاره و اظهار کرد: در این پروژه‌ها از آخرین تکنولوژی‌ها و روش‌های روز دنیا استفاده شده و سیستم‌های قدیمی ‌ذوب مس با روش‌های نوین و سیستم‌های فلش جایگزین می‌شود.

وی افزود: علاوه بر نوسازی کوره‌های قدیمی، برنامه‌ریزی شده تا در مجتمع‌های مس، کارخانه‌های تولید اسید نیز ایجاد شود تا گوگرد حاصل از فعالیت کوره‌ها را تبدیل به مواد اولیه مورد استفاده در صنایع کود کشاورزی کند.

سعد محمدی به احداث سه سد باطله در خاتون آباد، سونگون و سرچشمه اشاره کرد و همچنین از سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیاردتومانی این شرکت در زمینه تصفیه آب خبر داد. وی گفت: بازیافت زباله‌ها با استفاده از سیستم‌های مکانیزه از دیگر دستاوردهای زیست محیطی شرکت ملی مس است، ضمن آنکه با تمامی ‌دانشگاه‌ها در خصوص مسائل زیست محیطی در ارتباط هستیم.