سکه در بازار نقدی باز هم میل به حباب قیمت پیدا کرد
گروه بورس کالا - روند صعودی قیمت‌ها در بازار نقدی سکه روز گذشته شدت گرفت و در پی آن بازار آتی نیز با رشد مواجه شد، اما سقف ۵ درصدی مانع رشد بیشتر در این بازار شد از این رو باز هم آتی از بازار نقدی عقب ماند.

این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، بازار آتی باید از نقدی جلوتر باشد و همین موضوع باعث شده تا پیش‌بینی‌ها نسبت به آینده مثبت شده و بازار آتی با صف خرید همراه شود در حال حاضر سکه در بازار نقدی حدود 830 هزار تومان قیمت دارد در حالی که نرخ سکه برای تحویل اسفند در محدوده 826 هزار تومان است و هنوز جای رشد دارد و در این فضا نیز آربیتراژ‌ها به بازار وارد نمی‌شوند و بر اساس گفته تکنیکالیست‌ها روند قیمت طلا در بلند مدت صعودی است و امکان لمس مجدد قیمت سکه در محدوده‌های بالا دیده می‌شود، اما نکته مهم در سکه محاسبه قیمت دلار در فرمول آن است که در بازار داخلی باعث نوسان نرخ سکه می‌شود.
به نظر می‌رسد صحبت‌های دیروز شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد و دارایی نتوانسته انتظارات فعالان بازار را برآورده کند و از این رو روند قیمت‌ها در بازار صعودی شده است.
این انتظارات از این رو برآورده نشد که صحبت‌های وی متکی بر این نکته بود که عرضه دلار با نرخ 1226 تومان را بسیار محدود اعلام کرد و گفت تنها در مواردی که اعلام شده دلار با این نرخ در اختیار مردم قرار می‌گیرد. در عین حال در مورد پیش فروش سکه از طریق بانک نیز اعلام کرد در زمان تحویل خریدار می‌تواند ما‌به‌التفاوت دریافت کند و این موضوع برای فعالان مبهم است که مابه‌التفاوت که برای اولین صحبت از پرداخت آن شده با نرخ بازار محاسبه می‌شود یا با نرخ بانک مرکزی.
نکته مهم دیگری که باعث رشد قیمت در بازار دیروز شد این بود که بانک مرکزی در فرمول محاسبه قیمت سکه نرخی را برای دلار در نظر گرفته که با رقمی که خود اعلام کرده متفاوت است و در حالی که با نرخ دلار ۱۲۲۶ تومان سکه باید در محدوده ۵۴۰ هزار تومان پیش‌فروش شود ولی روز گذشته سکه در بانک کارگشایی ۷۹۰ هزار تومان به فروش رسید.
از این رو بسیاری از فعالان بازار آتی معتقدند دولت و بانک مرکزی باید بیشتر روی هماهنگی بین سخنان و عمل خود توجه کنند و گرنه این دوگانگی باعث می‌شود سیگنال سفته‌بازی به بازار و مردم داده شود، بهتر است مسوولان در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی خود دقت کنند تا اعتماد به بازارها برگردد.