بازار داخلی از انتهای سال 92 به تعادل می‌رسد

عکس: آکو سالمی

ضرورت استفاده از ظرفیت‌های خالی فولاد برای تولید

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در دومین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد با اشاره به مزیت‌های ایران در بخش ذخایر معدنی بر ضرورت تبدیل ظرفیت‌های خالی صنایع فولاد به ظرفیت‌های نهایی تاکید کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» سید حسین‌هاشمی‌در این مراسم خاطر نشان کرد: آمارها نشان می‌دهد پیشرفته ترین کشورهای دنیا یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌های خود را روی صنعت فولاد متمرکز کرده‌اند و این درحالی است که ایران با وجود اینکه از نظر ذخایر معدنی رتبه بالایی دارد، اما در بخش تولید در رتبه ۱۶ قرار دارد.

به گفته وی ذخایر قابل استفاده در ایران ۱۸۰۰ میلیون تن، اما دخایر قطعی ۲۵۰۰ میلیون تن است که با احتساب این ارقام در ذخایر قطعی رتبه ۱۲ و ذخایر قابل استفاده رتبه ۱۱ را دارد.

هاشمی‌با اشاره به اهداف برنامه پنجم گفت: طبق برنامه پنج ساله چهارم تا سال ۸۸، حداقل رشد ۲۷ درصد در هر سال در بخش تولید تعیین شده بود و آنچه که اول برنامه توسط دولت نهم تحویل گرفته شد ۷/۹ میلیون تن بود. در حال حاضرتولید فولاد خام طبق اعلام وزیر ۱۲ میلیون تن است در حالی که برنامه پنج‌‌ساله چهارم ۱۹ میلیون تن پیش‌بینی کرده بود. در بخش نورد باید به ۲۱ میلیون تن برسیم که هنوز ۱۴ میلیون تن تولید داریم. در مجموع با توجه به تولید محصول نهایی و فولاد خام بیش از ۵۰ درصد از برنامه چهارم عقب هستیم.وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه ۶۷ نوع مواد معدنی در ایران وجو دارد، اما نتوانسته‌ایم به طور کامل از این مزیت‌ها استفاده کنیم به طوری که سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی بیش از ۳۰ درصد تا ۴۰ درصد ظرفیت تولیدشان کار نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: از این‌رو پیشنهاد من به وزیر این است که ظرفیت‌های خالی را به ظرفیت نهایی برسانند، چرا که این ظرفیت‌ها سرمایه‌های ملی هستند و چه دولتی و چه خصوصی باید در هر صورت آنها را به ظرفیت نهایی رساند.

وی با اشاره به موفقیت‌های شرکت‌های فولاد مبارکه، ذوب آهن و نیشابور در طرح‌های توسعه ای گفت: البته این به معنی این نیست که این واحدها به عنوان بخش خصوصی، موفق بوده‌اند بلکه تنها اسم آنها خصوصی بوده و در واقع آن‌طور که اصل ۴۴ پیش‌بینی کرده هنوز واحدهایی مثل مبارکه و نیشابور خصوصی نشده‌اند، اما در هر صورت می‌توان این دوره را به صورت دوره‌گذار به سمت خصوصی‌سازی واقعی دانست.

وی به طرح‌های هشتگانه و طرح جامع فولاد اشاره کرد و گفت: متاسفانه اخبار نشان می‌دهد این طرح‌ها در حال تعطیلی هستند که این به نفع دولت نیست و نباید حتی در زمان واگذاری متوقف شوند و بهترین پیشنهادی که می‌شود این است که در ظرفیت‌های خالی سرمایه‌گذاری شود.

اعطای مجوز اکتشاف در بخش معدن به بخش خصوصی، عدم صادرات سنگ‌آهن و ایجاد ارزش افزوده در فولاد از جمله موضوعاتی بود که‌هاشمی‌در پانل حاشیه‌ای همایش چشم‌انداز فولاد مورد توجه قرار داد.

بورس راه‌ تامین نقدینگی تولیدکننده‌ها

همچنین در ادامه این نشست، پناهی، مدیر مطالعات و برنامه ریزی بورس کالا به نقش بورس کالا در شفاف سازی بازار و توسعه صنعت فولاد پرداخت و گفت: جدا از مزایای کلی بورس کالا در تعیین قیمت‌های شفاف و بالابردن توان تصمیم‌گیران اقتصادی به خصوص در معاملات آتی، بورس این توان را دارد تا از طریق معاملات مختلفی که از طریق قانون مشخص شده، یکی از مهم‌ترین مشکلات فعلی صنعت فولاد و تولیدکنندگان را که همان تامین نقدینگی است، حل کند.

وی به برخی مشکلات مربوط به معاملات مقاطع در بورس اشاره کرد و گفت: از جمله مشکلاتی که در معاملات محصولات فولادی وجود دارد، عدم پایبندی برخی نهادها به سازوکارهای مشخص شده در قوانین توسعه ابزارها و نهاد‌های مالی و قانون برنامه پنجم توسعه است و در مورد نوسانات نرخ ارز نیز عدم همکاری برخی تولیدکننده‌ها با بورس در زمینه عمل به تعهداتشان موجب بروز مشکل شده است.

پناهی با ارائه پیشنهادهایی در این خصوص گفت: پوشش ریسک حاصل از نوسانات قیمت، کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری با راه‌اندازی قراردادهای آتی در مورد محصولات فولادی با همکاری وزارت صنایع و معادن از جمله راهکارهایی است که بورس آمادگی هماهنگ کردن آن را دارد.

تعادل در عرضه و تقاضا، پس از سال ۹۲

در ادامه این نشست سمیعی نژاد مدیرعامل فولاد مبارکه نیز با اشاره به سیاست‌های صنعت فولاد در برنامه توسعه و رسیدن تولید به ۴۳ میلیون تن فولاد خام گفت: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته صنایع فولاد می‌تواند این کمبود را جبران کند و ما می‌توانیم همانند سیمان در فولاد هم به خودکفایی برسیم.

وی افزود: اما رسیدن به این نقطه نیازمند حمایت جدی از صنعت فولاد است به‌خصوص همزمان با بحث هدفمندی یارانه‌ها که ممکن است چالش‌هایی برای فولادی‌ها ایجا کند لذا زمانی بازار می‌تواند به تعادل برسد که تولید فولاد خام به ۲۵ میلیون تن برسد که باتوجه به طرح‌های توسعه‌ای طی ۲ سال آینده این نیاز برطرف خواهد شد.وی افزود: از این‌رو چالش بازار در نیازی که به ۲۵ میلیون تن فولاد خام دارد تا ۲ سال آینده وجود خواهد داشت و برای سال ۹۱ نیز تولید پاسخگوی همه نیاز بازار نخواهد بود.

به گفته وی هماهنگی بین عرضه و تقاضا و پاسخگویی به این ۲۵ میلیون تن نیاز بازار از انتهای سال ۹۲ محقق خواهد شد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری‌ها با توجه به نیاز بازار و کشور آمادگی دارد این تولید را به سرانجام برساند که پس از تامین نیاز داخل و در کنار ذخایر موجود در کشور، دولت می‌تواند برای صادرات برنامه‌ریزی کند.

در ادامه این نشست به‌رغم اعلام موضوع بازار و پیش‌بینی قیمت‌ها، سوالات شرکت‌کنندگان با محوریت موضوع مزایای کوره بلند و احیای مستقیم و در نهایت موضوع تقسیم شمش فولاد خوزستان در بورس مطرح شد.