گروه بورس کالا- روند بازار داخلی پتروشیمی ‌نسبت به روزگذشته با کاهش اندک قیمت‌ها روبه‌رو شد. به گفته فعالان بازار، خبر کاهش قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی ‌با توجه به اعلام نرخ مرجع برای دلار سبب شده تا بازار پتروشیمی ‌با نزول روبه‌رو شود.
این در حالی است که روز گذشته دلار با نرخ یک هزار و ۸۳۰ تومان در بازار آزاد مبادله شد.

اگر چه برخی از فعالان بازار معتقدند فاصله قیمتی دلار مرجع و بازار آزاد بسیار زیاد است و بازار ارز همچنان با التهاب مواجه است، اما بیشتر فعالان بازار در انتظار افت قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی‌ با توجه به اعلام نرخ مرجع ارز هستند. گفته می‌شود اگر نرخ پایه محصولات پتروشیمی‌ کاهش یابد، احتمالا روند بازار پتروشیمی ‌در روزهای آتی کاهشی خواهد بود.
در همین حال گفته می‌شود دولت به پتروشیمی‌های بدهکار هشدار داده که بدهی‌های خودشان را به دولت پرداخت کنند. عبدالحسین بیات، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ‌در این باره به موج گفته است: در واگذاری‌های سال‌های گذشته مجموعه صنعت پتروشیمی؛ برخی واحدهای پتروشیمی‌در حالی که بازپرداخت وام‌های دریافتی شان از بانک‌های داخلی و خارجی باقی مانده بود؛ واگذار شدند.
وی افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌ضامن بازپرداخت وام‌های این واحدهای پتروشیمی‌است و در سررسید بازپرداخت‌ها به خاطر حفظ اعتبار برند شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌ایران نگذاشته پرداخت یک قسط نیز به تعویق بیفتد از این‌رو این واحدها به شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌بدهکار شده‌اند.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه آنها ‌باید پس از خصوصی‌سازی نیز نسبت به بازپرداخت بدهی‌هایشان متعهد باشند، تصریح کرد: واحدهای پتروشیمی ‌جم و پردیس شروع به پرداخت بدهی‌هایشان به شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌ کرده‌اند و پتروشیمی ‌لاله نیز در آستانه تسویه کامل بدهی‌هایش با این شرکت است.
وی ادامه داد: متاسفانه پتروشیمی ‌امیرکبیر با وجود دعوت‌های مکرر هنوز پای مذاکره حاضر نشده است و ما نگران آن هستیم که پرونده بدهی‌های این واحد پتروشیمی ‌بحث حقوقی پیدا کند. به گفته بیات، بدهی مجتمع پتروشیمی ‌امیرکبیر به شرکت ملی صنایع پتروشیمی ‌بیش از 300 میلیارد تومان است و چون صورت‌های مالی حالت پویا دارند، این میزان هر روز دچار تغییر می‌شود.