گروه بورس کالا - سحر نمایشی: بازار مس در هفته‌های اخیر با نوسان همراه بود. مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار برقیمت مس در بازارهای جهانی عواملی چون نرخ نفت، واردات چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات جهان، تغییرات موجودی در انبارهای بورس فلزات لندن و وضعیت اقتصاد جهانی و به‌خصوص رونق و رکود اقتصادی در آمریکا است. قیمت نفت که یکی از عواملی است که رابطه مستقیمی‌با نرخ فلز مس دارد در این مدت شاهد نوسان در بازارهای جهانی بوده است. از این رو نرخ نفت در مس تاثیرگزار است که هزینه انرژی در واحدهای تولیدی مس و هزینه حمل و نقل نقش مهمی‌در هزینه تمام شده مس ایفا می‌کند.

عامل تاثیر گذار دیگری که به آن اشاره شد واردات این فلز ازسوی چین است که افزایش واردات فلز مس توسط چین به مفهوم رشد تقاضای مصرف جهانی است که منجر به رشد قیمت این فلز سرخ رنگ می‌شود. برعکس کاهش واردات مس توسط چین نیز به کاهش قیمت این فلز در سطح جهانی می‌انجامد. تغییرات موجودی در انبارهای بورس فلزات لندن نیز به عنوان دیگر عامل موثر در روند قیمت مس محسوب می‌شود. به عنوان مثال افزایش ذخایر انبارهای LME باعث کاهش قیمت مس می‌شود و بالعکس آن هم صادق است و در آخر وضعیت اقتصاد جهانی وبه خصوص رونق و رکود اقتصادی در آمریکا است که بر روند قیمت مس در بازار‌های جهانی تاثیر دارد. اعلام اخبار نامناسب از وضعیت مشاغل در آمریکا سبب سقوط قیمت مس و به همراه آن سایر فلزات شده. میزان بیکاری در آمریکا در ماه ژوئن و جولای افزایش یافته است. ایالات متحده آمریکا پس از چین دومین مصرف‌کننده بزرگ فلزات پایه است. افزایش رکود در بخش مسکن آمریکا (که خود به عنوان معیاری برای رکود اقتصادی محسوب می‌شود) نگرانی‌هایی از بابت میزان تقاضا برای فلزات ایجاد کرده که به عنوان پتانسیلی برای کاهش قیمت فلزات به خصوص مس محسوب می‌شود. همه عوامل فوق دست به دست یکدیگر داده‌اند تا ما شاهد نوسان و تغییر قیمت در بازار جهانی مس شویم. قیمت مس در پایان ماه ژانویه سال ۲۰۱۲ در بورس فلزات لندن به ۸۳۸۵ دلاردر هر تن رسید که تمامی‌عوامل ذکر شده و عوامل دیگری مانند کاهش تورم چین، کاهش عدم اشتغال در آمریکا، رشد شاخص اطمینان سرمایه‌گذاران در آلمان و اعلام فدرال رزرو مبنی بر پایین نگهداشتن نرخ بهره تا سال ۲۰۱۴ از عوامل مؤثر در رشد قیمت مس از ابتدای سال ۲۰۱۲ بوده است. اما وضعیت مس در بازار ایران چندان مطلوب نیست و به دلیل یک سری از محدودیت‌های بین المللی حتی قیمت مس داخلی نسبت به قیمت جهانی افت داشته است.این در حالی است که به دلیل محاسبه قیمت مس با میانگین نرخ دلار آزاد و دولتی رقم قیمت آن به نسبت گذشته افزایش یافته و متقاضیان باید هزینه بیشتری بابت خرید پرداخت کنند.

کارشناسان و فعالان، بازار مس را یکی از فلزات ارزشمند و دارای اهمیت در بازار جهانی دانسته و با توجه به وجود ذخایر ارزشمند مس در کشورمان، سرمایه گذاری در این حوزه امری ضروری است تا از این طریق بتوان جایگاه خود را در بازار جهانی ارتقا داده و به یکی از تولیدکنندگان تاثیرگذار در بازار مس تبدیل شد. در حال حاضر مفتول مس با قیمت حدود ۱۴۰ هزار و ۸۹۴ ریال، مس کاتد با قیمت حدود ۱۳۷ هزار و ۱۰۲ ریال و اسلب مس با قیمت حدود ۱۳۸ هزار و ۵۷۲ ریال معامله می‌شود.