سررسید‌های فروردین با 878 هزار تومان شروع شد؛ سررسیدهای خرداد بدون معامله
گروه بورس کالا- سردار خالدی: مبادلات دیروز بازار آتی با رشد مثبت اندکی همراه بود، این در حالی است که شایعات پیرامون آینده نامعلوم بازار آتی دادوستدها را تحت تاثیر قرار داده بود.

دادوستدهای دیروز سکه در بازار آتی در شرایطی نوسان رو به بالایی را پشت سر گذاشت که نوسان مثبت بازار به 2 درصد هم نرسید. یکی از دلایل رشد قیمت‌ها پیروی بازار از اخبار مربوط به ممنوعیت فروش نفت ایران به برخی از کشورهای اروپایی همچون فرانسه و انگلیس از سوی وزارت نفت و همچنین نوسان مثبت بازار نقدی سکه و قیمت غیر‌رسمی دلار بوده است. با تغییرات مثبت غیر‌رسمی دلار و حرکت رو به بالای طلای جهانی، قیمت‌ها سیر صعودی پیدا کرد. البته در بازار دیروز دو سررسید جدید به سیستم معاملاتی اضافه شدند که برای سررسیدهای فروردین استقبال اندکی صورت گرفت، اما برای سررسیدهای خردادماه به دلیل عدم توافق فروشنده و خریدار دادوستدی انجام نشد.
براساس گفته کارشناسان، ورود سررسیدهای جدید به بازار به این ترتیب است که پس از ورود هر سررسید جدید، دو طرف معامله یعنی خریدار و فروشنده در سیستم معاملاتی روی قیمت مشخصی توافق می‌کنند و پس از این وضعیت و توافق دو طرف، دادوستدها شروع می‌شود. این دوره‌ای که سررسید جدید قبل از شروع دادوستدها وارد سیستم معاملاتی می‌شود، دوره «پیش گشایش» نامیده می‌شود.
یکی از کارگزاران درباره ورود سررسیدهای جدید به بازار آتی می‌گوید: یکی از دلایل اصلی ورود سررسیدهای جدید به بازار انتشار برخی شایعات پیرامون تعطیلی بازار آتی سکه بورس کالا بوده که بورس کالا به منظور خاتمه دادن به این شایعات، ورود سررسیدهای جدید به بازار را در دستور کار خود قرار داده است. سیاوش سلیمانی با اشاره به اینکه به دلیل جو روانی سررسیدهای دورتر همچون شهریور فعلا سررسیدهای این ماه باز نشده، افزود: منطق محکمی که بتواند بازارهای آتی را تعطیل کند وجود ندارد، زیرا درآمدزایی که بازار آتی سکه برای بورس کالا داشته بسیار فراتر از حد انتظارات بوده است، این در شرایطی است که نقدشوندگی این بازار در سطح بسیار بالایی قرار دارد.
سلیمانی در پاسخ به این سوال که آیا درست است عنوان می‌کنند برخی از نهادها در پی تعطیلی بازار آتی هستند، افزود: اینکه فشارهای زیادی روی بازار آتی وجود دارد شکی نیست، اما اینکه برخی در پی تعطیلی این بازار باشند حرف جدیدی نیست؛ به همین دلیل احتمال اینکه این موضوع محقق شود بسیار بعید و غیر‌ممکن به نظر می‌رسد چون استدلال و توجیه قابل قبولی برای آن وجود ندارد.
این کارشناس بازار آتی اعتقاد دارد بازار طی روزهای آینده با همان نوسان طبیعی ادامه پیدا می‌کند، به نظر می‌رسد تا زمان انتخابات مجلس بازار تغییر محسوسی نداشته باشد مگر اینکه در مدت یادشده اتفاق خاصی بیفتد، البته در این میان باید به حرکت اونس طلا در بازارهای جهانی نیز توجه کرد.
تحلیلگران معتقد هستند با توجه به اینکه فشارهای روانی زیادی روی بازار آتی وجود دارد، به همین دلیل بازار در شرایط آرامی به سر می‌برد به نظر می‌رسد سیاست‌های در نظر گرفته بازار مبنی بر افزایش وجه تضمین اولیه و رسیدن آن به عدد ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و از سویی نوسان ۵ درصد از تدابیر جدید در نظر گرفته برای رهایی از این فشارها بوده است. همچنین دیروز در حالی بازار با شرایط کسل‌کننده‌ای مواجه شد که نوسان مثبت قیمت‌ها نیز در سطح نسبتا پایینی بود. همچنین روز گذشته از سوی بورس کالا تازه ترین رتبه‌بندی قراردادهای بورس کالا اعلام شد که براساس آن کارگزاری مفید، بورسیران، بانک کشاورزی، بهپرور، حافظ رتبه‌های اول تا پنجم را کسب کردند.
کارگزاری مفید با 64/9 درصد، کارگزاری بورسیران با 44/9 درصد، کارگزاری بانک کشاورزی با 04/9 درصد، کارگزاری بهپرور با 26/7 درصد و کارگزاری حافظ با 89/6 درصد بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص دادند.
در مجموع در بازار آتی روند قیمت‌ها متفاوت بود؛ سکه اسفندماه با ۸ هزار تومان رشد در محدوده ۸۴۲ تا ۸۴۸ هزار تومان، سکه اردیبهشت‌ماه با ۱۰ هزار تومان در محدوده ۹۰۶ تا ۹۱۵ هزار تومان، سکه تیرماه با ۱۵ هزار تومان در محدوده ۹۶۴ تا ۹۷۲ هزار تومان و سکه فروردین‌ماه با ۱۰ هزار تومان رشد در محدوده ۸۷۸ تا ۸۸۸ هزار تومان قرار گرفتند. همچنین برای سررسیدهای خردادماه نیز به دلیل نبود توافق دو طرف معامله دادوستدی انجام نشد، به همین دلیل قیمت تسویه برای این سررسید ثبت نشد.
رونق قراردادهای آتی سکه در بورس کالای ایران
سرپرست مدیریت قراردادهای مشتق کالایی بورس کالای ایران گفت: قراردادهای آتی این شرکت از رونق مناسبی برخوردار بوده است، به طوری که فعالان بازار استقبال بسیار خوبی از آن به عمل آورده‌اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بورس کالا، پدرام عزیزی افزود: قراردادهای آتی بورس کالای ایران از حمایت کامل نهادهای ناظر از جمله شورای عالی بورس و سازمان بورس و اوراق بهادار برخوردار است و این نهادها همواره بر توسعه ابزارهای نوین مالی که بورس کالا پیشتاز راه‌اندازی آنها است، تاکید کرده‌اند. وی با اشاره به افزایش استقبال از قراردادهای آتی سکه در بورس کالا گفت: در روزهای جاری شاهد افزایش موقعیت‌های تعهدی باز کل بازار بوده‌ایم، به طوری که در پایان هفته گذشته تعداد موقعیت‌های تعهدی باز نسبت به هفته قبل از آن با حدود 12 درصد رشد همراه بوده است. عزیزی خاطرنشان کرد: حجم معاملات قراردادهای آتی در نیمه دوم بهمن 15 درصد بیشتر از نیمه نخست همین ماه بوده است، ضمن اینکه در این مدت ارزش معاملات نیز رشدی 23 درصدی را تجربه کرده است. وی همچنین با اشاره به افزایش حد نوسان روزانه قیمتی در قراردادهای آتی گفت: با افزایش حداکثر نوسان روزانه قیمتی از 3 درصد به 5 درصد طی 3 هفته گذشته، شاهد جمع شدن صف‌های طولانی در بازار بوده‌ایم و بازار از نظر روانی از شرایط خوبی برخوردار است. عزیزی در خصوص افزایش وجه تضمین قراردادهای آتی سکه طلا گفت: بر اساس مصوبه هیات پذیرش در خصوص تعیین وجه تضمین اولیه قرارداد آتی سکه طلا و با توجه به افزایش قیمت تسویه روزانه قراردادهای فعال، از ابتدای هفته جاری وجه تضمین اولیه به مبلغ 27 میلیون ریال تعیین شد. سرپرست مدیریت قراردادهای مشتق کالایی بورس کالا همچنین گفت: مطابق آخرین مصوبه هیات پذیرش، قراردادهای آتی سکه طلا تحویل فروردین و خرداد سال 91 نیز از امروز راه‌اندازی و قابل معامله است. به گفته وی، قراردادهای آتی در اولین روز معاملاتی بدون حد نوسان قیمتی با دوره گشایش به مدت 30 دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد و قیمت پایه آن نیز همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت.