زنگ خطر برای صنایع پایین دستی

به دنبال عدم پذیرش دلار یک‌هزار و ۲۲۶ تومانی، ارز مناطق آزاد ملاک قیمت‌های پایه شد

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: اعلام نرخ‌های پایه محصولات پتروشیمی‌برای عرضه در هفته‌جاری شوک شدیدی به بازار پتروشیمی‌وارد کرد و در نتیجه بیشتر معامله‌گران روز گذشته حاضر به فروش کالاهای خود نبودند. به گفته فعالان بازار، روز گذشته اعلام نتایج جسله کارگروه قیمت‌گذاری با حضور نماینده بازرگانی پتروشیمی، سازمان حمایت و بورس کالا سبب آشفتگی بیشتر بازار پتروشیمی‌شد.

در‌این روز کارگروه قیمت‌گذاری اعلام کرد که نرخ‌های پایه براساس میانگین نرخ‌های خرید ثبت شده، بر تابلوی بورس در ماه بهمن تعیین شده است و معامله‌گران می‌توانند از این پس تا ۳ درصد نیز برای خرید به رقابت بپردازند. آگاهان بازار می‌گویند: در ماه بهمن اکثر محصولات پتروشیمی‌با سقف قیمت خریداری شدند؛ یعنی همان نرخ فوب، به‌این ترتیب اکثر‌این محصولات نسبت به ماه گذشته با رشد میانگین قیمتی معادل ۱۸ درصد روبه‌رو شده‌اند. به گفته‌این گروه پی وی سی، ۱۵۴۰، ۰۲۰، ۰۰۷۵، EX۵ ، BL۳ و انبساطی‌ها همواره در بورس کالا با سقف قیمت خریداری شده‌اند و به‌این ترتیب نرخ پایه‌این گروه از محصولات بالاتر از ۲۰۰ تومان در هر کیلو رقم می‌خورد. به عنوان مثال نرخی که برای ۰۲۰ با دلار یک هزار و ۲۲۶ تومان تعیین شده بود؛ یک هزار و ۵۲۶ تومان بود، اما نرخی که روز گذشته برای‌این کالا اعلام شد؛ یک هزار و ۹۹۷ تومان بود؛ یعنی افزایش قیمتی معادل ۲۵ درصد. علاوه بر‌این نرخ BG۸۲۱ با دلار یک هزار و ۲۲۶ تومان که برای عرضه در‌این ماه تعیین شده بود؛ یک هزار و ۷۷۹ تومان بود، که در روز گذشته نرخ اعلامی‌آن دو هزار و ۴۶ تومان شد.

گفته می‌شود نرخ‌های اعلامی‌در روز گذشته براساس دلار یک هزار و ۳۷۶ تومان تعیین شده است؛ دلاری که ماه پیش برای تعیین نرخ‌ها انتخاب شده بود.‌این دلار مناطق آزاد بود، اما در حال حاضر گفته می‌شود دلار مناطق آزاد وجود ندارد؛ اما با‌این حال بازرگانی پتروشیمی‌با عدم قبول دلار یک هزار و ۲۲۶ تومانی، باز هم نرخ دلار مناطق آزاد را ملاک قرار داده است.البته گفته می‌شود کالاهایی که در ماه گذشته با سقف قیمت خریداری نشده‌اند؛ رشد میانگین قیمتی معادل ۵ تا ۱۵ درصد را برای ماه جدید داشته‌اند. به گفته آگاهان بازار با توجه به ۳ درصد رقابت برای کالاها باید در انتظار افزایش قیمت بیشتر نیز در روزهای آتی باشیم.برخی از آگاهان بازار معتقدند؛ همین موضوع سبب شده تا بیشتر معامله‌گران در بازار آزاد حاضر به فروش کالاهای خود نباشند و حتی در‌این روز قیمتی نیز برای محصولات پتروشیمی‌ عنوان نمی‌شد.بیشتر معامله‌گران می‌گویند: بازار اطمینان حاصل کرده است که نرخ‌های محصولات پتروشیمی‌در روزهای آتی روند صعودی به خود خواهد گرفت و در نتیجه حاضر نیستند کالاهای خود را با قیمت روز به فروش برسانند و در انتظار افزایش مجدد قیمت‌ها هستند.در همین حال برخی فعالان بازار می‌گویند: با وجود‌اینکه سازمان حمایت در جلسه کارگروه قیمت گذاری بوده است، اما افزایش قیمت‌ها بسیار زیاد بوده و‌این موضوع نشان می‌دهد که باید باز هم در انتظار افزایش قیمت‌ها باشیم و‌این یعنی زنگ خطری برای صنایع پایین دست پتروشیمی‌ها است.

عده‌ای آگاهان بازار معتقدند؛ حضور نماینده سازمان حمایت در‌این جلسه و اجازه افزایش قیمت‌ها، احتمال اجرایی شدن فاز دوم هدفمندکردن یارانه‌ها را در سال جدید با توجه به سیاست‌های انقباضی پولی قوی‌تر کرده است.