گروه بورس کالا - روند قیمت محصولات فولادی در هفته گذشته صعودی بود. در بازارهای جهانی کند شدن حمل‌و‌نقل محصولات به دلیل سرما و یخبندان به خصوص مواد اولیه عامل کم شدن سطح عرضه در مقابل تقاضا شد و در بازار داخلی نیز علاوه بر بحث سرما، کاهش حجم واردات و مشکل شدن این امر رشد قیمت را به‌دنبال داشت. در همین حال بازار سنگ‌آهن و قراضه فولادی نیز در بازار‌های جهانی طی هفته گذشته با رشد مواجه شدند که در نهایت افزایش قیمت فولاد را به‌دنبال خواهد داشت. مرکز خدمات فولاد ایران در گزارشی به بررسی شرایط بازار‌ها پرداخته است که در پی می‌آید:

عرضه اندک و رشد تقاضا قیمت بیلت را افزایش داد

در بازار بیلت سی‌آی‌اس بهبود تقاضا و عرضه محدود قیمت را تا ۱۰ دلار بالا برده است. قیمت بیلت صادراتی به جنوب شرق آسیا به ۶۰۸ تا ۶۱۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه افزایش یافت. در حوزه دریای خزر بیلت قزاقستان ۵ تا ۱۰ دلار در هر تن بالا رفته به ۶۰۰ دلار هر تن فوب آکتاو رسیده ولی معامله‌ای بسته نشده است. اوکراین بیلت تولید مارس و تحویل آوریل را در ۵۸۵ و ۶۰۵ دلار هر تن فوب دریای آزو و دریای سیاه به خاورمیانه و جنوب شرق آسیا فروخت. تجارترکیه اخیرا در ۵۸۰ تا ۶۰۰ دلار هر تن فوب بیلت سی‌آی‌اس را خریداری کرده‌اند. در ترکیه بیلت در ۶۱۷ دلار هر تن درب کارخانه معامله شد سپس قیمت پیشنهادی به ۶۲۵ دلار درب کارخانه رسید. علت این رشد قیمت کاهش رقابت سی‌آی‌اس به دلیل مشکلات حمل‌و‌نقل و عدم‌عرضه تولید مارس است. کارخانه کاردمیر قیمت بیلت را ۱۸ دلار بالا برده به ۵۸۳ تا ۶۰۳ دلار رساند.وارد‌کنندگان بیلت در بازار جنوب شرق آسیا همچنان وارد بازار نمی‌شوند چون معتقدند قیمت‌ها ارزان‌تر می‌شود. اغلب قیمت‌های پیشنهادی بین ۶۲۰ تا ۶۴۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا است. بیلت روسیه ۶۲۰ تا ۶۳۰ دلار سی‌اف‌آر فیلیپین و ۶۴۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر اندونزی است. قیمت پیشنهادی بیلت کره به ۶۳۵ تا ۶۴۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر فیلیپین کاهش یافته که ۵ دلار افت نشان می‌دهد. بیلت ژاپن نیز هفته گذشته ۶۴۲ دلار هر تن سی‌اف‌آر ویتنام معامله شد و قیمت‌ها در این سطح ثبات دارند. در چین قیمت بیلت ۶ دلار بالا رفته به ۵۸۴ دلار در هر تن با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید.در بورس لندن متوسط قیمت بیلت افت شدیدی داشته از ۴۸۲ دلار هفته قبل به ۴۷۴ دلار هر تن رسید.

محدودیت واردات موجب رشد نرخ بیلت در ایران شد

قیمت بیلت هفته گذشته رو به بالا بود. بیلت سایز ۱۵۰×۱۵۰ میلیمتر که اول هفته در انزلی هر کیلو یک هزار و ۵۰ تومان معامله می‌شد در پایان هفته به یک هزار و ۹۵ تومان هم رسید. فروشنده‌ها تمایل چندانی به معامله نداشتند. علت این امر محدودیت در واردات و ابهامات موجود در اعتبارات اسنادی است. حجم واردات بیلت در دی ماه و بهمن ماه روند نزولی داشته و انتظار نمی‌رود این روند تغییر کند. همه دست‌اندرکاران انتظار دارند قیمت بیلت تا مرز یک‌هزار و۲۰۰ تومان هر کیلو جهش کند. تنها علت آرامش نسبی فعلی تعطیلات نوروز و برنامه تولید کارخانه‌ها است. بیلت کارخانجات داخلی بسته به نوع و کیفیت بین یک‌هزار و ۱۰ تا یک‌هزار و۳۰ تومان هر کیلو پیشنهاد می‌شد. این در حالی است که قیمت بیلت وارداتی در مرز ۶۵۰ تا ۶۷۰ دلار ثابت مانده است. محدودیت‌های جدید در مورد واردات کالا بر ابهامات عرضه بیلت اضافه شده است. انتظار می‌رود بازار بیلت بعد از تعطیلات نوروز خود را نشان دهد.

انتظار رشد مقاطع در بازار‌های جهانی

تقاضای مقاطع در ترکیه نسبتا بالا بود. میلگرد داخلی ۶۶۶ تا ۶۸۱ دلار درب کارخانه بود که تا ۱۲ دلار رشد داشته است. قیمت صادراتی ۱۵ دلار رشد داشته به ۶۶۰ تا ۶۷۵ دلار هر تن فوب رسید، ولی سایر کشورها قیمت‌های پایین‌تری دارند.عرضه‌کنندگان سی‌آی‌اس با افزایش قیمت میلگرد ترکیه، به فکر افزایش قیمت بودند. از این رو قیمت میلگرد ۵ تا ۱۰ دلار بالا رفته به ۶۴۰ تا ۶۶۰ دلار هر تن فوب رسید ولی تقاضا کم است و در قیمت‌های جدید معامله نشده است.در جنوب اروپا قیمت مقاطع با توجه به افت تقاضا تا ۵ یورو در هر تن کاهش داشت. میلگرد صادراتی اسپانیا ۵۰۵ تا ۵۱۵ یورو در هر تن فوب بود. قیمت میلگرد در بازار داخلی اسپانیا هنوز ۵۵۰ یورو در هر تن است. در انگلیس قیمت میلگرد افت

کرده است. میلگرد وارداتی از اسپانیا ۴۷۵ تا۴۸۰ پوند و محصول ترکیه ۴۹۰ تا ۴۹۵ پوند شنیده شده است.در بورس شانگهای چین قیمت میلگرد تا ۱۵ دلار بالا رفته به ۶۷۵ دلار در هر تن رسید. در بازار نقدی قیمت تا ۱۶ دلار رشد داشته به ۶۷۰ تا ۶۷۲ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید. در کره قیمت میلگرد بازار داخلی در ۷۳۴ تا ۷۴۳ دلار در هر تن در ثبات بود.در عربستان قیمت داخلی میلگرد در ۷۳۵ تا ۷۶۰ دلار درب کارخانه بوده و قیمت وارداتی ۶۲۵ تا ۶۵۵ دلار سی‌اند‌اف شنیده شد.

روند صعودی مقاطع در ایران

مقاطع روند صعودی در هفته گذشته داشت. میانگین قیمت میلگرد اهواز اول هفته یک هزار و۱۷۹ تومان و در پایان هفته یک هزار و ۱۹۹ تومان بود. میلگرد اصفهان هم اول هفته یک هزار و ۱۸۹ تومان معامله می‌شد که در پایان هفته به یک هزار و ۲۴۱ تومان رسید. نبشی و ناودانی از اول هفته روند صعودی داشت برای بعضی از کالاها در طول یک روز تا ۳۰ تومان افزایش یافت ولی در مجموع روند، صعودی بود. علت این امر رشد قیمت بیلت و محدود شدن عرضه‌های داخلی است. با توجه به شرایط فعلی و نزدیک بودن نوروز بسیاری از کارخانه‌ها بخصوص آنها که بیلت را تبدیل به مقاطع می‌کنند به دنبال تعطیلی زودهنگام پایان سال هستند؛ چرا که تفاوت قیمت بیلت و میلگرد جوابگوی هزینه‌های آنها نیست.

قیمت بیلت به مرز یک هزار و ۱۰۰ تومان هر کیلو در انزلی رسیده، در حالی که متوسط قیمت میلگرد یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۲۲۰ تومان هر کیلو درب کارخانه است. این تفاوت برابر است با هزینه حمل و هزینه تبدیل. از سوی دیگر شایعاتی در بازار است که در هفته‌های آینده مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا خواهد شد این به معنای افزایش هزینه تولید تا حدود ۳۰ درصد است، اما کارخانه‌ها نمی‌دانند که پس از اجرای طرح هدفمند کردن وضعیت بازار چگونه خواهد بود و آیا باز هم دولت به سیاست کنترل قیمت‌ها از طریق بورس کالا ادامه خواهد داد یا نه؛ چرا که در این صورت بسیاری از کارخانه‌ها عملا تعطیل خواهند شد.

ثبات نسبی نرخ ورق

هفته گذشته ورق گرم صادراتی سی‌آی‌اس با بهبود جو بازار‌های جهانی ۵ تا ۱۰ دلار در هر تن بالا رفته ۵۹۰ تا ۶۶۰ دلار هر تن فوب بود. ورق گرم در بازار داخلی روسیه ۸۰۸ دلار در هر تن درب کارخانه با ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده بود که ۲ تا ۳ درصد رشد داشته است. در بازار داخلی آمریکا ورق گرم ۱۰ تا ۳۰ دلار هر شورت تن افت داشته به ۷۰۰ تا ۷۲۰ دلار در هر شورت تن رسید.در جنوب اروپا کارخانه‌ها قیمت ورق گرم را ۱۰ تا ۲۰ یورو در هر تن برای تحویل آوریل بالا برده به ۵۳۰ تا ۵۵۰ یورو در هر تن درب کارخانه رسیده است. در شمال اروپا ورق گرم ۵۷۰ تا ۵۸۰ یورو هر تن درب کارخانه بود ولی بالاتر از ۵۴۰ تا ۵۵۰ یورو در هر تن معامله ای نشد. اگر قیمت در داخل اروپا به ۶۰۰ یورو برسد شاید واردات افزایش یابد. هفته گذشته ورق گرم روسیه در اروپا ۵۵۰ تا ۵۶۰ یورو هر تن تحویل روی تریلی بوده است. ورق گرم چین ۳۰ تا ۴۰ دلار در هر تن در بازار انگلیس بالا رفته آخرین معاملات در ۵۰۰ پوند در هر تن بسته شد. در ترکیه قیمت ورق گرم از ۶۸۰ تا ۶۹۰ دلار به ۶۹۵ تا ۷۰۵ دلار در هر تن درب کارخانه رسید. چون قیمت ورق در ترکیه از قیمت‌های جهانی پایین‌تر است ۱۰ تا ۲۵ دلار افزایش قیمت دیگر پیش‌بینی شده است. پایین‌ترین قیمت موجود ورق گرم وارداتی نیز ۶۹۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر بود. قیمت ورق گرم صادراتی چین در جنوب شرق آسیا نزولی و ۶۳۰ تا ۶۳۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر شنیده شد البته از جانب تجار نه کارخانه‌ها قیمت پیشنهادی فعلی کارخانه‌های چینی برای ورق گرم صادراتی ۶۳۰ تا ۶۴۰ دلار هر تن فوب است که با توجه به نبود تقاضا خریداری ندارد قیمت پیشنهادی کره و ژاپن برای ورق گرم صادراتی ۷۰۰ تا ۷۱۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر ویتنام بود و اخیرا محصول ژاپن ۶۹۰ دلار سی‌اف‌آر ویتنام معامله شده است. قیمت پیشنهادی ورق گرم به امارات ۶۸۰ تا ۷۰۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر است در حالی که اواخر ژانویه ۶۷۰ تا ۷۰۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر بود. قیمت پیشنهادی ورق گرم در بازار نقدی شانگهای حدود ۸ دلار افت کرده به ۶۶۷ تا ۶۶۸ دلار در هر تن با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید. در کره هیوندایی استیل قیمت ورق گرم مارس را تا ۲۶ دلار بالا برد. در بازار داخلی قیمت آن ۷۲۴ تا ۷۵۰ دلار در هر تن شنیده شد. ورق گرم وارداتی در مصر ۶۸۰ تا ۷۱۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر بود که قبلا ۶۷۰ تا ۷۰۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر بود.

ثبات نسبی ورق در ایران

ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر روز شنبه هر کیلو یک هزار و ۲۰ تومان روی تریلی عرضه می‌شد، اما از روز سه‌شنبه قیمت شروع به افزایش کرد و تا آخر هفته به یک هزار به ۵۰ تومان هم رسید. دیگر اقلام ورق محصول مبارکه تقریبا ثابت بود و تغییر قیمت نداشت. محصولات کاویان و اکسین هم در طول هفته تغییر قیمتی نداشت. علت ثبات قیمت ورق سیاه، کاهش تقاضا به‌دلیل نزدیک بودن تعطیلات سال نو از یک طرف و عرضه مبارکه و کالاهای روسی و چینی در بازار است، اما همه انتظار دارند در هفته‌های آینده با توجه به روند عمومی قیمت‌ها، نرخ این کالاها هم افزایش یابد. ورق‌های گالوانیزه و روغنی روند با ثباتی داشتند و تغییر چندانی در قیمت‌های آنها دیده نشد. فقط ورق سرد ضخامت ۷/۰ با عرضه بسیار محدود در بازار روبه‌رو است که پیش‌بینی می‌شود برای ضخامت ۸/۰ و ۹/۰ میلیمتر هم این محدودیت در هفته‌های آینده دیده شود. از آنجا که مصرف‌کننده‌های نهایی ورق سرد و گالوانیزه با در پیش بودن نوروز کمتر معامله می‌کنند در نتیجه وضعیت عرضه و تقاضا مشخص نیست، ولی حجم موجودی کالاها در انبارها در خور توجه نیست.

در کل وضعیت روانی بازار برای انواع آهن‌آلات اعم از مقاطع یا ورق پیش‌بینی افزایش قیمت را در بر دارد، علت اصلی این امر محدودیت عرضه کالاست. علت اصلی قوت گرفتن شایعات و اهمیت دادن به آنها ناشی از سکوت دولت و عدم شفاف‌سازی دستگاه اجرایی است.

تقاضای ترکیه نرخ قراضه را بالا برد

بازار قراضه وارداتی ترکیه صعودی بود. قراضه اروپا ۴۲۸ تا ۴۴۵ دلار سی‌اف‌آر ترکیه معامله شد. قراضه دریای سیاه ۴۳۵ دلار سی‌اف‌آر بود. قیمت پیشنهادی آمریکا ۵ تا ۱۰ دلار رشد داشت و قراضه سنگین ۴۵۰ دلار سی‌اف‌آر شده و محصول اروپا ۴۴۰ تا ۴۴۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر بود. تجار ترکیه به واردات قراضه تمایل دارند از این رو انتظار می‌رود روزهای آتی قیمت بالاتر برود.در این بین قیمت قراضه خرد شده در بازار نقدی آمریکا ۴۳۵ تا ۴۴۰ دلار هر لانگ تن بود. در اروپا بازار قراضه نسبتا با ثبات بود در ایتالیا ۵ تا ۷ دلار در هر تن رشد داشت. قراضه خرد شده ایتالیا ۳۲۰ تا ۳۳۰ یورو در هر تن و در اسپانیا ۳۱۰ تا ۳۱۵ یورو در هر تن بود. قراضه خرد شده در بازار انگلیس در ثبات بود و ۲۶۰ تا ۲۶۵ پوند در هر تن پیشنهاد شد.کره قراضه سنگین ژاپن را ۳۶۹ تا ۴۰۲ دلار هر تن فوب خریداری کرد. در چین بازار قراضه نزولی بود قراضه سنگین ۵۱۹ تا ۵۴۸ دلار در هر تن است که ۸ تا ۱۳ دلار نسبت به هفته قبل افت داشته است. در شرق آسیا قیمت پیشنهادی قراضه وارداتی رو به بالا بود. قراضه خرد شده از ۴۳۰ تا ۴۳۵ دلار هر تن سی‌اف‌آرهفته قبل به ۴۴۰ تا ۴۴۱ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسید. در کره قیمت پیشنهادی به ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار سی‌اف‌آر برای قراضه سنگین کلاس یک رسید. در چین تقاضای واردات خیلی کم است. توکیو استیل ژاپن قیمت خرید را تا ۸/۱۸ دلار بالا برد، ولی به نظر فعالان بازار هنوز توجه تجار قراضه را به خود جلب نکرده است.

سنگ‌آهن

هفته گذشته قیمت معاملات سوآپ سنگ‌آهن با خبر کاهش نرخ ذخیره احتیاطی بانک‌ها در چین ۳ تا ۴ دلار بالا رفت.

ولی در مجموع بازار خیلی فعال نبود. چون تقاضا نیست و بازار فولاد همچنان ساکت است. سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد در بازار نقدی نسبتا ثابت و ۱۴۳ تا ۱۴۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر شنیده شد. کارشناسان انتظار دارند تا اواسط سال ۲۰۱۲ قیمت سنگ‌آهن در حدود ۱۴۰ دلار در هر تن باقی بماند.قیمت سنگ‌آهن استرالیا نیز در بازار نقدی کمی رشد داشت و تجار ترجیح می‌دهند پیشنهاد ندهند تا قیمت بالاتر برود. موجودی سنگ‌آهن وارداتی بنادر چین هفته قبل حدود ۳۲ درصد نسبت به سال قبل بالاتر بوده و ۱۰۰ میلیون و ۲۱۰ هزار تن ثبت شد. تقاضای فولاد در چین همیشه پس از تعطیلات سال نو افزایش می‌یابد؛ چرا که ساخت و ساز رونق می‌گیرد، ولی امسال این طور نشد.